Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Handfallna människor
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 11:09 
MulenDag skrev:
Jo, men jag har en känsla av att det idag inte är tillåtet att lösa problem.


Det har du helt rätt i. Frågan vad som kom först, hönan eller ägget? :lol: Har ju själv både skog och djur så jag vet vilken byråkrati det är runt till synes enkla saker. Jag får i princip inte göra någonting med min egen mark utan att först ha tillstånd, eller samråd med myndigheter. Gallring och röjning av skog är visserligen inte tillståndspliktigt men det lobbas hårt från s k miljöorganisationer för att det ska bli det. Ett exempel jag läste om är en skogsägare som rensade sina diken, vilket inte är tillståndspliktigt så länge diket fortfarande fyller sin funktion, annars räknas det som markavvattning och då krävs tillstånd (Om diket fungerar och inte behöver rensas får man rensa, om det behöver rensas får man inte? :roll: ). Skogsstyrelsen fick reda på det och åkte ut på inspektion. Där konstaterades höga naturvärden som nu hotades av de rensade dikena. Markägaren ålades under hot om vite att fylla igen dem. Vederbörande påpekade att dikesrensning var tillåtet, så länge man inte grävde djupare än den ursprungliga dikesbotten. Markägaren skulle alltså drabbas av dubbel kostnad, först för att rensa och sen för att fylla igen trots att åtgärden som utförts inte var tillståndspliktig. Myndigheten kontrade med att "samråd" inte hade begärts och alltså fick markägaren skylla sig själv :smack:
Ändå är skogsstyrelsen en av de myndigheter jag faktiskt har lite förtroende för. De är iaf den enda naturrelaterade myndighet som inte lusats ner av "miljövänner".

Henry Göte skrev:
Att gå ut på ett övergångssälle utan att se sig för eller vara på järnvägen och fjanta sig så man blir överkörd är inte vad jag menar med handfallenhet. Som jag ser det är det dumhet och korkat beteende.

Nej det där var egentligen ot.

Henry Göte skrev:
Att den allmänna värnplikten är slopad är också bidragande. Många fick lära sig lyda order, lösa problem, hjälpas åt,fälttjänst osv osv. Mycket var kanske meningslöst i lumpen men inte ALLT.


Den uppfattningen delar jag inte. Jag tycker inte att plikter har något att göra i ett fritt samhälle. Staten ska inte ha rätt att frihetsberöva mig för att den finner det nödvändigt eller nyttigt. Dessutom, om det skulle bli en väpnad konflikt, vad är det egentligen jag förväntas dö för? Kvoterad föräldrapenning? Ordet "hen"? 70% skatt? Kanske inte så fel ändå att bli rysk delrepublik? ;) Nåja, nu är jag kraftigt ot så den diskussionen får vi ta nån annanstans :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handfallna människor
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 11:33 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
För att försöka förklara litet närmare om det jag skrev förut, verkade rätt mysko nu när jag läste mitt förra inlägg, men SHTF förklarar det bättre än jag gjorde:
http://shtfschool.com/violence/survival-myths/

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handfallna människor
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 11:43 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 25 aug 2013, 19:52
Inlägg: 37
Ort: Östra Blekinge
Av Cast Away: Min hållning har alltid varit lite av "själv är bäste dräng". Behöver min väg plogas, då skaffar jag traktor, behöver dikena rensas, då skaffar jag grävare osv
Så bra skrivet. Som jag ser det kännetecknar väl "själv är bäste dräng" en typisk Prepper ? Som inte sitter handfallen och väntar på att någon annan ska lösa problemet åt en. Det är ju också så att det är roligt att lyckas med olika grejer. Framförallt när frugan säger att det inte går/är meningslöst o man gör en "Mulle Meck" o det blir kanonbra. Då känner man sig nöjd. :D :D
Däremot håller jag inte med om att lösningen på handfallna människor är riktiga prövningar. Dom som jag känner som är bortkomna - handfallna har då verkligen inte blivit bättre av (som jag tycker) små prövningar. Skulle dom hamna inför svåra utmaningar så blir det inte roligt. :roll: Det kan nästan vara så att dom istället blir sämre. Erfarenheten kan vara att nästa gång så ska jag verkligen inte krabba med tex gräsklipparen. Då lämnar jag in den. Jo, men du fixade ju den på en kvart o det blev bra eller hur ? Jo, men vilket krabb. Den grejar jag inte med fler gånger. :smack: Har detta exemplet förbättrat något för denna bortkomne stackaren ? Man blir ibland ganska bekymrad över framtiden.
Henkel : Om du läser det jag skrev så handlade det inte om plikten att göra lumpen utan om helt andra saker. Nämligen vad jag tror bidrar till att "handfallenhetssjukan" blir värre över tiden. Jag tycker fortfarande lumpen var nyttig för många.
HenryGöte

_________________
Det är försent att börja förbereda när man står med skit till knäna
Den som står med bägge fötterna på jorden står still


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handfallna människor
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 12:30 
tabasco4 skrev:
Ärligt talat är sånt här en jävligt svår sak att säga något om. Jag har själv haft en period i mitt liv då jag mådde rätt jävla dåligt. Och på den tiden kunde jag vara känslig för vad som helst, som jag idag kan se som helt banalt. Det var många tillfällen då jag hade svårt att hålla tillbaks tårar. Och jag visste också att folk runt omkring mig inte hade en susning om min verklighet.

Med det sagt, så tror jag att du har anledning att vara mer försiktig med att dela ut domar, speciellt negativa sådana, innan du reellt är insatt i en situation. Annat får dig bara att verka 'svårt curlad'. Som att du inte har någon medkänsla, eftersom du aldrig haft regn. ('Have you ever seen the rain?')


Edit; I övrigt tycker jag tråden som sådan är vansklig... Den verkar dock falla rakt i linje med den allmänna stämningen, som jag minns var omtalad i tråden om 'ett levande forum'. Visst, frustration/aggression behöver få uttryckas, men samtidigt behöver den också hållas under kontroll. Den fungerar just som eld, spännande till en början, och är ordentligt farlig, just eftersom den är riktigt lätt att tappa kontrollen över. Och okontrollerad, så bränner den sönder mycket... Var försiktiga med klagan på andra. Och var Väl Medvetna.


Du behöver inte ta åt dig. Jag har själv lidit av nedstämdhet och melankoli under merparten av mitt vuxna liv, så jag vet precis vad jag snackar om och vilka jag "dömer".

Utan att outa för mycket på ett offentligt forum kan jag säga att killen i fråga som bröt ihop inte för fem öre lider av något annat än bara gammal god bortskämdhet. Har känt den grabben sedan vi var små, och han är en av de absolut mest curlade människorna jag vet.

Hans föräldrar gjorde absolut allt för honom. Han kunde inte knyta sina egna skonören förrän i tonåren. Han åt uteslutande bara färdigrätter första tiden som student för att han inte ens kunde koka pasta. Vi som kände honom under åren vi växte upp (han var väl mer eller mindre i "kompisgruppen") försökte få honom att bli lite mer självständig, att lära honom ta lite eget ansvar och lära sig själv, men fan heller. Då blev han bara arg och tyckte att vi var idioter.

Du kanske inte själv ska vara så snabb att döma mig som känslokall och" rövslickande för resten av tråden".


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handfallna människor
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 14:00 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 10 okt 2013, 16:08
Inlägg: 21
Just, där hade du fler kort på handen än jag. Om jag sa någonting som du tog personligt och negativt, men som inte stämde, så ber jag om ursäkt. Och när jag fick det svaret från dig, så blir det också uppenbart för alla som läser tråden att jag hade fel där och då. Specifikt, så begick jag ett misstag.

Min huvudsakliga poäng (som egentligen inte hade något med Björngrillarn att göra) kvarstår dock, vilket ses i den antagna situationen om hans förklaring (som var helt relevant) inte kommit upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handfallna människor
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 19:41 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
grym skrev:
nix, inte präktigt, sunt förnuft ;)
välkommen med


dom handfallna , jag tror att man måste komma tillrätta med detta med början i unga år, att föräldrarna gör riktiga saker med barnen, inte bara parkerar dom på en lekplatser som är mentala öknar, alltid under övervakning
eller framför tv'n, datorn, paddan eller mobilen
färdiglagade måltider, leksaker som går sönder efter 15 minuter och som inte går att laga

(:)


Tack!

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Handfallna människor
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 19:55 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Henry Göte skrev:
Av Cast Away: Min hållning har alltid varit lite av "själv är bäste dräng". Behöver min väg plogas, då skaffar jag traktor, behöver dikena rensas, då skaffar jag grävare osv
Så bra skrivet. Som jag ser det kännetecknar väl "själv är bäste dräng" en typisk Prepper ? Som inte sitter handfallen och väntar på att någon annan ska lösa problemet åt en. Det är ju också så att det är roligt att lyckas med olika grejer. Framförallt när frugan säger att det inte går/är meningslöst o man gör en "Mulle Meck" o det blir kanonbra. Då känner man sig nöjd. :D :D
Däremot håller jag inte med om att lösningen på handfallna människor är riktiga prövningar. Dom som jag känner som är bortkomna - handfallna har då verkligen inte blivit bättre av (som jag tycker) små prövningar. Skulle dom hamna inför svåra utmaningar så blir det inte roligt. :roll: Det kan nästan vara så att dom istället blir sämre. Erfarenheten kan vara att nästa gång så ska jag verkligen inte krabba med tex gräsklipparen. Då lämnar jag in den. Jo, men du fixade ju den på en kvart o det blev bra eller hur ? Jo, men vilket krabb. Den grejar jag inte med fler gånger. :smack: Har detta exemplet förbättrat något för denna bortkomne stackaren ? Man blir ibland ganska bekymrad över framtiden.
Henkel : Om du läser det jag skrev så handlade det inte om plikten att göra lumpen utan om helt andra saker. Nämligen vad jag tror bidrar till att "handfallenhetssjukan" blir värre över tiden. Jag tycker fortfarande lumpen var nyttig för många.
HenryGöte


Nja, det är väl snarare så att vid riktiga prövningar "sållas agnarna från vetet", så att säga. Antingen finner man på råd och fixar situationen, eller så gör man det inte och går därmed under (om ingen annan dyker upp hjälper en).
Och har man fixat en stor utmaning, oavsett det handlar om att laga bilen eller överleva i en svår situation, allt är ju relativt, så växer man ju en bra bit och känner att "fan, jag fixade detta!" Trots att det såg svårt ut i början... Talar jag för mig själv då, så känner jag att jag därmed är redo att ta mig an ännu större utmaningar nästa gång. Utan rädsla...

Men svaren här i tråden tycks mest handla om att dagens unga är för curlade, eller att de inte gjort lumpen. Där tyckte jag själv se hur vissa snabbt resignerade inför svårigheter, och endast klarade sig tack vare att mer handlingskraftiga kamrater fanns vid deras sida. Träningen i värnplikten gjorde nog varken till eller från. Jag luar nog åt arv snarare än miljö i den här frågan.... något som grundlades för många generationer sedan.

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet