Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: fre 31 mar 2017, 23:58 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Omnivore skrev:
A propos det där med jaktstuga.
https://youtu.be/_3J5wkJFJzE

Det kan också vara en bra idé att lära sig ta hand om och köra en rejäl ardenner eller nordsvensk.


Häftigt. Skulle gärna lära mig bygga timmerhus. Men häst. Dom käkar ju så mycket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 17:27 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
CPT Fantastic skrev:
Häftigt. Skulle gärna lära mig bygga timmerhus. Men häst. Dom käkar ju så mycket.


Jo, men käkar hästen mer än allt det manskap som skulle behövas för att transportera timret? Post SHTF när drivmedlet tagit slut är det häst och oxe som gäller om något tungt arbete skall göras som transporter, dra plog och skördetröska med mera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 17:57 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Dessutom kan hästen käka sånt som inte duger till människoföda, gräs tex


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 21:40 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
En häst är viktigare i TEOTWAWKI än vad en bil är i dag. Skulle nog vilja säga att det är förutsättningen för överlevnad, om du bor i obygden.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 22:15 
Tror folk idag har svårt att förstå vikten av en häst som hjälper till på fältet, drar timmer i skogen på vintern eller drar vagn med varor till marknaden i ett pre-industriellt samhälle (fram till 50-talet på svensk landsbygd typ). Sen är frågan om det är ett romantiserade eller möjligt scenario att vi skulle hamna där igen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 22:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hästar är dyra i drift och behöver ofta tillsyn av veterinär. Arbetshästar är nog tåligare än fullblod, men jag tror det är betydligt besvärligare att hålla häst än man skulle tro. Bortsett från att de äter "som en häst", vilket inte är ett litet problem. Men om det är apostlahästarna som är alternativet...

Läs och begrunda en veterinärs vedermödor. En del av böckerna har visats som TV-serie, I vår herres hage. Och de har visst gjort en ny film för några år sedan. Kanske inte utpräglad prepperlitteratur, men mycket, mycket underhållande :-D

http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=James+Herriot&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=herriot+James

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 23:12 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jag föreställer mig att arbetsdjur skulle underlätta avsevärt om jag skulle bedriva jordbruk. Men jag planerar hålla till i en jaktstuga mitt i skogen utan väg med en skogsträdgård plus lite rovor och/eller potatis. Förflyttning tänkte jag lösa genom att gå. Eventuellt cykla.

Missar jag något? Behöver jag häst? Blir det praktiskt/ekonomiskt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 23:26 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Kan du cykla så har du en väg/stig som någon kan komma gående längs. (Så vida du inte cyklar på isen vintertid, men den är ju också en farled.)

Frågan är väl om det inte vore bättre med en ko av någon härdig lantras eller en ko och en tjur. De är visst svårare att dressera än hästar och långsammare, men mjölken är ju ytterligt värdefull. (Men kon slutar mjölka om hon inte tar kalv, så det behövs en tjur efter ett år eller så.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 23:56 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Zombie skrev:
Kan du cykla så har du en väg/stig som någon kan komma gående längs. (Så vida du inte cyklar på isen vintertid, men den är ju också en farled.)

Frågan är väl om det inte vore bättre med en ko av någon härdig lantras eller en ko och en tjur. De är visst svårare att dressera än hästar och långsammare, men mjölken är ju ytterligt värdefull. (Men kon slutar mjölka om hon inte tar kalv, så det behövs en tjur efter ett år eller så.)


Jag tänkte mig i så fall ha en cykel gömd i närheten av lämplig väg. Stugan ska inte ha en väg. Och cykla är inget jag skulle ägna mig åt annat än om vägarna var någorlunda säkra. Det skulle i sin tur antagligen innebära att samhället hade stabiliserats/återuppstått i någon mån.

Men det kan väl inte funka att hålla ko/kor i en liten glänta i skogen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 00:10 
CPT Fantastic skrev:
Jag föreställer mig att arbetsdjur skulle underlätta avsevärt om jag skulle bedriva jordbruk. Men jag planerar hålla till i en jaktstuga mitt i skogen utan väg med en skogsträdgård plus lite rovor och/eller potatis. Förflyttning tänkte jag lösa genom att gå. Eventuellt cykla.

Missar jag något? Behöver jag häst? Blir det praktiskt/ekonomiskt?


Det enda problemet är egentligen veden, det går åt en jävla massa och man bör inte göra uttaget runt knuten, rätt vad det är står stugan på ett kalhygge. Med det sagt finns det andra sätt som fungerar än häst, speciellt om man har en mindre stuga och inte är så många som ska bo där.
Släde/skidor kanske fungerar men det blir nog en del jobb, fast vad innebär inte en del jobb?

Vet dock av erfarenhet att människor lätt missbedömer åtgången, och i skarpt läge kan det vara en dödsdom.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 00:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Klart att cykeln är ett mycket bra alternativ. Rätt rekad väg och rätt tid på dygnet så tar man sig fram ljudlöst på cykel. Snabbt och säkert skulle jag vilja säga.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 09:09 
Online
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
"En jaktstuga med en glänta mitt i skogen" vad skall du leva på efter att första årets matlager är slut? Du måste odla mat och jaga. Odla mat till en familj kräver nog 1-2 tunnland åkermark. Hur har du tänkt lösa plöjning och gödsling samt lagring och utsäde till nästkommande år?
En bra bok är denna dom överlevde isolerade i 40år och ytterligare 30år med lite hjälp från civilisationen. Den är inte detaljerade hur dom gjorde, men ger bra funderingar hur man bör planera.
[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170402/09310dec53b4ecaba448082fb54eeec1.jpg[/img]
Edit
Länkar till boken. Den kan vara svår att få tag på.
http://www.bokus.com/bok/9789185901005/ ... sgodXtoJ6g
Tidigare upplaga finns här. Det är den jag läst och då lever dottern forfarande.
https://www.bokborsen.se/?q=eremiterna% ... n%20peskov


Senast redigerad av Palle500 sön 02 apr 2017, 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 14:07 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Palle500 skrev:
"En jaktstuga med en glänta mitt i skogen" vad skall du leva på efter att första årets matlager är slut? Du måste odla mat och jaga. Odla mat till en familj kräver nog 1-2 tunnland åkermark. Hur har du tänkt lösa plöjning och gödsling samt lagring och utsäde till nästkommande år?
En bra bok är denna dom överlevde isolerade i 40år och ytterligare 30år med lite hjälp från civilisationen. Den är inte detaljerade hur dom gjorde, men ger bra funderingar hur man bör planera.


Jag hade alltså tänkt mig en så kallad skogsträdgård i anslutning till jaktstugan. Fruktträd, bärbuskar, fleråriga grönsaker får samsas med potatis och/eller rovor. Inga spannmål. Givetvis har jag tänkt jaga och fiska. Därutöver har jag tänkt mig hålla kaniner och höns. Trädgård och djur ska det ordnas med redan innan eventuell kris/kollaps.

Jag fick inte din länk att funka?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 20:40 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag tror kor kräver betydligt mindre än en häst. (Bortsett från att mjölkkor måste mjölkas.) En modern högavkastande ko äter kanske mer än en shetlandsponny, men jag antar att du hade tänkt dig något större. Och en gammal lantras är säkert betydligt bättre än de högavkastande raserna.

I händelse av svår SHTF bör folkmängden gissningsvis ha sjunkit en hel del efter ett år eller två. En strategiskt gömd cykel och kärra eller lastcykel är säkert bra att ha.

CPT Fantastic skrev:
Zombie skrev:
Kan du cykla så har du en väg/stig som någon kan komma gående längs. (Så vida du inte cyklar på isen vintertid, men den är ju också en farled.)

