Wildthing skrev:
Jag försöker sprida kunskap och medvetenhet till i alla fall släkt och närmaste vänner (tex en present bestående av fotogenlykta och Civilförsvarets checklista för strömavbrott, brukar få igång snacket). Däremot tror jag inte någon verkligen tagit tag i saken och börjat preppa.
Arktos skrev:Min väg är en mix av flera. Alla accepterade, alla rätt gråa.
Vi har en matkällare i villan, det är enkelt att köpa 3 för två, eller 10 bönkonserver för att priset är ju mycket bättre, på samma sätt fyndar jag pasta, gryn och ris. Stort skafferi i köket, med en rejäl backup i källaren.
Förrådet är därför inte konstant, inte pålitligt 3 månader, snarare pendlande mellan 3 v och 6 v. Men det är där och accepterat.
Sen började jag jaga, på den hobbyn kan jag avskriva en hel del prylar. Ser till att barnen börjat på Mulle/Strövarna och följer med, stormkök och uteutrustning fixat. Ett par liter extra T-röd märks inte i garaget. Ja, vägarna framåt är flera.
Börja intressera dig för lite odling. Byt ut häcken mot något med ätbara bär. Ett äppelträd är en bra grej, två är dubbelt så bra. Morötter, bönor och zucchini är lättodlat. Kanske ungarna vill ha kaniner? Vi har två 6kg vädurskaniner, som sällskap... Byggt en rejäl bur och hage, lite extra verktyg gick åt och det blev nog en del material över efter med. Ger fin gödsel till zucchin med. Glömde säga att jag köper foder i 25 kg säckar (med spannmål...).
Köper kött direkt från en hobbyuppfödare, en flyttkartong nötkött fyller frysen snabbt särskilt om det ska in lite vilt med. 30-40 kg kött är bra att ha, även om det inte går att lagra länge vid olyckliga lägen.
Vattendunkar är det jag inte köpt, men väl en Lifesaver Jerrycan som står undanställd i mitt hobby/jaktrum...
Klarar jag en vinter, nej antagligen inte. Men mycket bättre än 72h eller inget alls.
Återvänd till Överlevnadstänkande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst