Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 11:44 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Underlevaren skrev:
Så fort man flytt/flyttat till sin BOL bör man börja leta efter en ny BOL som man kan fly till om något händer! Bor man i sin bol så har man inte längre någon bol för man har då ingen plats att bug out till :).

...


Alltså, faktiskt rätt så exakt vad jag menar.
Men! Det behöver ju i te vara att du jagar en ny självförsörjande gård då, utan bara ett alternativt BOL om du måste lämna hemmet abrupt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 12:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men bor man på en gård som är mer eller mindre självförsörjande så har man förmodligen jakt som stort intresse . Så jaktkojor borde finnas både nära och på andras mark där man jagar . Kanske ibland i annan landsända beroende på hur mycket man jagar .
De borde gå att räkna in som BOLer .
Andra öppna kojer efter tex fiskvatten eller skoterleder i närheten .
Har man mycket mark så kan man ha flera såna ställen gömda på egen mark med förnödenheter gömda .
Och i praktiken då så bor du ju på BOLen även om inte I den .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 12:18 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Dweomer skrev:
Men bor man på en gård som är mer eller mindre självförsörjande så har man förmodligen jakt som stort intresse . Så jaktkojor borde finnas både nära och på andras mark där man jagar . Kanske ibland i annan landsända beroende på hur mycket man jagar .
De borde gå att räkna in som BOLer .
Andra öppna kojer efter tex fiskvatten eller skoterleder i närheten .
Har man mycket mark så kan man ha flera såna ställen gömda på egen mark med förnödenheter gömda .
Och i praktiken då så bor du ju på BOLen även om inte I den .


Precis, nu kommer vi framåt ;)

Det är såklart helt korrekt Dweomer.
Alternativa platser till ens permanenta åretrunboenden är det som är BOL, alltså ett alternativ att ta sig till och nyttja när man måste lämna sitt hem. De kan se ut som vad som helst, bara det i sig inte är ens nuvarande permanenta åretruntboende som man anser bara ens enda BOL.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 12:20 
I grund och botten handlar det om definitionsfråga; inte om att någon har rätt eller fel. Rätt definition är liksom rätt diagnos viktigt att veta iom jag tror att man blir inte frisk bara för att läkaren säger vad man lider av men det är första steget mot rätt behandling för just det man ska bli behandlad för. Men börjar man med fel diagnos, då händer det tyvärr saker och ting...

Varför är det viktigt att veta man kanske inte har BOL om man redan bor där? Bor man redan där man har primära och kanske enda BOL då har man kanske inte tillräckligt mycket redundans. Vaktkoja inom samma område är inte BOL för dig som redan bor där men om jag åker 10 mil och får bo där då är det BOL för mig. Utöver brand/översvämning så ser jag inga större hot som man undviker eller undkommer bara genom att förflytta sig bara några hundra meter eller km inom samma område och man har plötsligt BOL där.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 12:31 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
takiman skrev:
Sitter man självsäkert och klappar sig på magen, säger att jag redan bor på min BOL, har det kanon, helt självförsörjande, bil som tuffar runt på luft, självtryck i vattenkranen, och mat som styckar och tillagar sig själv etc etc. Hur självsäkra många än är på sin situation så SKA och BÖR alternativ finnas vid kriser, då tex en BOL.
Jag repeterar, man kan inte ha sin BOL som åretruntboende. Har du flyttat ut i din BOL och känner dig riktigt nöjd med situationen så se till att skaffa en alternativ plan OM något inträffar och du hastigt måste lämna boendet, ie BOL.


Jag tror att alla tänker lite olika i dessa frågor och att var och en kan hitta en bra lösning som passar honom eller henne bäst. Själv så
skippar jag t ex BOL helt och hållet, eftersom det inte finns så mycket vits med att flytta om man redan är nöjd med det man har
och det dessutom blir både dyrt och jobbigt att underhålla två bostäder. Bostaden är i grund och botten ett sätt att hålla kylan borta och inte
mycket mer än det. Klarar man att ordna så att detta är löst, vilket inte är särskilt svårt, så är man säker på att man alltid kommer att klara sig
oavsett vad som händer med den egna bostaden.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 12:56 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Ny förkortning: Bug In Location (BIL)

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 17:30 
Läge att börja titta efter en BOLBOL när man hittat sin BOL alltså. :-) Förutsatt att ordinarie boende inte är förstört utan bara tillfälligt olämpligt, kan man betrakta det som sin BOL när man dragit därifrån till det andra boendet, ställena bara byter benämning alltså?

Den dag jag har en BOL :roll: kommer jag nog att betrakta husvagnen som BOL - då i kombination med en i förväg utsedd plats.

Visst blir det konstigt att permanentbo sin BOL, vart buggar man ut i så fall? Men som Rakkuraj sa; det handlar ju om semantik. Det viktiga är väl att man vet vad man ska göra om det skiter sig där man bor och har tänkt på nånstans att ta vägen...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 19:20 
MulenDag skrev:
Läge att börja titta efter en BOLBOL när man hittat sin BOL alltså. :-) Förutsatt att ordinarie boende inte är förstört utan bara tillfälligt olämpligt, kan man betrakta det som sin BOL när man dragit därifrån till det andra boendet, ställena bara byter benämning alltså?

Den dag jag har en BOL :roll: kommer jag nog att betrakta husvagnen som BOL - då i kombination med en i förväg utsedd plats.

Visst blir det konstigt att permanentbo sin BOL, vart buggar man ut i så fall? Men som Rakkuraj sa; det handlar ju om semantik. Det viktiga är väl att man vet vad man ska göra om det skiter sig där man bor och har tänkt på nånstans att ta vägen...

/MD

+1 :up:

Letar själv inte BOL då jag bedömer att mina möjligheter är bra där jag bor. Här kan jag i lugn och ro göra de förberedelser jag anser nödvändiga. Som jag ser det har jag bättre möjlighet att klara mig där jag bor och redan har djur och odlingar klara än att dra till en avlägsen plats för att starta på nytt. Visst, jag kan bli tvungen att lämna mitt nuvarande ställe av någon anledning, men jag ser ändå den risken som så pass liten att jag inte anser det värt att skaffa ett till ställe för lånade pengar bara utifall att.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 19:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För inte så länge sedan och vi var med om att ta emot några längst uppe i norr . Familjer med allt bohag , även djuren .
http://www.krigsbarn.com/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 20:07 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Tänkte lite i samma banor som Carnivora då jag läste denna tråd. Om jag tolkar rätt så opponerar sig vissa mot att ens normala vistelse, "gård-med-högre-grad-av-resiliens-såsom-självhushållning etc." kallas för BOL framom sekundärt boende / tillflyktsort. De flesta(?) av oss torde bo i lägenhet eller villa i tätort och för denna grupp fyller då sommarstuga eller liknande funktionen av BOL.

Men visst stämmer det att man inte ska ta allt för givet, inte heller på "übergården" mitt ute i ingenting där det finns hur mycket fisk och vilt (som ändå inte äter upp skogens återväxt...) som helst, odlingarna kan bli radiakbelagda, mördar-fågelinfluensa kan nå hönseriet eller en skogsbrand som inte blev upptäckt pga. dysfunktionellt brandflyg svepte över bygden och tog med sig det mesta av skogen som skulle agera vedreserv. Då är någon form av plan B bra att ha.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 20:28 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ferfal säger sanningar om BOL
InläggPostat: mån 01 sep 2014, 12:58 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Vad är en BOL? Det är en plats dit man beger sig om man inte kan stanna hemma.
Varför man inte kan stanna hemma är oväsentligt, något har hänt.
Du bor på den perfekta gården, undanskymr och självförsörjande, när hundra nazibikers med familjer flyttar in och säger åt dig att flytta ut. Om du då anser att du bor på din BOL och därför inte behöver någon BOL så är du hänvisad till i bästa fall en BOB.
Vi måste alltid ha en plan b och c och helst också en plan f och gärna en plan ö.
Oavsett var du bor, ha en BOL planerad.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet