T-72 skrev:Ok, jag förstår nu. Jag räknar med 230v och 400v medans batteriet laddas med 13,4 volt. Man lär sig något...
Då är min fråga isf vad ger min 230v och 900 watt när jag laddar mina 12 volts bilbatterier? Är ute efter Ah?
grym skrev:nja
om man har en säg 4kw dieselelverk, räknar bort lite smått och har 2kw över när man kör kaffekokare kyl frys och en del därtill och har en större batteribank, säg 500 Ah så är det rimligt att kunna ladda med minst 50A gärna 100A
det är ändå 3 timmars generatordrift för att ladda ett halvt urladdat batteribank
ska man nyttja dieselelverk eller ännu värre bensin så ska man ha en laddare som kan kräma på vad batterierna tål i laddning
under rimliga förutsättningar, en sådan grovladdare får man ha koll på och kanske avsluta med en kontrollerad laddare på 20A eller så
Exodus skrev:
Jag har en sådan Victron 3KVA inverter/laddare i mitt reservsystem. (Max kontinuerlig effekt 2,4kW och peak 6kW)
Erfarenheterna hitils är positiva.
Min enda kommentar jag vill lägga till är att man bör överväga att öka spänningen till 24V om man vill ha en lite större batteribank.
Jag har själv en 12V inverter och bank men det innebär att kablarna blir grova. Input kabelarea från banken är 70mm2
Generellt är det strömstyrkan som är begränsande faktor.
Sen finns det visserligen någon fördel med lägre spänning också. Om man har tolv volt bank och kör 12V batterier ligger dom parallellt.
Om något batteri ger upp är det bara att koppla ur det felaktiga och köra på resten i parallellt. Vid 24V bank får du ta bort två.
Kör den själv mot en 12V bank på 2700Ah (Klarar mig ca 5-6 dygn utan laddning och 50% uttag från banken med kyl/frys, pumpar och lite lampor)
(Ja jag är medveten om att laddströmmen gärna kunde varit högre men svårt praktiskt och är avpassat mot en 2kW generator)
Inbyggda laddaren är en fyrstegsladdare som går att ställa in för olika batterityper.
Vidare kan man använda generator om man behöver större effektuttag än vad invertern ger.
Man ställer in en begränsning på inmatad ström och sen kombinerar invertern effekt från batteribanken med att samtidigt mata
igenom effekt från generatorn. Omvänt så fördelas laddström beroende på uttagen effekt.
(I normalfallet är mitt effektuttag lågt, men om man skulle dra igång en varmluftspistol samtidigt som banken laddas så begränsas
laddningen tillfälligt vid den inställda strömbegränsningen för inmatning. Ställbart 6-16A på min modell)
grym skrev:nja
om man har en säg 4kw dieselelverk, räknar bort lite smått och har 2kw över när man kör kaffekokare kyl frys och en del därtill och har en större batteribank, säg 500 Ah så är det rimligt att kunna ladda med minst 50A gärna 100A
det är ändå 3 timmars generatordrift för att ladda ett halvt urladdat batteribank
ska man nyttja dieselelverk eller ännu värre bensin så ska man ha en laddare som kan kräma på vad batterierna tål i laddning
under rimliga förutsättningar, en sådan grovladdare får man ha koll på och kanske avsluta med en kontrollerad laddare på 20A eller så
kullamannen skrev:
https://www.victronenergy.com/upload/do ... kVA-EN.pdf
Riktigt bra prylar, tydligen gjorda för marint bruk vilket matchar detta scenariet ganska väl: extern 230V källa kommer och går, generator som producerar 230V kommer och går, 12V från solceller och/eller vindkraft. Output i två kedjor, en som altid är på (iaf tills batterierna tar slut) och en som bara är på när det finns 230V input. 12V laddström från 35 till 120 A beroende på model.
We wants it..... precious victronsess.....
pre skrev:Exodus skrev:
Jag har en sådan Victron 3KVA inverter/laddare i mitt reservsystem. (Max kontinuerlig effekt 2,4kW och peak 6kW)
Erfarenheterna hitils är positiva.
Min enda kommentar jag vill lägga till är att man bör överväga att öka spänningen till 24V om man vill ha en lite större batteribank.
Jag har själv en 12V inverter och bank men det innebär att kablarna blir grova. Input kabelarea från banken är 70mm2
Generellt är det strömstyrkan som är begränsande faktor.
Sen finns det visserligen någon fördel med lägre spänning också. Om man har tolv volt bank och kör 12V batterier ligger dom parallellt.
Om något batteri ger upp är det bara att koppla ur det felaktiga och köra på resten i parallellt. Vid 24V bank får du ta bort två.
Kör den själv mot en 12V bank på 2700Ah (Klarar mig ca 5-6 dygn utan laddning och 50% uttag från banken med kyl/frys, pumpar och lite lampor)
(Ja jag är medveten om att laddströmmen gärna kunde varit högre men svårt praktiskt och är avpassat mot en 2kW generator)
Inbyggda laddaren är en fyrstegsladdare som går att ställa in för olika batterityper.
Vidare kan man använda generator om man behöver större effektuttag än vad invertern ger.
Man ställer in en begränsning på inmatad ström och sen kombinerar invertern effekt från batteribanken med att samtidigt mata
igenom effekt från generatorn. Omvänt så fördelas laddström beroende på uttagen effekt.
(I normalfallet är mitt effektuttag lågt, men om man skulle dra igång en varmluftspistol samtidigt som banken laddas så begränsas
laddningen tillfälligt vid den inställda strömbegränsningen för inmatning. Ställbart 6-16A på min modell)
Darn, 2700 Ah, vad har du lagt på den, 75 k SEK?
Exodus skrev:Neej inga såna summor. Batteribanken består av 18 st 6V 300Ah bly/syra batterier av indutrikvalitet (kraftigare plattor). Ca 1100kg batterier
Köptes begagnade i bra skick för en billig peng (tack till den personen) och har tidigare stått som backup med underhållsladdning på ett kraftverk så fick med stativ osv.
Inverter/Laddaren köptes begagnad men i nyskick från Holland där dom tillverkas. Hittade en firma som alltid hade ett antal beg på lager
Svåra hitta begagnade i Sverige.
Sen kostade det en del med kablage och skåp för att koppla upp det hemma.
Nackdelen men 12V är ju strömmarna som kablaget måste dimensioneras för
ewjobe skrev:Är bly/syra batterier av industrikvalitet den typ av batteri man borde välja om man ska ställa upp 6 12V batterier på underhållsladdning och ha i beredskap för längre strömavbrott? (Jag kan driva laddomat och cirkulation med hjälp av 12V och converter och råkar ha en Waeco laddare).
ewjobe skrev:Tack för välkomnandet! Jag har dessa två cirkulationspumparna plus styrningsdosa för värmen. Den senare pumpen sitter på den laddomat 21 jag har och som sannolikt är från 2002 eller däromkring.
https://imgur.com/a/1DBm7
https://imgur.com/a/60SuZ
Jag kommer att införskaffa en generator för att kunna driva vattenpumpen och lite annat i ladugården så jag kommer då ha möjlighet att ladda batterier på nytt där om det blir mer än 2-3 dagar strömlöst.
Behöver jag tänka på att köpa batterier där jag kan fylla på dem med vatten eller så? Såg att någon annan skrev om det.
(Om någon känner att jag hijackat den här tråden med min fråga så säg bara till, ny på forumet och känner inte till känsligheten för dylika manövrar)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster