Fiske för att försörja en familj

I en överlevnadssituation alltså.

Re: Fiske för att försörja en familj

Inläggav Skogs Scout » lör 16 aug 2014, 22:58

Någon som har testat kastnät och vet hur dom funkar?

Är nyfiken på hur bra det skulle gå att fiska med ett sånt. :)
Användarvisningsbild
Skogs Scout
Luktar inte fotogenkök illa?

Inläggav Crusoe » mån 18 aug 2014, 19:07

Om situasjonen i dag ville være status quo (at ikke livet i havet har endret seg mye) i en fremtid hvor man må försörja en familj, så vil fiske og sanking (i/ved havet) være en svært stor del av vårt kosthold.

For det første bor vi ved kysten. For det andre finnes det så mye lett tilgjengelig mat der. Fisk, skjell, krabber, tang, tare, snegler og så videre og videre...Jeg har reist nedover vestkysten av Sverige flere ganger og vet at der var de samme muligheter som her. Både med tanke på selvberging/hobby i dag og med tanke på en fremtid hvor det blir tvingende nødvendig, så lagrer jeg utstyr for å kunne fortsette å høste fra havet i fremtiden. Både garn/nät, ruser, teiner, liner, håndredskap til aktivt fiske og redskap til fridykking.

I tillegg høster jeg langt mer vilt (fordi jeg bruker mest tid der :? ) på havet enn i skogen.

Østkysten av Sverige og i innlandet vet jeg intet om.
Crusoe
Samlar kokböcker från 1800-talet

Inläggav klondike » sön 30 nov 2014, 01:59

Det pratas en del om hur man ska ta till vara på fisken!
Jag har ett antal trälådor i vattnet där jag förvarar levande fisk, som jag fångat, på så vis har man tillgång till färsk fisk året runt, (blanda inte olika fiskarter bara)
Sen har en sump med småfisk i som jag använder som agn på vintern när jag anglar..
synnwyr cyffredin
Användarvisningsbild
klondike
Börjar få trångt i skafferiet

Inläggav huhu sunka » sön 30 nov 2014, 09:05

Jag har fiskat med biltemanät i insjö. Tyvärr så grund (1 m) så nätet fastnade i många grenar och har stora hål nu.

Några få fiskar fick jag, ett nät 2-3 nätter.

Det gäller att öva innan och hitta bra ställen.
Förberedd för allt. Nästan...
huhu sunka
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Inläggav Dweomer » sön 30 nov 2014, 11:18

klondike skrev:Det pratas en del om hur man ska ta till vara på fisken!
Jag har ett antal trälådor i vattnet där jag förvarar levande fisk, som jag fångat, på så vis har man tillgång till färsk fisk året runt, (blanda inte olika fiskarter bara)
Sen har en sump med småfisk i som jag använder som agn på vintern när jag anglar..

Här är det vanligt att ha en frysbox ute i garaget eller källaren och förvara mörten i . Används till agn för att ta gädda eller gös . Vattnet håller sig frostfritt i frysboxen tack vare isoleringen . Sedan måste man försöka få ner lite syre åt fiskarna tex genom en slang från en vanlig svetstub med syre .
Sedan så brukar man använda trummorna från en äldre tvättmaskin för att sumpa fisken i ute i sjön . Den är slät på insidan och bra för fisken som inte skadar fenorna så lätt .
Användarvisningsbild
Dweomer
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!

Inläggav Fnyshacket » sön 30 nov 2014, 23:38

Talesättet säger att "en fiskare föder tio jägare". Jävligt sant. Nät är en av de viktigaste sakerna ha på hyllan. Det fina är att man knappt behöver kunna fiska med nät för att få mat i krävan. Att kunna knyta nät vore nästa steg.
Fnyshacket

Inläggav klondike » mån 01 dec 2014, 19:37

nobelwobbler funkar bra med :bandit:
synnwyr cyffredin
Användarvisningsbild
klondike

Inläggav grym » mån 01 dec 2014, 19:58

knyta nät är inte så svårt, har lagat en del nät (var många gånger på sommaren på öland och en fiskare som fiskade några gånger i veckan för att sälja hadde båten på den tomten, så jag fick laga nät på riktigt där)

och sedan har man gjort håvnät och lite smånät

det gäller att man har material att föra dom av med
grym

Inläggav MulenDag » tis 02 dec 2014, 23:31

Angående parasiterna... Jag är lite nojig för parasiter så jag gör gärna grytor. Vitfisk, ett par kokta potatisar, (purjo, fiskbuljong och mjölk eller grädde blir finfint) åsså lite kryddor - gärna timjan - på så blir det kalas.

Parasiterna då? Jo, vitfisk tycker jag kan få koka tills den faller sönder utan större förluster när det är i gryta. Dels fastnar smaken i resten av grytan och dels känner man inte att fisken blir lite torr. Funkar även i taskiga lägen alltså.

/MulenDag
MulenDag

Inläggav huhu sunka » tor 04 dec 2014, 16:46

MulenDag skrev:Angående parasiterna... Jag är lite nojig för parasiter så jag gör gärna grytor. Vitfisk, ett par kokta potatisar, (purjo, fiskbuljong och mjölk eller grädde blir finfint) åsså lite kryddor - gärna timjan - på så blir det kalas.

Parasiterna då? Jo, vitfisk tycker jag kan få koka tills den faller sönder utan större förluster när det är i gryta. Dels fastnar smaken i resten av grytan och dels känner man inte att fisken blir lite torr. Funkar även i taskiga lägen alltså.

/MulenDag

Hur mycket av näringsämnena försvinner i fisken om man koka för länge?
Förberedd för allt. Nästan...
huhu sunka
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Inläggav MulenDag » tor 04 dec 2014, 19:48

huhu sunka skrev:Hur mycket av näringsämnena försvinner i fisken om man koka för länge?

Beror väl på hur länge... :mrgreen: Men jag brukar som sagt koka tills fisken faller isär av sig själv och ungarna har blivit starka och kloka. :D

Eller med andra ord: Inte en susning. :oops:

/MD
MulenDag

Inläggav Phiphler » fre 31 jul 2015, 10:03

Finns även andra sätt än nät som är relativt enkla att göra även efter SHTF.

Man kan knyta några krokar på en lång lina, fästa en sten i ena änden och fästa andra änden vid ett träd. Stenen hamnar på bottnen och håller linan spänd, låt stå över natten och hoppas på det bästa.

Man kan även bygga en fiskfälla, som är som en låda med stor ingång och liten utgång, som konstrueras av trästörar som man sätter ner i botten. Fisken håller sig färsk tills man går dit och fångar den (med spjut).
Phiphler
Inte utan mina marshmallows!

Föregående

Återvänd till Jakt och fiske