Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hel vete
InläggPostat: tor 28 feb 2019, 11:26 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 07 feb 2018, 09:04
Inlägg: 8
Eller helvete..

Funderar på att köpa en Kenwood köksmaskin till frun i födelsedagspresent. Såg att de har en sädeskvarn som går att köpa till http://www.kenwoodworld.com/sv-se/produ ... aw20010008 någon som vet om denna fungerar bra? Kommer nog mest användas till malning av vete.

När jag kollar efter hel vete i säck ser jag att vissa producenter har ospetsat hel vete, vad ska jag välja?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hel vete
InläggPostat: tor 28 feb 2019, 11:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Beror ju på om du äter mycket vete eller ej .
Om du inte kommer hinna förbruka en hel förpackning inom 4-5 månader så köp det som är spetsat . Gör du av med allt på kortare tid spelar det ingen roll .
Ospetsat innehåller mer e-vitamin .
Det är grodden man tar bort i det spetsade så att fettet i grodden inte härsknar och ger dålig smak åt hela kärnan .
Vill du så och odla eget vete funkar inte spetsat då måste grodden finnas kvar då det är den som blir den nya plantan .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hel vete
InläggPostat: mån 04 mar 2019, 16:10 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Jag har exakt den kvarnen och har en adapter till Electrolux köksassisten.
Rekommenderar att du köper den manuella vevtillsatsen.

Det man bör göra är att lägga lite fett på lagerytan av plast som bildas av ställdonets kona mot kvarnhuvudet, annars slits plasten ut med tiden.

Starta ALLTID kvarnen med grov inställning (lös spänd malinställning) och vrid försiktigt in den tills du får så fint mjöl du vill ha.
Se till att spannmålet är siktat så ingen småsten följer med, det har sönder kvarnhuvudet direkt.

Den maler relativt långsamt, men leder bort värme relativt bra pga. metalliskt huvud.
Den maler dock inte så fint som en kvarn med stenar.

Jag kan rekommendera denna kvar för preppern. Helt spannmål står sig oerhört bra.
Kör även en sikt så kan du sikta ur ca hälften av skalet, och få ett bra mjöl att baka på.

Och lär dig baka med surdeg, så är cirkeln sluten. :D

Bra prepperkvarn för pengarna, om du köper manuellt handtag.
Köp helt vete från en kvarn. Förvara svalt, torrt och mörkt. Har malt mjöl på flera år gammalt vetekorn och det har både smakat bra och haft bra bakegenskaper.

Observera dock att det är en helt annan sak att baka på nymalt helkornsmjöl och siktat mjöl som "mognat". Det är en hel del bakkemi bakom.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet