Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Delar excelmall för mat,vatten och BOB med lite uträkningar
InläggPostat: ons 22 aug 2018, 08:50 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tis 21 aug 2018, 07:49
Inlägg: 20
Hej,

Jag är ny här på forumet och i preppervärlden. Som vanligt när jag gör något går saker över styr och därför kände jag att jag behöver skapa lite ordning och reda. Jag tror säker de flesta av er redan har gjort liknande listor. Men jag såg en tråd om att någon efterfrågade mall eller app.

Men jag tror det är viktigt att hjälpa andra, därför delar jag med mig av min mall så hoppas jag den kan vara till nytta för någon. Kanske har man inga kunskaper om Excel eller så har man inte tid helt enkelt.

I filen finns två flikar, en för mat och vatten och en för BOB. Jag kommer nedan gå igenom lite kort hur den fungerar och syftet.

OBS de celler som är grå är uträkningar och ska inte fyllas i.

Mat och vatten

Syftet med denna var att jag skulle få kontroll på mängden kcal i mitt lager samt kunna hålla koll på de olika utgångsdatumen. Tänkte förklara de olika kolumnerna nedan. Jag hoppar över de som är uppenbara och jag har i filen lagt in några exempelartiklar som ni kan ta bort.

* Område: detta är ett val i dropdown. Jag gjorde så för att fritext är osäkert när man använder summa.omf. Men syftet är att jag ska kunna inventera olika typer av matvaror men att alla inte ska tillgodoräknas på summeringen av kcal. Tex socker och olja vill jag inte ska vara med i summeringen då jag förmodligen inte kommer att sitta att äta socker med sked för att överleva. Så det är område mat, snacks och godis som räknas samman. Skulle ni vilja att en krydda eller fett räknas med, väljer ni istället bara mat som område.

* Portioner: används inte i sammanräkningen och är inte jätteviktigt, jag noterar det bara på de artiklar jag har som är portionsförpackade eller det är tydligt att det är X antal portioner i förpackningen.

* Vikt/st i gram: Här anger ni nettovikten av artikeln.

* Kcal/100g: Ange det som står på förpackningen

* Utgångsdatum: anges i format ÅÅÅÅ-MM-DD. Denna cell blir röd när datumet passerat.

* Egen vakumförpackning: Även denna är en drop down med val ja eller nej. Inget viktigt. Men jag vakumförpackar en del torrvaror tex nötter och knäckebröd. Då vet jag att jag kan sätta ett rotationsdatum som är efter utgångsdatumet om jag vill.

* Rotationsdatum: Här gjorde jag tre kolumner för rotationsdatum. Detta är för att om jag har 10 förpackningar Ravioli så vill jag inte rotera allt samma vecka. Man blir nog lätt trött på ravioli då. Därför sätter jag tre olika datum på de artiklar jag har många utav och på så sätt kan jag sprida ut rotationen. Dessa datumfält blir också röda när de passerats.

* Totalt kcal: Räknar samman alla era artiklar med område mat, snacks och godis.

* Dagligt Kcal: Här anger ni hur stor mängd kcal ni planerar att äta per dag. Det kan vara så att ni har familj och alla äter olika, men då får ni räkna ut ett snitt och ange detta.

* Antal dagar mat: Denna räknar ut hur många dagars mat ni har baserat på hur många personer ni angivit och dagligt kcal.

* Vatten behållare: Jag har förifyllt de vanligaste storlekarna på behållare. Att jag inte bara räknar ut den totala mängden vatten jag har är för att jag vill ha koll på hur många jag har av varje storlek på behållare.

* Daglig mängd vatten: Här anger ni hur mycket vatten ni tror att ni kommer att göra av med per dag. Jag själv har svårt för att förutsätta detta. Det blir att testa detta i praktiken. Har läst allt mellan 3-15 liter per dag.

* Antal dagar vatten: Räknar ut hur långt ert vatten räcker baserat på antalet personer och er uppskattade förbrukning per dag.

BOB

I denna flik vill jag få koll på vad jag har i min BOB. Men också vad allt väger. För er som tycker det är överkurs kan bara ange antal och artikel.

* Total vikt i kilo: Räknar samman era artiklar som angivits i gram.

* Vikt bärare: Här anger ni eran egen vikt, den ligger sedan till grund för bärförmågan.

* Fitness level. Jag har delat in bärförmågan i 4 olika kategorier. Låg, medel, hög och elit. Här får ni var ärliga mot er själva och titta i den kolumn ni tror att er fysiska hälsa och prestationsförmåga ligger.

* % Av kroppsvikt: Här räknar jag på 10, 15, 20 och 30% av kroppsvikten för de olika ovanstående kategorier. Ni kan själva ange en annan % om ni tycker att mina kategoriseringar är felaktiga.

* Bärförmåga i kilo: För att lätt få en överblick så presenterar jag alla 4 kategorier och dess bärförmåga. Blir cellen röd så ligger man över bärförmågan och blir den grön så är man good to go.

Detta blev ett väldigt långt första inlägg. Men jag hoppas som sagt att någon kan ha nytta av den.

Verkar inte kunna dela filer via forumet så jag har lagt upp den så ni kan ladda ner den i länken nedan. Säg till bara om ni har några frågor eller funderingar.

https://ufile.io/zp5zt


Senast redigerad av mr.morti fre 24 aug 2018, 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delar excelmall för mat,vatten och BOB med lite uträknin
InläggPostat: ons 22 aug 2018, 10:46 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hej och välkommen. :D

Trevligt med sådana här listor, skall ta en titt på den lite senare. :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delar excelmall för mat,vatten och BOB med lite uträknin
InläggPostat: ons 22 aug 2018, 12:23 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Välkommen!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delar excelmall för mat,vatten och BOB med lite uträknin
InläggPostat: ons 22 aug 2018, 16:16 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Stark entré, älskar excel. Välkommen till oss.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delar excelmall för mat,vatten och BOB med lite uträknin
InläggPostat: ons 22 aug 2018, 18:58 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det verkar som att kalkylbladet fungerar fint även i LibreOffice Calc. :up:

Fick en varning om antal kolumner, det var allt. Resten verka OK!

LibreOffice är ett gratis Officepaket. Komplett med ordbehandling, presentation, kalkyl och databas. Rätt bra kompatibelt med Microsofts Officepaket, IAF så länge man inte börjar använda de mest avancerade finesserna. MS Office är bättre. Kan mer. Men inte på långa vägar så mycket bättre att det motiverar mig att köpa det...

LibreOffice finns för Windows, Mac OS X och Linux.

https://www.libreoffice.org/

Sa jag att det är gratis? :lol:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delar excelmall för mat,vatten och BOB med lite uträknin
InläggPostat: tor 23 aug 2018, 19:35 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tis 21 aug 2018, 07:49
Inlägg: 20
Tack!

Skönt att den fungerar även på gratisprogram. Varningen kanske beror på att det finns en del dolda kolumner som används till drop down cellerna.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet