ewjobe skrev:Antar då att jag borde köpa batterier med lite mer amp än vad som föreslogs tidigare för att driva grejerna under 2-3 dagar. Begränsningen där är väl att sambon ska kunna brotta in batterierna i huset från ladugården...
ewjobe skrev:klipp
Den inrikespolitiska miljö jag verkar i innebär att "mina" grejer inte får plats i huset utan jag är med det mesta förpassad till ladugården. Ladugården är dock delvis omgjord till kontor och mer av det ska bli omgjort till kontorsyta med standard som innerstads takvåningså därvidlag klagar jag inte.
Sambon är mer gruppboendetypen än survivalist, det krävs en ryssinvasion för att hon ska tycka att förberedelser och aktivt deltagande från hennes sida i dessa är prioriterat. Hon kan inte skilja på vattenberedaren och jordvärmepumpen.
klipp
Zombie skrev:Gruppboendetypen? Menar du kollektivt boende? Eller att hon inte kan ta vara på sig själv? Eller att hon är pigg på att bjuda hem stora mängder folk i tid och otid? Ifall det är det sistnämnda kan du ju erbjuda dig att avsätta litet plats för tvåvåningsängar och bygga dem, samt förklara att det är bra att ha ett ordentligt, lättlagat matförråd om det kommer oväntade övernattningsgäster.
ewjobe skrev:Antar då att jag borde köpa batterier med lite mer amp än vad som föreslogs tidigare för att driva grejerna under 2-3 dagar. Begränsningen där är väl att sambon ska kunna brotta in batterierna i huset från ladugården...
pre skrev:ewjobe skrev:Antar då att jag borde köpa batterier med lite mer amp än vad som föreslogs tidigare för att driva grejerna under 2-3 dagar. Begränsningen där är väl att sambon ska kunna brotta in batterierna i huset från ladugården...
Kör ett litet elverk med bara en eller två batterier istället i så fall.
Druid skrev:
Just här någonstans kommer man till huvudproblemet för preppingprioriteringar.
Ditt förslag på en liten generator är inte dåligt sett ur detta perspektiv. Säg en 900W generator som man kör några timmar om dagen.
Batterierna vill normalt ha max laddström 10% av kapaciteten så man behöver ändå köra några timmar och man skall ha laddare med
anpassad laddström för det. Fan sen börjar man tänka - Nu har jag en generator men den är för klen för att driva kyl och frys. Kanske skulle uppgradera till en 2-2,5kW och lagra bensin för det. Fan sen börjar man tänka - Nu kan jag även hålla igång kyl och frys men måste dra ut förlängningskablar för det. Kanske skulle uppgradera till en 5kW dieselgenerator och nödströmsbrytare.
Och på den vägen går det vidare....![]()
![]()
grym skrev:bästa budgetval, samla ihop beg bilbatterier, dom klarar många år till om man inte ska starta en motor med dom
ju fler batterier i parallell ju längre håller dom då manb tar ut mindre ström per styck
snål, nje, ekonomisk, japp
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst