Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Nästa

Är en prepperby något för dig?
Nej, är du helt galen? Ensam är stark! 2%  2%  [ 7 ]
Nej, bo i en by med massa våldsberedda foliehattar är inte min grej! 5%  5%  [ 13 ]
Nej, jag jag tror det blir svårt att enas. 7%  7%  [ 20 ]
Nja, jag vill nog se det innan jag kan ta ställning. 11%  11%  [ 30 ]
Nja, jag tror inte det kommer att funka. 6%  6%  [ 16 ]
Ja, om det verkar vara vettigt folk och en bra överenskommelse. 34%  34%  [ 96 ]
Ja, självförsörjande småsamhällen är vägen att gå. 30%  30%  [ 86 ]
Ja! Och jag ska leda oss in i en ny lysande framtid där vi fattar de kloka besluten åt resten av världen! 2%  2%  [ 6 ]
Det var en djälvla korkad fråga. 3%  3%  [ 8 ]
Antal röster : 282
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: ons 30 apr 2014, 21:07 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Orlov har en del väldigt bestämda uppfattningar som jag inte helt delar, har läst bland annat hans Five stages of economic collapse och Reinventing collapse.

De "samhällen" han förespråkar, tex zigenare (resande folk) förutsätter att det finns permanenta samhällen att resa mellan för att kunna bedriva handel och få tillgång till vissa livsmedel mm. Mormon samhällen bygger på strikt hiearki och sektliknande förhållanden med mobbning och hot om utfrysning mot de som ifrågasätter eller inte lyder "ledaren", man tillskrivs också en roll och kan inte förändra den själv utan det kan bara ledarskiktet göra.

Att försöka sätta in fritt tänkande, ifrågasättande individer som de flesta på detta forumet är i en sådan miljö tror jag är dömt att misslyckas fatalt.

Jag tror mer på en by där invånarna utvecklas individuellt men ändå är sammansvetsade. Tyvärr behövs lite "vi mot dem" för att sammansvetsa människor oavsett vilken grupp man förespråkar.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: ons 30 apr 2014, 21:35 
Aftersearch skrev:
Att försöka sätta in fritt tänkande, ifrågasättande individer som de flesta på detta forumet är i en sådan miljö tror jag är dömt att misslyckas fatalt.


Ja, jag håller med dig i hela kritiken (jag citerar meningen ovan för att det är vad som gäller för oss). Jag vill inte att han ska ha rätt men jag undrar.

Samtidigt; vilka samhällen fungerar under lång tid? Jag säger inte att det är rätt eller bra eller att man ska sikta på att ha ett samhälle som överlever så länge som möjligt men om det är syftet så tror jag att man ska ta stor hänsyn till det han skriver.

Det leder då till frågan hur formar man en grupp eller ett litet samhälle som klarar sig genom kollapsen och en bra bit in i vad det än blir som kommer efter?

Jag tror det krävs ett visst mått av sekterism, "vi mot dem" som du skrev. Jag tror också att det är en bra idé att poola resurserna även om det antagligen inte är genomförbart i de flesta fall och kanske inte heller bland "oss".

Nu minns jag inte exakt hur alla inlägg i denna tråd varit men jag har t.ex. haft tanken uppe på att en köper stor mark och andra köper in sig eller arbetar sig in eller nåt och det praktiska intresset har varit.... Typ noll.... Trots resultaten i röstningen. (Jaja... Det kan ju vara att byn är på G men jag inte vet om det förstås.) Jag har i alla fall inte fått några napp på några som seriöst är beredda att offra för att få till en by.

Ärligt är jag lite besviken. Inser att jag inte presenterat någon färdig lösning men hade väl hoppats på lite mer konstruktiv kritik eller idéer. Det finns några här som jag vet att jag är välkommen att slå mig ned i grannskapet till och det är jättetrevligt, det gläder mig. En lite mer organiserad ansats att skapa en by däremot har jag inte sett skymten av.

Hur tänker jag mig att det skulle gå till då?

De som är seriöst intresserade av att hitta en lösning (på något sätt) diskuterar saken. Rimligen kan några gå in med pengar, några med tid och några kan inte vara med. De som har tid eller pengar kommer överens om att försöka hitta en lämplig fastighet, köper den och börjar ställa i ordning. Nu kommer massor av invändningar, ok, ok, jag förstår det men det skulle i alla fall gå att diskutera saken seriöst.

I praktiken blir det nog en BOL för mig själv, förhoppningsvis i närheten av nån jag redan har kontakt med.

/MulenDag - med reservation för felskrivningar, jag blev lite engagerad.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 03 maj 2014, 21:48 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
MulenDag skrev:
Sitter och funderar över att jag inte har några prepperpolare och att det känns lite tungt ibland. Ensam är inte stark, inte i den framtid jag ser i alla fall. En framtid där SHTF inte tar slut utan det blir bara värre och värre om än långsamt, en framtid där vi alla måste bli mer eller mindre självförsörjare.

Så, du som inte tänker dig att flytta ut i ödsligheten för att rida ut stormen, skulle du vara intresserad av en prepperby? Låter väl helt sjukt men det finns ju redan en hel del "udda typer" som bor i kollektiv och annat, det är inte för mig, jag vill kunna stänga dörren om mig och sköta mitt.

Så, i mina drömmar hittar jag/du/vi/någon en större fastighet med 3-30 hus på och gör en prepper-BOL-by. Skulle du vara intresserad?

/MD


En sak jag undrar med en prepper-BOL-by.

Ska ni bo året runt på er BOL?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 03 maj 2014, 22:41 
För min del? Ja, helst. Tycker man missar mycket av fördelarna om grannarna bor långt borta och eventuellt dyker upp först vid en större kris.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 03 maj 2014, 22:53 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Heinkel skrev:
För min del? Ja, helst. Tycker man missar mycket av fördelarna om grannarna bor långt borta och eventuellt dyker upp först vid en större kris.


Ok, men då spricker väl hela konceptet BOL...? Var tar ni vägen när du måste dra från era hus? När det brinner, ryssen står för dörren eller giftig gas är i luften - ie ni måste evakuera? Till din BOL-BOL? Flyttar man till sin BOL innan man måste bugga ut pga en kris är det väl, per se, inte en BOL längre. Då är det väl bara ett bra beläget hus som man trivs i och det uppfyller vissa premisser.
Är eventuellt SHTF inte längre aktuellt, att man tex huset brinner ner, när man är permanentboende i sitt hus som man tycker borde passa som BOL?

Eller tänker jag fel?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 04 maj 2014, 10:15 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
takiman skrev:
Ok, men då spricker väl hela konceptet BOL...? Var tar ni vägen när du måste dra från era hus? När det brinner, ryssen står för dörren eller giftig gas är i luften - ie ni måste evakuera? Till din BOL-BOL? Flyttar man till sin BOL innan man måste bugga ut pga en kris är det väl, per se, inte en BOL längre. Då är det väl bara ett bra beläget hus som man trivs i och det uppfyller vissa premisser.
Är eventuellt SHTF inte längre aktuellt, att man tex huset brinner ner, när man är permanentboende i sitt hus som man tycker borde passa som BOL?

Eller tänker jag fel?


Mjo, per defenition så är det inte en BOL om man bor där permanent.
Bor man i sin BOL har man ju per defenition redan "buggat ut" :D
Och i det läget bör det ju vara klokt att planera en ny BOL, inte sätta sej och vara nöjd med tillvaron. :-g (:)

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 04 maj 2014, 10:38 
Ragnarök skrev:
takiman skrev:
Ok, men då spricker väl hela konceptet BOL...? Var tar ni vägen när du måste dra från era hus? När det brinner, ryssen står för dörren eller giftig gas är i luften - ie ni måste evakuera? Till din BOL-BOL? Flyttar man till sin BOL innan man måste bugga ut pga en kris är det väl, per se, inte en BOL längre. Då är det väl bara ett bra beläget hus som man trivs i och det uppfyller vissa premisser.
Är eventuellt SHTF inte längre aktuellt, att man tex huset brinner ner, när man är permanentboende i sitt hus som man tycker borde passa som BOL?

Eller tänker jag fel?


Mjo, per defenition så är det inte en BOL om man bor där permanent.
Bor man i sin BOL har man ju per defenition redan "buggat ut" :D
Och i det läget bör det ju vara klokt att planera en ny BOL, inte sätta sej och vara nöjd med tillvaron. :-g (:)


Jo, visst är det så. Tror att vi ibland rör ihop orden och dess betydelse. Jag bor ju i vad många skulle klassa som BOL men det är ju såklart inte en BOL i strikt bemärkelse. Har för övrigt ingen BOL utan siktar istället på att göra förutsättningarna här så bra som möjligt.

Jag är faktiskt lite skeptisk till hela BOL-konceptet. Vid en första tanke verkar det så enkelt att bara ta sin BOB och dra till sin BOL där allt är förberett. Visst kan det funka fint om man bor på ett utsatt ställe och vid en kortare kris men vill man som jag bygga ett ökat oberoende av övriga världen och öka sina chanser vid en längre eller större händelse tror jag mer på just "prepper-byn". Därför skulle jag som jag skrev hellre se en permanentboend preppergranne än en som bara har huset som BOL.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 04 maj 2014, 10:42 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Heinkel skrev:
Därför skulle jag som jag skrev hellre se en permanentboend preppergranne än en som bara har huset som BOL.


:up:
Preppers som grannar eller i sitt närområde är alltid bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 15:23 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
MULENDAG du tar orden ur munnen på mej. Har samma tankar som. Har dock några polare som e lite prepper av varierande seriositet. Men ingen som ja kan luta mej emot. Ja e den som Dom lutar sej emot ja har tyvärr inget att hämta av dom varken kunskap el erfarenheter. Satt o parat här om dag o ja drog förslaget att köpa en mindre gård ihop då vi alla e singlar. Men då kom ju problem upp på bordet som ström o www o Facebook så ja la ner de hela..dom gillar mest att prata coola zombie attacker. Så ja ja skulle va helt på. Naturligt vis går vi ju inte händelserna i förväg o köper oss en by o sen inser att vi hatar varandra hehe. Men man måste ju börja nånstans. Så lära känna varandra e ju ett krav för att de ska funka. Sen e ja inte helt säker på rättssytem hur gör vi där. Även i en sån by behövs lag o rätt o nån som upprätthåller denna. Detta ämne e nått ja ofta funderar på o har redan dom flesta frågor utredda iaf för min del o va ja tycker. Behövs en styrelse? En ordförande? Har inte läst alla inlägg i tråden.! Men detta e nått ja lätt kan haka på. Ja e snickare o murare har vapen o sportfiskar en del o e mkt van i skogen o jobbat med lantbruk både kött o spannmål. Tror att ja kan vara en resurs. :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 18:14 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 18:39 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Xsive förstår allt du säger o de kan ju aldrig funka me allihopa de e självskrivet. De du skriver e ju mera att vi skaffar oss nått så får vi se hur de blir. Kommer inte att ske.!! Naturligt vis ligger detta ett par år fram i tiden då vi isf behöver lära känna varandra på kompis basis men sen behövs nog en del tuffare utgallringar. För de e ju så att ja tex inte vill att för många ska rida på mej ja måste få nått utbyte precis som alla ni andra. Alltså först träffas, campa lite umgås o känna på varandra, diskutera svåra ämnen öga mot öga, se va dom andra går för o vilka skills som de har. Där e börja för mej. O de går ju inte att börja utan att ställa frågan som Mulendag gjorde. Tar för givet att han inte vill flytta i morgon den galningen.....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tor 15 maj 2014, 23:08 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Börja med att komma på grillningen nere i Skåne! Går att läsa mer om detta i tråden SKÅNE AFTON.
Frun och jag har pratat en tid om ett kollektiv och planerar för en flytt uppåt landet för att förvekliga detta.
En survivalist by är just detta och visst kommer det att fungera. Krävs bara mycket arbete från alla och ett visst mått av tolerans. För våran del ligger detta några år framåt. Grabben börjar på gymnasium efter sommaren och tanken är att stanna kvar i Skåne så länge han pluggar. Sen skall det bära iväg och ny startas någon stans i Svearike.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 00:04 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Parabellum skrev:
Börja med att komma på grillningen nere i Skåne! Går att läsa mer om detta i tråden SKÅNE AFTON.
Frun och jag har pratat en tid om ett kollektiv och planerar för en flytt uppåt landet för att förvekliga detta.
En survivalist by är just detta och visst kommer det att fungera. Krävs bara mycket arbete från alla och ett visst mått av tolerans. För våran del ligger detta några år framåt. Grabben börjar på gymnasium efter sommaren och tanken är att stanna kvar i Skåne så länge han pluggar. Sen skall det bära iväg och ny startas någon stans i Svearike.


Vill gärna komma men ja e ju bara människa vilket likar med bekvämlighet. Ja kan dock säga att ja kan köra hela vägen ner bara nån kör hem igen...... Här bangas inte för nått....nästan :lol: Ja e så gel utan bar vilket gör mej till en otroligt tillgänglig person. Grabben behöver inte att ni hänger över axel på han men ja först er helt klart hade nog resonert som ni. Hur som haver. E de nån som ställer upp på att köra en hem resa?? Ja e på isf. Kanske ev ändå. Hoppas ja e Välkommen även om ja bara vart reggad i ca 2 v.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 00:08 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Om de e nån som e på pma mej isf. För chansen att ja åker ner e rätt stor o de skulle va kul o se fler av er era muppar :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 31 aug 2015, 01:04 
Känns som läge att bumpa den här tråden. Passar på att sno en text från Alternativ.nu och lägga den här, som inspiration eller nåt.

/MD

Citera:
I avfolkningsbygd, invid en sjö, mil från närmsta samhälle, besöker vi en liten by. Byn har växt upp kring ett par gårdar. Där är gårdarna med boningshus, lador, bastu, tvättstuga, smedja och såg. Inom synhåll ligger ytterligare fem boningshus och flera uthus. Mellan träden på andra sidan betesvallen skymtar sjön.

De som slagit sig ned här har valt det av olika anledningar, alla bor ännu inte permanent. Gemensamt för dem är att de vill leva med ett stort inslag av självhushållning. I några fall av princip, i samtliga fall också för att ha en utväg i den händelse att pratet om peak oil och samhällets sönderfall stämmer. Det är en skara som kan tyckas brokig men även om drivkrafterna är olika finns en tydlig gemenskap i övertygelsen om att det är viktigt att kunna klara sig på egen hand med gemensamma ansträngningar.

Invånarna har kommit överens om en del saker som reglerar delar av livet, vilka resurser som får användas samt hur. Som exempel är husens elanvändning begränsad, elkrävande saker som tvättmaskin och verkstadsutrustning finns samlad i den enda byggnad som har trefasström. De enkla maskinerna för jord- och skogsbruk ägs gemensamt och kan brukas enskilt när de inte är upptagna med det gemensamma. Toaletterna är urinseparerande torrdass, skiten komposteras och återanvänds. Det är ett krav att kunna hålla höns, ha solel, vedspis, jordkällare och kompost. Vidare är alla beredda att klara grundläggande behov i ett halvår utan resurser utifrån.

Det har stormat en del i bygemenskapen. Olika metoder för samarbete och samägande har prövats och misslyckats och prövats igen. Vid vårt besök ägs marken av tre familjer, där var och en äger sin del men har ett avtal med övriga att delar av marken skall skötas gemensamt och betraktas som gemensam. De som saknar mark har ingått långa arrendeavtal med markägarna, avtal som garanterar dem rätten att bo kvar under lång tid men inte att överlåta denna rätt. Avtalen är förmånliga och arrendet utgörs av arbete, i första hand på den gemensamt skötta marken men också på de tre ägarnas marker. De har därför vågat bygga egna hem på ofri grund med möjlighet att överlåta byggnaderna om de lämnar sina arrenden.

Vid vårt besök, som görs i mellandagarna 2015, är alla hus i aktivt bruk. Också det en överenskommelse, att man bebor sitt hus under längre ledigheter speciellt midsommar, jul, nyår och påsk. Vi träffar Preppilisten för en kort intervju...

Vi: Hur kom ni på att bo såhär?
P: Det har dykt upp fler och fler möjliga svårigheter det senaste decenniet och vi är fler som uppmärksammat dem. För min del handlar det om att försäkra barnens framtid och om en vilja att komma ur köpa-jobba-köpa-hysterin.

Vi: Och de övriga?
P: Det är blandat, men jag skulle säga att alla som bor här känner viss oro för framtiden. Eller, kanske är oro int rätt uttryck, vi tror inte att samhället och ekonomin kan fortsätta att fungera som det gör. Sen är vi nog ganska överens om att även om det skulle kunna fungera så är det sätt majoriteten lever på inte något som gör oss lyckligare i längden.

Vi: Lyckliga? Är ni lyckliga här, delar ni som bor här någon ideologisk grund?
P: Haha... Oj, nä, vi isolerar oss inte från samhället, vi vill bara inte köpa billigt skit och kasta, vi tror inte att rikedom utöver vad som behövs för trygghet ger några fördelar. Däremot ser vi gemenskapen som en stor fördel, även om den är påfrestande ibland. Det är väl det som är ideologin, om den finns, att se gemenskap som ett egenvärde. Lyckliga vet jag inte om vi är, visst, på så sätt att vi slipper hetsen. Det är väl lycka?

Vi: Gemenskapen, hur är det med den, ni lever ju inte i ett kollektiv och det verkar finnas olika förutsättningar bland dem som bor här?
P: Jo, förutsättningarna skiljer. Vi har olika mycket pengar, olika mycket kunskap, olika arbetsförmåga och olika mycket tid. Som sagt tidigare är vi också olika även om vi har vissa gemensamma värderingar. Vi insåg från början att det klassiska kollektivet där alla ska dela allt, även boende, inte skulle funka för oss. Vi ville ha enskildhet och gemenskap. Lösningen är att vi har våra egna hem, våra egna liv och olika intressen men att vi hjälper varandra med det som är tungt eller när det kniper. Vi är både en gemensam arbetsstyrka och varandras nödutgångar. Brinner mitt hus ned kan min familj bo hos de andra och vi får hjälp att komma igång igen.

Vi: Du väjer lite för frågan om förutsättningarna?
P: Det var inte min avsikt. Jag vet bara inte hur jag ska beskriva det. Men såhär, kanske inte helt rätt men för att ge en idé. Jag och de andra delägarna hade pengar att köpa mark för men de pengarna och det liv vi lever kräver att vi bor på annat håll, vi har inte kommit loss än, det är ett mål vi sakta tar oss fram mot. Några av de andra hade mindre med pengar men mer tid och mer praktisk kunskap. Vi försöker värdera både deras tid och våra pengar. De är här, lever sina liv, sköter och ser till husen åt dem som inte är här och underhåller saker. Det är mycket värdefullt för mig som inte kan leva så nu så då får jag bidra med det jag kan, nämligen pengar. Jag köper in mycket grejer men andra använder sakerna för att bättra och laga.

Vi: Är det inte osäkert för dem som saknar pengar.
P: Jovisst. De måste ju jobba för att kunna bo här, men det måste jag också, bara det att jag jobbar utanför byn medan de jobbar i byn.

Vi: Men om nån tröttnar eller blir sjuk.
P: Två helt olika saker. Tröttnar man får man sticka. Blir man sjuk så blir det mer för övriga tills man blir frisk eller så får man ta hjälp av samhället. Precis som för alla andra.

Vi: Sticka säger du, men hur fungerar det med bostaden. Jag har förstått det som att många satt sig i skuld eller slitit ont för sina hus?
P: Ja, det är ett bekymmer vi lyckligtvis sluppit hantera i praktiken. Tanken är att den som vill sticka hjälper till att hitta någon som kan ta över platsen och överlåter huset mot någon form av ersättning eller säljer huset till oss eller tar med sig huset. Det är ett bekymmer eftersom vi inte tillåter vem som helst att bosätta sig här. Marknaden för ett hus här är alltså liten och man riskerar att förlora mycket av sitt arbete eller pengar jämfört med en öppen försäljning. Det är dock något som alla varit medvetna om från början och accepterat att leva med.

Vi: Men du då? Om du vill lämna byn, du äger ju mycket av marken?
P: Det har jag inget riktigt svar på. Jag har svårt att se en sådan situation. Jag skulle väl i så fall försöka sälja till övriga för ett rättvist pris eller gå ut på marknaden och sälja med de förbehåll som gäller angående livstidsarrenden etc. Jag har svårt att tänka mig att en person som inte alls passar in skulle vara intresserad av att köpa.

Vi: Hur ser du framtiden för byn?
P: Fler av oss bosätter oss här permanent eller är här oftare. Jag skulle önska att vi får med någon mer med kassa så vi kunde utöka markerna. Vi behöver mer av både åker och skog men framförallt åker. Jag misstänker att framtiden kan medföra mindre skördar när bränsle och gödning blir dyrare eller svåra att få tag i. Vi skulle behöva ge oss på permakultur mer än vi gör och vi behöver ha slåtterängar så vi klarar fler djur.


OBS! Ovanstående är en påhittad intervju skriven för att föra fram en idé på ett lättillgängligt sätt.


Senast redigerad av MulenDag mån 31 aug 2015, 17:31, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet