Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Göra äppelmust
InläggPostat: lör 08 okt 2016, 18:37 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Vi var iväg till ett musteri med 100 kg äpplen men det finns massor med äpplen kvar. Det blev jättebra men det är lite långt att åka och ganska dyrt.

Finns det någon praktiskt press som inte är för stor som man kan få igenom lite större volymer?

Eller kan någon rekommendera en råsaftscentrifug som kan ta många kilo?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: lör 08 okt 2016, 18:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Fruktkvarn http://www.matrevolution.se/product/fru ... -hygienisk

Fruktpress http://www.matrevolution.se/product/fruktpress-18l

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: lör 08 okt 2016, 20:48 
Fler länkar för äppelpress...
En som bygger själv http://www.alternativ.nu/index.php?topic=141926.20
En wiki om cider där det finns en sida om att bygga press http://ukcider.co.uk/wiki/index.php/Hom ... eavy_stuff
En butik som säljer både mekaniska och hydrauliska pressar http://fruktpress.se/se_pressar-med-ram ... on,17.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: lör 08 okt 2016, 21:41 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Tack för alla tips.

Frun och jag har hängt på google hela dagen och vi lutar lite åt en Philips råsaftscentrifug.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2886304

Det är lite mindre volymer men allt sker i ett steg och den är enkel att tömma och rengöra. Sen har vi tyvärr inte obegränsat med plats för större maskiner.
Jag har en plan på att inreda en vind på garaget och då kanske. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: lör 08 okt 2016, 21:58 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
mrlowrisk skrev:
Frun och jag har hängt på google hela dagen och vi lutar lite åt en Philips råsaftscentrifug.


Det är säkert en OK maskin. Men var medveten om att det är ganska mycket pyssel med de flesta konsument-råsaftcentrufuger: framplockning, montering, skära äpplen i mindre bitar, "centrifugera" (vilket oftast låter utav helvete), montera isär, diska, plocka undan. Och det tar tid, och funkar bara för *små* volymer. Se det mer som något glas must som lyxigt lördagsmorgonmys än något som man faktiskt orkar med för tiotals eller hundratals kilo äpplen.

Ett krux är ju att de flestas äpplen blir mogna ungefär samtidigt. Dvs när dina äpplen är mogna vill du musta MASSOR, men inte många veckor innan eller efter.

Jag rekommenderar STARKT att ni mustar allt samtidigt hos kommersiell aktör. Rosenhill, Ekerö (Stockholm) tar t ex 7 kr per färdig liter must, vilket blir ca 350 kr för era 100 kg äpplen. Inte så dyrt om du frågar mig... ;-) Frys in härligheten, eller kör med konserveringmedel. Alt betala det tredubbla för att få det pastöriserat, vilket ju kan vara OK deal om man inte har frys-utrymme.

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: lör 08 okt 2016, 22:55 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Mustasch, du har helt rätt.
Det var just Rosenhill vi var till och de är jättebra men ligger lite off.

Vi kommer säkert åka dit igen men om man kan ta lite fallfrukt och göra något nyttigt av det före och efter säsongen så får man ut lite till. Den modellen vi hittade tog lite större volymer än de andra, hela äpplen och skall vara lite lättare att rengöra. Oavsett så har vi äpplen så vi storknar och lite till sen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 15:06 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Det är inte så svårt att konservera äppelmust själv, weck har några enkla lösningar med "konservglas"-flaskor.

http://www.weckshop.com/bottle-shapes-(juice)-with-glass-cover

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 16:46 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
fruktpressar som modellen Dweomer länkade till brukar netto ha på hösten. de hade ett gäng förra årets om inte vart sålda i augusti så de hamnade i deras rea hörna så här års för ca 200 sek styck. så då köpte jag två till.. :notme:
kolla om du har någon netto i närheten. ett par hundra är ju riktigt bra pris.

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 20:47 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Rosenhill erbjuder även att man kan pastörisera musten för längre hållbarhet (1 år oöppnad)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 21:47 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Willsie skrev:
Det är inte så svårt att konservera äppelmust själv, weck har några enkla lösningar med "konservglas"-flaskor.

http://www.weckshop.com/bottle-shapes-(juice)-with-glass-cover


Sant, det är inte tekniskt svårt. Och Weck-flaskor är ju superfina! :) Men tyvärr blir det dyrt om man behöver några större mängder av den typen av flaskor. Och man kommer behöva en sjuhelsikes massa tid, grytor, och energi/värme om man ska koka in, säg, 100-200 sådana flaskor. Jag vet inte hur man skulle göra, kanske någon form av veduppvärmt bamse-kärl att koka i, annars går det ju inte?

Så i icke-SHTF läge så fortsätter jag frysa in min must. Eller så kan man ju betala ca 14 kr/liter för att ett musteri gör det, och förpackar i bag-in-box-förpackning. :)

Har någon provat att koka in must i vanliga urdruckna vinflaskor (med skuvkork)? Håller de tätt? Det skulle ju kanske kunna vara en rimlig SHTF-lösning?

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 23:28 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vi hade i alla fall blåbärssylt i renat-flaskor hemma. Förvarades i källaren. Sylten kokades i en stor gryta på spisen, tror jag.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 13:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Mustasch skrev:
Så i icke-SHTF läge så fortsätter jag frysa in min must. Eller så kan man ju betala ca 14 kr/liter för att ett musteri gör det, och förpackar i bag-in-box-förpackning. :)

Har någon provat att koka in must i vanliga urdruckna vinflaskor (med skuvkork)? Håller de tätt? Det skulle ju kanske kunna vara en rimlig SHTF-lösning?


Vi lämnar äpplen till musteri och tar tillbaka must i två format. 1) Pastöriserat på BIB. Sägs hålla ett år men håller åtminstone två. Dyrt. 2) Opastöriserat som vi själva konserverar på flaska. Har hittills använt flaskor med engångs plåtkapsyl, vilket kräver en apparat och kapsyler, men provar i år även halvliters flaskor med patenkork som jag fått gratis. Bör hålla ett par år in i SHTF tills packningen torkat ut.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 16:45 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Mustasch skrev:
Willsie skrev:
Det är inte så svårt att konservera äppelmust själv, weck har några enkla lösningar med "konservglas"-flaskor.

http://www.weckshop.com/bottle-shapes-(juice)-with-glass-cover


Sant, det är inte tekniskt svårt. Och Weck-flaskor är ju superfina! :) Men tyvärr blir det dyrt om man behöver några större mängder av den typen av flaskor. Och man kommer behöva en sjuhelsikes massa tid, grytor, och energi/värme om man ska koka in, säg, 100-200 sådana flaskor. Jag vet inte hur man skulle göra, kanske någon form av veduppvärmt bamse-kärl att koka i, annars går det ju inte?

Så i icke-SHTF läge så fortsätter jag frysa in min must. Eller så kan man ju betala ca 14 kr/liter för att ett musteri gör det, och förpackar i bag-in-box-förpackning. :)

Har någon provat att koka in must i vanliga urdruckna vinflaskor (med skuvkork)? Håller de tätt? Det skulle ju kanske kunna vara en rimlig SHTF-lösning?


Nja, dyrt och dyrt det beror på vad man jämför med. Gissar att 100 kg äpplen som i exemplet ger i runda slängar runt 50 l must beroende på äpplesort (liter mer i praktiken, 60 l kanske), då skulle det behövas 50 flaskor för ca 13.50 kr st = 675:-. Visst inte helt billigt, men de går ju att återanvända år efter år efter år efter år... Tar musteriet 7 kr l för att musta och flaskan kostar 13.50 + packning för ca 3 kr = 23.50 kr l vilket är billigare än Tropicana från ICA. Visst lite jobb är det ju att musta och buteljera, men en rolig hobby är det. Andra året är flaskorna betalda, och packningarna går att återanvända i alla fall några gånger, så säg 7 kr + 1 kr = 8 kr l. Någon veduppvärmd bamse-bykgryta behöver du inte för att buteljera must hållbart, de ska bara värmas till 70 grader och inte kokas in.

Själv hade jag nog gjort så att hälften eller mindre gått till must (10 - 20st 1 liters weckflaskor) och gjort cider och mos på resten. Det är ganska enkelt att göra cider, ner med musten i damejeanne eller plasttunna, i med champagnejäst eller ciderjäst, på med vattenlås eller ballong. Jäs. När det är färdigt tappar man upp på gamla ölflaskor (ännu en anledning att ta en öl - du måste ju göra plats för cidern!), möjligtvis i med lite socker, på med en kapsyl och sedan lagra i tre månader. Ta fram till jul och njut. Håller väldigt länge i källaren. Annars är ju äppelmos gott också.

UPPDATERING! Mustasch - kan det vara så att du räknat med 8.99 euro / flaska? På bilden är det bara en flaska, men 8.99 euro är för ett 6 pack med enlitersflaskor.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Senast redigerad av Willsie tor 13 okt 2016, 17:02, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 17:00 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Zombie skrev:
Vi hade i alla fall blåbärssylt i renat-flaskor hemma. Förvarades i källaren. Sylten kokades i en stor gryta på spisen, tror jag.


Det var en bra ide som jag ska prova! Men med must och sylt är det lite olika konservering, i sylt bidrar det tillsatta sockret + eventuellt konserveringsmedel som finns i syltsocker, till konserveringen. Jag skulle tro att det kan bli lite för otätt med en återanvänd engångsskruvkork när det gäller must.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Göra äppelmust
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 17:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Bland annat heinz tomatketchup har glasflaskor med metallkorkar som även tål tryckkonservering . De flaskorna med korkar tål att kokas om flera gånger vid konservering .
http://www.heinz.se/sv-se/themes/press/20120201

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet