Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hålla ihop...
InläggPostat: mån 19 maj 2014, 16:39 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Vi bör egentligen hålla ihop mer än vi gör inom forumet, och hjälpa varandra även fysiskt. Träffar samt planering.
Våga hjälpa varandra. Hur göra det utan att ge avkall på OPSÄK??

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: mån 19 maj 2014, 17:46 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Samma svar från mig här...

Det finns ytterst få som åtminstone jag skulle samarbeta med här på forumet. jag tror att det är ganska lika för alla eftersom vi känner ett fåtal irl, och även dom kan reagera helt oväntat när allt brakar... Personligen väljer jag att avvakta med att träffa okänt folk härifrån.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: mån 19 maj 2014, 19:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Dom som väljer att samarbeta gör ju det via egna kanaler... Att ta kontakt med likasinnade är ju rätt enkelt via PM och sen utvecklar man därifrån. Jag känner inget behov av en öppen kanal mot andra... Har redan kontakt med såna jag litar på och är beredd att hjälpa i händelse av kris och det räcker för mig. Risken för min del är att man får kontakt med nån praktdåre som klänger sig fast som en salongspackad studentbalskavaljer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: mån 19 maj 2014, 20:55 
Det är bra tanke i grunden. Problemet är att även vi är alla Survivalister så har vi fruktansvärt olika bakgrund och förutsättningar. Största hjälpen jag får och ger via forumet är alla tips som alla delar med sig men även vetskapen att man inte är ensam om att vara orolig.

Efter ett tag inser du att oftast samma personer svarar dina inlägg eller deras svar på något annat liknar dina funderingar. Då tar man pm kontakt och kanske senare IRL träff med. Jag har träffat över 15 medlemmar och även om alla är trevliga det är långtifrån vi har samma strategi eller funderingar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: tis 20 maj 2014, 10:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
T-72 skrev:
Det är bra tanke i grunden. Problemet är att även vi är alla Survivalister så har vi fruktansvärt olika bakgrund och förutsättningar. Största hjälpen jag får och ger via forumet är alla tips som alla delar med sig men även vetskapen att man inte är ensam om att vara orolig.

Efter ett tag inser du att oftast samma personer svarar dina inlägg eller deras svar på något annat liknar dina funderingar. Då tar man pm kontakt och kanske senare IRL träff med. Jag har träffat över 15 medlemmar och även om alla är trevliga det är långtifrån vi har samma strategi eller funderingar.


Detta är så sant, det är just i dessa delar jag finner de stora fördelarna med forumet. Även jag har träffat en del från forumet, och som med all mänsklig kontakt så fungerar det utmärkt idag när allt fungerar runt omkring oss, men vem vet hur det blir en dag det inte är lika stabilt?

Aldrig fel att träffas och, om det fungerar, bygga ett kontaktnät och kanske till och med göra vissa förberedelser tillsammans, men enbart det faktum att vi alla oroar oss för vad som kan hända och gör förberedelser för detta innebär ju inte att vi automatiskt fungerar tillsammans i en krissituation.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: sön 25 maj 2014, 19:14 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 maj 2014, 23:00
Inlägg: 138
Ort: Mälardalen
Om vi gör så här.... Jag är fr mälardalen men vart låter vi va osagt tillsv. Om det är någon som vill så kan vi ju börja med lite pm och lära känna varandra den vägen o så småningom kanske en träff om vi stämmer överens. Finns ju ganska spridda kategorier på preppers vilket gör att man ibland är varandras raka motsatser. Så här av er så får vi se vart det landar.

_________________
En flaska Fantomendricka tack!

http://youtu.be/9T2dVc9rqLE

http://youtu.be/T873-x8csr0


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: mån 26 maj 2014, 10:38 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag är kanske också öppen för förslag. :up:
Ser det mer litet som ett slags scoutläger eller något i så fall.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: mån 26 maj 2014, 13:45 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 maj 2014, 23:00
Inlägg: 138
Ort: Mälardalen
Jag vill helst ha personlig kontakt med pers fr mälardalen och inte för att alla andra är knäppa(jo kanske lite) utan för att de ska finnas ett rimligt sätt att träffas om det kommer till det. Poängen är väl att vi ska kunna stötta varandra i shtf vilket kanske måste ske till fots i värsta fall. Sen är det ju mkt smidigare med ev övningar till skogs. Läste lite om läns grupper här nånstans men det verkar inte ha blivit nått av det. Tråkigt men förståeligt. Ja ser ca 10 mil som ett rimligt max avstånd.

_________________
En flaska Fantomendricka tack!

http://youtu.be/9T2dVc9rqLE

http://youtu.be/T873-x8csr0


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: tis 27 maj 2014, 15:57 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag tror för min del också att det beror på att många här kanske är rädda att outa sig för mycket offentligt och kanske är litet osäkra på vilka alla vi här på forumet egentligen är som personer IRL.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: tis 27 maj 2014, 16:21 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 maj 2014, 23:00
Inlägg: 138
Ort: Mälardalen
Tex skulle det inte falla mej in att bjuda hem er alla till min BOL. Den är ju otroligt hemlig och endast privat. Skulle dock kunna tänka mej att på sikt träffa några trevliga prickar på neutral mark. Tex ute på hajk el vid fiskesjön. Att man kan lära varandra tips och trix ang bushcraft el bara diskutera allmänna prepp grejer. Tänker mej att man får ett helt annat utbyte öga mot öga istället för att skriva. Jag tex är inget proffs på att uttrycka mej i text men ja kan prata väldigt bra :D Får man dessutom en vän el två på köpet så är de ju en liten början på ett kontaktnät. Men ja förstår rädslan för hur folk blir efter shtf.

_________________
En flaska Fantomendricka tack!

http://youtu.be/9T2dVc9rqLE

http://youtu.be/T873-x8csr0


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: lör 14 jun 2014, 00:34 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:37
Inlägg: 47
Tanken att samarbeta med andra Survivalists i mitt närområde är en lockande tanke. Om något skulle hända så skulle jag vilja ha någon eller några som kan tänkas samarbeta. För egen del så är opsäk inte ett problem då planen är att hålla sig i rörelse. Men om någon i södra Dalarna kan tänka sig ett eventuellt samarbete så är det bara att höra av sig via PM.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: lör 14 jun 2014, 13:06 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Problemet som jag ser det är ju att avståndet inte medger den typ av samarbete ni verkar söka här för många av oss här så jag tror det kommer att falla på det med erat system.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: lör 14 jun 2014, 13:12 
Ser iofs inget negativt med att knyta kontakter utanför den egna socknen. Man kan mycket väl ha nytta av det även innan katastroftid. T ex kanske jag ska på en resa och kan spara en femhundring genom att slagga hos Prepper-Pelle i Dalarna istället för att ta in på hotell.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: lör 14 jun 2014, 13:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Heinkel skrev:
Ser iofs inget negativt med att knyta kontakter utanför den egna socknen. Man kan mycket väl ha nytta av det även innan katastroftid. T ex kanske jag ska på en resa och kan spara en femhundring genom att slagga hos Prepper-Pelle i Dalarna istället för att ta in på hotell.


Helt riktigt och samma kontakt, eller en annan, kanske är den som sitter på en lösning till ett problem jag har och nu innn SHTF kan jag kanske tillsammans med denne lösa detta, eller åtminstone lära mig något vettigt.

Kontakter är aldrig fel.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hålla ihop...
InläggPostat: lör 14 jun 2014, 14:58 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Heinkel skrev:
Ser iofs inget negativt med att knyta kontakter utanför den egna socknen. Man kan mycket väl ha nytta av det även innan katastroftid. T ex kanske jag ska på en resa och kan spara en femhundring genom att slagga hos Prepper-Pelle i Dalarna istället för att ta in på hotell.

:up:

Jag ser inga problem med att ha ett nätverk med prepper bröder. Har hellre en prepper broder än 10st vanliga svenssons i min närhet när det skiter sig!

Välkomna till Skåne i sommar!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet