Frugan tveksam - argument

Här snackar vi om det tänkesätt man behöver ha för framgångsrik överlevnad, hur man implementerar det i vardagen och hur man kan ha nytta av det i vardagliga icke överlevnads situationer.

Re: Frugan tveksam - argument

Inläggav Druid » tis 23 jan 2018, 21:56

Potatis skrev:Kan fungera att göra henne/han lite subtilt orolig. Köp brandsläckare i julklapp eller slå av strömmen en söndagsmorgon och se vad som händer.
Började odla i liten skala för några årsen och nu är hon helsåld på att odla egna grönsaker då smaken är mycket bättre.
Köp alltid den största paketen med mjöl/socker/potatismos med motiveringen att det blev billigare så.

Ett rejält j¤#"%a långvarigt strömavbrott är den bästa kuren mot tveksamhet.
Lever fortfarande gott på minnet av Gundrun här.
För övrigt - tyst medgivande
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.
Användarvisningsbild
Druid
Skynet fights back!

Inläggav Blondie » tis 23 jan 2018, 23:07

somvanligt skrev:Igenkänningsfaktorn är hög. Jag undrar stilla varför det är så vanligt förekommande att så manga av (dagens) kvinnor absolut inte vill säkra upp och hittar alla möjliga konstiga skäl till att inte göra det? Är det någon som vet? Är det någon kvinna här som kan förklara hur dessa kvinnor tänker? Varför blir de upprörda och protesterar mot något som objektivt är tveklöst ansvarsfullt?

Jag har svårt att tro att det är specifikt för oss kvinnor.. Många män är ju lika dana, det har jag ju sett i många diskussioner här inne, när det pratats om arbetskamraters sätt att ens prata om72timmars kampanjen.
Om det nu skulle vara så att någon undersökning visar på att det är vanligare bland kvinnor än män att slå ifrån sig det... så kan det kanske ha att göra med att vi redan har hundra andra vardagliga saker att oroa oss för, så kan man ducka för en eller två saker, så kanske det är bäst att göra så för den mentala hälsans skull...
Men några utav oss har ju funnit detta forumet. :mrgreen:
Jag har istället en karl som knappt tycker det är bra att ha med sig en flaska vatten vid långkörning.. så för mig är det tvärt om...
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar
Användarvisningsbild
Blondie
Samlar kokböcker från 1800-talet

Inläggav Omnivore » ons 24 jan 2018, 11:47

Instämmer med Blondie. Har lyckats skaffa två vattendunkar och har ett litet matförråd i källaren så det går framåt. :)
Användarvisningsbild
Omnivore
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.

Inläggav Charlie** » tor 25 jan 2018, 02:52

Wildthing skrev:Jag föreslog att vi kanske även borde öka på matförråden. Hon såg inte vitsen eftersom "vad ska vi göra med massa mat om inte någon av våra vänner el släktingar har? Vi kan ju inte sitta och äta om de inte har".

Jag har inget bra argument som kan hjälpa dig att övertyga din partner och jag tror ingen annan har det heller. En person som resonerar som din partner gör, går ej att argumentera för eller diskutera med. Jag tycker att du bör ha en preppingplan för din familj men du bör inte inviga partnern fullt ut. Skulle skitkringkastningen ta fart på allvar så kanske din partner tar sitt förnuft till fånga men om hen inte gör det så hamnar du i en mycket svår situation, där du måste sätta dina barn och dig själv före din partner.

Hur förhåller sig din partner i dag till det faktum att många människor runt om i världen svälter. Ska era barn gå och lägga sig hungriga 3 kvällar i veckan, bara för någon sorts solidaritet?

Jag måste här påpeka att din partners resonemang är en separationsorsak.

Hoppas på det bästa men förbered dig på det värsta!
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.
Användarvisningsbild
Charlie**

Inläggav Charlie** » tor 25 jan 2018, 03:11

Blondie skrev:Jag har svårt att tro att det är specifikt för oss kvinnor.. Många män är ju lika dana, det har jag ju sett i många diskussioner här inne, när det pratats om arbetskamraters sätt att ens prata om72timmars kampanjen.
Om det nu skulle vara så att någon undersökning visar på att det är vanligare bland kvinnor än män att slå ifrån sig det... så kan det kanske ha att göra med att vi redan har hundra andra vardagliga saker att oroa oss för, så kan man ducka för en eller två saker, så kanske det är bäst att göra så för den mentala hälsans skull...
Men några utav oss har ju funnit detta forumet. :mrgreen:
Jag har istället en karl som knappt tycker det är bra att ha med sig en flaska vatten vid långkörning.. så för mig är det tvärt om...

Jag instämmer till fullo. Kvinnor har i regel ett bättre förbedelsetänk än män om än kanske inte med tanke på en samhällskris. Men vardagligt så visst ligger kvinnor ett steg före män.
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.
Användarvisningsbild
Charlie**

Inläggav Zombie » tor 25 jan 2018, 05:55

Det kan väl vara en fråga om prioriteringar också. Ena parten kanske tycker att man ska ha (minst) några dussin ficklampor och soldatens ärtsoppa till och vill spara till en mycket dyr BOV, men däremot anser att förrådet av salt, socker, torrmjölk, yllestrumpor, plåster, den fjärde fotogenlampan och odlingen av spenat, solrosor och nyponrosbuskar är irrelevant och borde ha satsats på annat.

Charlie** skrev:Jag instämmer till fullo. Kvinnor har i regel ett bättre förbedelsetänk än män om än kanske inte med tanke på en samhällskris. Men vardagligt så visst ligger kvinnor ett steg före män.
/Zombie -->(x)q(/)
Zombie
Tränar vakthöns

Inläggav GMan » tor 25 jan 2018, 17:54

Om en partner är tveksam till den grad att förnuftiga argument inte biter kanske det enklaste är att byta partner eller gå solo?

Jag skulle aldrig mäkta med en fullständig ickeprepper till fru/sambo/flickvän, vilket helvete det skulle vara att behöva dadda för en annan vuxen människa. Om det är så svårt att begripa att saker som vi tar för givet idag kan försvinna i en fingerknäppning så kanske det är bäst för resten av mänskligheten att dessa stryker med vid nästa rensning?
GMan

Inläggav pre » fre 26 jan 2018, 00:19

GMan skrev:Om en partner är tveksam till den grad att förnuftiga argument inte biter kanske det enklaste är att byta partner eller gå solo?

Jag skulle aldrig mäkta med en fullständig ickeprepper till fru/sambo/flickvän, vilket helvete det skulle vara att behöva dadda för en annan vuxen människa. Om det är så svårt att begripa att saker som vi tar för givet idag kan försvinna i en fingerknäppning så kanske det är bäst för resten av mänskligheten att dessa stryker med vid nästa rensning?

Klart det är ENKLARE, men enklare är sällan bättre. Ska du vaska ditt liv med fru och barn bara för att hon inte är med på din tankeprocess här?

Din inställning verkar vara väldigt anti-human och gränsande till nihilistisk, gillar den inte alls.
pre
Bor numera i en bunker

Inläggav Charlie** » fre 26 jan 2018, 03:02

pre skrev:Din inställning verkar vara väldigt anti-human och gränsande till nihilistisk, gillar den inte alls.

...en stor del av det organiserade samhället anser att hela iden med prepping är nihilistisk!
-George Orwell.
Användarvisningsbild
Charlie**

Inläggav År 2 » fre 26 jan 2018, 06:16

Om man har en relation, och om man vill bevara den, så ingår det väl också i preppningen att också vårda relationen? Kanske är partnern som är ointresserad av att preppa mer fokuserad på förhållandet/ familjen än den undergångssamlande partnern. Den största risken att preppern en dag sitter ensam där i sitt domedagslager. Är det en framgång eller ett bakslag?
År 2

Inläggav Palle500 » fre 26 jan 2018, 10:48

GMan's inlägg är ju endast teoretiskt, då han aldrig skulle inleda en relation med en person så i hans tycke olämplig person.
Inget skull ju stämma, så ev kärleksrus skulle snabbt ta slut.
Om man redan har ett bra förhållande och sen vaknar upp och börjar preppa tror jag även respektive respekterar ditt beslut oavsett om partnern delar prepper intresset lika intensivt som dig.
Speciellt när mycket lätt fastnar runt knivar, gasolkök och ficklampor. :-)
Palle500
Finns staden kvar?

Inläggav LottaK » fre 26 jan 2018, 12:19

Det finns ju olika nivåer av prepping, jag tror att alla kan övertygas att vara en "prepper" i bemärkelsen att ha dom grundläggande sakerna för överlevnad hemma, tex mat, vatten och spritkök. Att däremot försöka få någon intresserad av ficklampor, 18650 batterier, taktiska ryggsäckar och annat är nog svårare.
Användarvisningsbild
LottaK
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Inläggav somvanligt » fre 26 jan 2018, 13:46

GMan skrev:Om en partner är tveksam till den grad att förnuftiga argument inte biter kanske det enklaste är att byta partner eller gå solo?

Fast många kanske skaffade partner innan de kände att det behövde förbereda och därför inte hade med prepping som kriterie när urvalet gjordes. Det är trots allt så att läget idag är osäkrare än det var igår och prepping uppstår vid en kritisk punkt där var och en gör bedömningen att det är prioriterat att förbereda sig. Då, när man redan investerat i ett liv ihop, är det värt att övertyga istället för att bryta. Väloljade argument biter på sikt mot de envetnaste mest skygglappade människorna om man bara är beredd gunga båten upprepat för att nå dit. Vissa fighter måste man ta. När man på ren slump stöter på åtgärder båda vill göra men av olika skäl (du pga prepping, partner av särintresse eller dylikt) så tror jag det är bra om partner förstår att man med extra glädje samarbetar pga preppingaspekten. På sikt vill man ju ändå göra sin partner glad och man tenderer att följa med i sådant man förstår gör den glad och prepping är ju trots allt ansvarsfullt, bara man kanske slipper höra det in your face för ofta. Det kan ju vara en process för partnern. Motvilja grundar sig nog i att det känns obehagligt, och obehag försvinner om man ser glädje kring ämnet och även tillvänjning hjälper.

I övrigt håller jag med om djungelns lag generellt och särskilt för de som stoppar huvudet i sanden och värjer sig med irritation och hån utan tecken på bättring.
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.
Användarvisningsbild
somvanligt
There's no fate but what we make for ourselves

Inläggav Zombie » fre 26 jan 2018, 14:40

Om man verkligen inte tror på prepping är det väl lättare att tolerera några dussin ficklampor som ledigt går ner i en relativt liten smartstorelådan än två 20-liters plastdunkar i en lägenhet. Det första tar ingen större plats och gör antagligen preppern glad som en lärka men det andra tar åtskilligt med dyrbart utrymme. Å andra sidan är vattendunkar väldigt mycket billigare.

Man kanske får ha någon sorts förhandling typ listor på hushållsarbetet. Du får fylla bokhyllorna med vackra porslinsvaser och väggarna med vilka hemska tavlor du vill om jag får bygga en falsk vägg framför halva källaren och ha vad jag vill där. Jag får ett växthus till våren om vi far på den där lyxiga utlandssemestern i vinter. Du får köpa designerkläder till barnen om jag får skicka dem på scoutläger, judo och förstahjälpenutbildning samt fixa EDC och BOB åt dem. Tältsemestrar och nyttan med powerbanks kan vi väl vara överens om utan eftergifter från någondera sidan.

LottaK skrev:Det finns ju olika nivåer av prepping, jag tror att alla kan övertygas att vara en "prepper" i bemärkelsen att ha dom grundläggande sakerna för överlevnad hemma, tex mat, vatten och spritkök. Att däremot försöka få någon intresserad av ficklampor, 18650 batterier, taktiska ryggsäckar och annat är nog svårare.
/Zombie -->(x)q(/)
Zombie
Tränar vakthöns

Inläggav GMan » fre 26 jan 2018, 17:48

pre skrev:Klart det är ENKLARE, men enklare är sällan bättre. Ska du vaska ditt liv med fru och barn bara för att hon inte är med på din tankeprocess här?

Snarare låta bli att skaffa. Gud så skönt det är att vara ungkarl. Då har man ännu valmöjligheten framför sig snarare än att behöva dras med en person som visade sig vara det motsatta från ens egna värderingar.

pre skrev:Din inställning verkar vara väldigt anti-human och gränsande till nihilistisk, gillar den inte alls.

Spot on, jag är såväl antihumanistisk som nihilistisk, ogilla på bara. Det är människor och inga andra som står för den största delen av allt lidande i världen idag. Varför ska jag då vara "humanistisk" och låtsas som att alla stackare i världen måste räddas eller tas hand om? Ser jag på världens befolkning rent generellt så finns det inte mycket att komma med, och om det finns chans till att vi bli några färre än snart åtta miljarder intelligensbefriade, orationella virus på två ben som alla ska matas och klädas gråter jag inte en tår.
GMan

FöregåendeNästa

Återvänd till Överlevnadstänkande.