(Anekdot: jag hade förmånen att prata träning med en fd SSG-operatör för ett tag sedan, han sa så här om vad han tränar för: "det handlar om att lägga sig straxt under 75% av sitt max, och sen stanna där i några dagar".)
jöns skrev:Kul med din blogg och lycka till med tränandet! Jag är också sjukt imponerad av hur muskelmässigt definierade och starka många som utövar crossfit är. Det är nog en bra grundträningsmodell som kan passa många. Men jag tror också på träningens grundregel - man tränar för specificitet, dvs det du tränar ska likna den prestation du tränar för. Om man tänker överlevnadssituationer är det då minst lika viktigt med långsiktig uthållighet som explosivitet och styrka. Jättebra att göra milen på 42 minuter. Men man har nog större nytta av att kunna göra en marathon på 4 timmar, ur rent överlevnadshänseende. Eller ännu hellre bara kunna genomföra ett 24h-lopp. Så glöm inte att också träna för långt, långsamt och länge.![]()
(Anekdot: jag hade förmånen att prata träning med en fd SSG-operatör för ett tag sedan, han sa så här om vad han tränar för: "det handlar om att lägga sig straxt under 75% av sitt max, och sen stanna där i några dagar".)
secce skrev:DrJekyll skrev:Tipsar om försvarsmaktens träningsapp: https://fmtk.forsvarsmakten.se/
Och en youtubevideo om vad som krävs för att kunna rädda sitt eget liv... fixar du det?![]()
https://www.youtube.com/watch?v=8Ssz0YUORKk
Hehe cool video, inspirerande! Tveksamt att man klarar det i dagsläget..Tank skrev:Hehe, cool video!![]()
Nja, 15-20 chins klarar jag inte just nu, men jobbar på det![]()
Brukar testa var jag ligger mot försvarsmaktens fystest någon gång per år, typ detta.
https://blogg.forsvarsmakten.se/jagarbl ... tmaningar/
//Tank
Intressant test! Ska nog pröva den och se vilken poäng man uppnår, kan ju vara intressant att använda som benchmark och göra testet kontinuerligt. Btw, någon som vet vad som exakt menas med rygghäng? Är det ligga på mage på plint med överkroppen utanför som i toppläget på en hyperextension och sedan frysa där?
secce skrev:
Tack! Jag håller helt och hållet med ang. långtidsaktiviteter, i synnerhet löpning. Jag kommer även lägga mycket fokus på gång/marsch med packning då jag hypotiserar att det bör främja "seghet", uthållighet men också stärka leder, ligament och muskulatur. Det är drygt 25 mil mellan hem och BOL tex. och i ett värsta fall kommer man behöva extrahera familjen dit till fots vilket nog kan komma att bli drygt..
secce skrev:Intressant anekdot, han förtäljde inte mer kring vad för typ av träning han hängav sig åt?
Tank skrev:Om du vill göra prov för SOG:
http://jobb.forsvarsmakten.se/siteasset ... agning.pdf
secce skrev: Det är ju lite drygt att man behöver så mycket mer återhämtning och behöver vara än mer seriös med alla parametrar i träningen, för samtidigt skulle man ju också vilja "träna" eller åtminstone testa sig och sin fysik under förhållanden som inte är optimala. Tex. kommer man kunna förflytta sig till fots under 2 dygn med minimalt med föda i en rimlig takt? Är det en seriös kris där man måste på flykt snabbt, ja då kanske man måste göra 20 km snabbmarsch med viss packning / bära sitt barn på kort tid givet att man fått kliva upp mitt i natten.. Att bygga upp sin fysik är inte alltför svårt, men att nyttja den och klara psykiska umbäranden under lång tid i kombination med hög fysisk ansträngning, det känns mindre trivialt.
Hur tänker ni kring sådant?
T-72 skrev:Väldigt intressant bok som "krossar myten" om att man måste tränna mycket och länge för att öka uthålligheten. Nej, det är inte massor tyckande och antagande i boken utan allt baseras på flertalet forskningar med ibland tusentals deltagare.
Några punkter:
Intervaller är bästa sättet att öka uthålligheten.
HIT ökar inte risken för hjärtinfarkt trots intensiteten.
1 kg fett innehåller mer energi än 1 kg dynamit.
secce skrev:Satt och funderade på milstolpar ikväll, kom fram till följande:
Milstolpe 1, Februari 2017
----------------------
10 km löpning < 45 min.
20 km löpning, genomföra
Bänkpress 2x100
Marklyft 1x180
Pull-ups 15
Milstolpe 2, Maj 2017
----------------------
10 km löpning < 43 min.
30 km löpning, genomföra
Bänkpress 2x102.5
Marklyft 1x185
Pull-ups 18
Milstolpe 3, Augusti 2017
----------------------
10 km löpning < 42 min.
> 42,2 km löpning, genomföra
Bänkpress 2x105
Marklyft 1x190
Pull-ups 21
Milstolpe 1 är inte överdrivet långt ifrån i dagsläget så där körde jag lite safe på de flesta delgrenar, däremot kommer det krävas drill och disciplin för resterande delmål. Alla delmål på milstolpe 3 har jag lyckats genomföra någon gång i livet vid olika tidpunkter så jag vet att kapaciteten finns, men att göra dem alla under samma vecka/månad kommer bli klurigt.. Jag har för tillfället avfärdat knäböjen tillsvidare, måste ansamla energi för att motivera mig till att börja böja igen. Försöker köra lite ben utöver löpningen så gott det går.
Tank skrev:
Grymma milstolpar!![]()
Måste testa var jag ligger mot de målen![]()
Berätta hur det går!![]()
//Tank
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst