Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Har ni börjat elda än?
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 04:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Aha. Du ser TV-spelandet som en "värmehygienisk" åtgärd. Inte så dumt...

Nikenik skrev:
Så när det är frost ute och jag inte har på elementet får man spela lite tevespel på morgonen och baka bröd på kvällen för att hålla +18 grader inne om man inte vill "slösa" med elementet. :)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har ni börjat elda än?
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 08:00 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Nikenik skrev:
Jag vädrar fortfarande, men har börjat ha på mig huvtröja inomhus, inga sockar än men snart så.
I slutet på månaden kommer jag nog behöva baka mera bröd för att värma huset (15,4m2) och i mitten på oktober får jag nog bära in konvektorelementet.

Men det handlar lite om planering också. Om jag bakar bröd och spelar playstation samtidigt närmar det sig +27 grader på sovloftet. Så när det är frost ute och jag inte har på elementet får man spela lite tevespel på morgonen och baka bröd på kvällen för att hålla +18 grader inne om man inte vill "slösa" med elementet. :)
Min förra laptop gjorde en klar värmeökning i huset men min nya drar så lite ström det knappt gör någon skillnad.

Huvtröja, varma tofflor och te är ett bra sätt att hålla sig varm utan behöva elda så mycket.

Att värma huset med en playstation var helt nytt för mig! :lol: ...gillar också hur du utnyttjar värmen från brödbaket och delar upp brödbak och spelande över dygnet för att få jämnare värme.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har ni börjat elda än?
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 08:06 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Xamuce skrev:
Är det bara jag som tycker det är skönt att sova när temperaturen ligger lite under 18 grader? Man får ta på sig en ordentlig morgonrock och krypa upp i kökssoffan och dricka morgonkaffet så blir det en perfekt start på dagen! :D


Vintertid brukar det vara 14 grader i hela huset när jag kliver upp på morgonen. Sen tar det fram till eftermiddagen innan kakelugnarna fått upp värmen i rummen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har ni börjat elda än?
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 12:07 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag har dragit upp alla markiser och släpper in solen så man får in så mycket som möjligt. Skall putsa fönstrena i helgen så får man de där sista 5% solinsläpp i vinter.

Tänkte hålla ut med eldningen så länge som möjligt.

Man kan köra torktumlaren på kvällen så får man ett par kWh extra värme - förena nytta med komfort.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet