Urd skrev:
Hej!
Känns som Du kommit mkt längre än mig iaf vad det gäller självhushållning!
Hei Urd!
Jeg vet ikke hvor langt du har kommet, men jeg har holdt på og er på syvende året. Det er viktig å huske, når jeg skriver, at alt er i liten scala. Jeg har bare to mål naturtomt til rådighet og deler av den er kona beinhard disponent over. Hun vil ha estetikk og ikke mat og er lite interessert i estetisk mat.
Når det er sagt, så har jeg foreløpig fått til ganske mye på "min mark" og det finnes grenseområder jeg vet jeg vil vinne, som kan påbegynnes når "min mark" er ferdig utviklet
Urd skrev:
Utan att veta eller förstå! Skulle Du säga attNorge har ett mer sunt tänk vad det gäller lantbruk! Dvs bli mer positivt bemött ifrån samhället.
Norge har få geografiske muligheter til å drive et godt landtbruk, men er jo historisk et primærnæringsland og landtbruk er en av de næringene. Det som er problemet i dag, er at det foretas en gradvis nedbygging av lantbruket, samtidig som vi gjør oss mer og mer avhengig av at utlandet kan levere, våre verdier har verdi og at logistikken holder. Svikter en av disse finnes det lite lantbruk igjen.
Mener å ha hørt at selvbergingsgraden nå er under 35%, men husker ingen kilde. Denne oppgir 40% og fallende og er noen år gammel:
https://www.bondelaget.no/nyhetsarkiv/n ... -3805.htmlBland folk flest er det nok lite sympati og engasjement for bondens sak. Det er jo en økobølge også her, men at den jevne lantbruker opplever det som noe mer støtte tror jeg ikke.
Det jeg på andre siden alltid har innbilt meg, er at Norge har en mye mer aktiv distriktspolitikk, noe som på sin side er heldig for fortsatt mennesker og drift der primærnæringer utøves. Helt uten annen kilde enn hvordan jeg har opplevd Sverige på besøk og gjennom media, så virker det som om det er lite liv utover byer og enorm fraflytting fra småsteder og til byene. Denne trenden er i Norge også, men jeg tror ikke omfanget er nært Sverige på grunn av en aktiv distrikspolitikk.
Urd skrev:
PS Är lite avundsjuk på Norge!
Jeg har vært mye avundsjuk/sjalu på Sverige! Spesielt når jeg var svært ung. Det eneste som skiller seg ut og jeg kan forstå avundsjukan på, er at det er aldri morsomt når lillebrorasan vinner i lotto

Det at vi, med god hjelp av andre, fant ut at vi kunne hente olje opp av havet vårt var rett og slett å vinne i lotto. At den gevinsten har blitt forvaltet fornuftig, svarer vel artikkelen tidligere i posten bra nok på.
I min barndom så vi ikke effektene av det som skulle bli oljeeventyret enda og jeg kommer fra et arbeiderhjem i Norge på 70 tallet. Etter dagens standard ville vi vært under fattigdomsgrensa. Det at vi bor svært nærme Sverige førte til at vi reiste ditt og handlet noen ganger i året og handlet til fornuftige priser varer vi ikke kunne drømme om å ha råd til eller var å få tak på i Norge. Handler mye mer i Sverige i dag enn som barn, men grunnen er den samme.
Jeg har alltid sett på det med en pan-nordisk union som et naturlig valg for oss her oppe. Vi er broderfolk i mer enn ordet og til tross for historie og uenigheter, så er vi samme gjengen. Vi er de gale som valgte å følge iskanten når isen trakk seg tilbake

Geografien og folket har også gitt oss gode forutsetninger innen ressurser og teknologier og jeg tror at vi sammen ville være en faktor som ville hatt tyngde. (håper ikke dette regnes som politikk, tanken er ikke å ta noen side, men se muligheter vi i vår region har hatt og har til å være en sterk og sikker allianse, anser det som prepping på macroplan.)
Hei Zombie!
Zombie skrev:
Grönkål ska klara några köldgrader utan problem och kunna skördas i snön, har jag hört.
Har forsøkt dette tidligere med hell. Lot noen få planter stå igjen ut på vinteren uten problem. Grønnkålen blir vel bedre etter å ha fått en frostnatt, som tar knekken på en del bitterstoffer?
Zombie skrev:
Men det behövs väl ljus för att det ska växa...
Såvidt jeg har forstått så er det det som er prinsippet med vinterdyrking. En del grønnsaksplanter som vi ikke tenker på er vinterdyktige i mitt klima. Det som påvirker veksten om vinteren er ljus og temperatur. Blir det for mørkt eller for kaldt, så slutter planten å gro, men dør ikke. Milde perioder kan gi litt vekst og i kalde vegeterer de. Både lys og til noen grad temperatur kan påvirkes i veksthus uten fyring. Som varmekilde kan man bruke aktivkompost som graves ned og brukes som dekke. Har lest at erter, ikke som belgfrukt, men som å dyrke planten til salat er fult mulig i mitt klima.