Frågan är väl om det inte vore bättre med en ko av någon härdig lantras eller en ko och en tjur. De är visst svårare att dressera än hästar och långsammare, men mjölken är ju ytterligt värdefull. (Men kon slutar mjölka om hon inte tar kalv, så det behövs en tjur efter ett år eller så.)


Jag tänkte mig i så fall ha en cykel gömd i närheten av lämplig väg. Stugan ska inte ha en väg. Och cykla är inget jag skulle ägna mig åt annat än om vägarna var någorlunda säkra. Det skulle i sin tur antagligen innebära att samhället hade stabiliserats/återuppstått i någon mån.

Men det kan väl inte funka att hålla ko/kor i en liten glänta i skogen?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Herrar, slavar och vildar
InläggPostat: mån 03 apr 2017, 21:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
CPT Fantastic skrev:
Jag hade alltså tänkt mig en så kallad skogsträdgård i anslutning till jaktstugan. Fruktträd, bärbuskar, fleråriga grönsaker får samsas med potatis och/eller rovor. Inga spannmål. Givetvis har jag tänkt jaga och fiska. Därutöver har jag tänkt mig hålla kaniner och höns. Trädgård och djur ska det ordnas med redan innan eventuell kris/kollaps.


Din vision om den lilla jaktstugan i skogen och självhushållning låter mycket trevlig tycker jag. Men som besserwisser och självutnämnd expert vill jag peka på några kritiska punkter.

Fruktträd och bärbuskar kräver ganska stora öppna (välskötta) ytor med mycket solljus. De kräver också en god jordmån precis som all odling. Men dessa lämnar inte mycket avkastning för livsmedelsförsörjning.

Potatis är relativt lättodlad men kräver välskött land och du måste ha möjlighet till växelodling, alltså en odlingsplätt som ligger i träda, eller att du odlar något annat som tillsätter näring i jorden typ bondbönor eller liknande, medan du odlar potatisen på annan plats. Enbart potatisodling år efter år kommer att utarma jorden och det finns risk för skadedjur. Det finns en hel del skrivet om detta på det här forumet. Dessutom finns det jätte mycketnyttig och intressant information om detta på alternativ.nu

När det gäller all odling så kräver det bördig mark. Det hittar du inte i skogen. Skogen är skog av den anledning att det bara är skog och inget annat som vill växa där. De områden som går att odla på, är i dag redan uppodlade och det är samma områden som togs i anspråk för odling redan för minst 500 -600 år sedan. Att odla rovor däremot köper jag rakt. Det ska vara enkelt och jag kommer själv att odla rovor till sommaren för första gången. Höns och kaniner borde inte vara några svårigheter men hönsen värper inte på vintern.

CPT Fantastic skrev:
Men det kan väl inte funka att hålla ko/kor i en liten glänta i skogen?


Njaäe, kanske inte en liten glänta men fjällkor och rödkullor, behöver inte lika mycket mat som högavkastande mjölkraser. För inte länge sedan så fick kor gå på frigång i skogen och hitta sin mat själva. Norrlands och Dalarnas jordbrukskultur hade mycket formen av "halvnomadisk" djurhållning. När man släppte ut djuren på grönbete så vallades dessa ut till fäbodarna ute i skogarna. Svårigheten med djurhållning med kor och hästar, även om det bara är någon enstaka, så måste du ha tillgång till slåttermark för vinterfoder. Det närmaste slåttermark du hittar ute i skogen är i så fall myrstarr på myrarna men det ger alldeles för lite. Myrslåtter var viktigt komplement i Norrland förr.

Att gömma sig i skogen i en liten stuga och klara sin försörjning ser jag som i det närmaste omöjligt. Vad sägs om att köpa något Per Albin torp som bruka finns till salu runt om i landet? Du kan hitta något avskilt även om du kanske inte är lika försvunnen som när du gömmer dig i skogen. Då har du möjlighet till småskalig djurhållning med med en ko och en häst, alernativt en get, slåtter, potatisland och fruktträd. ...och höns, kaniner, rovor och lite Åsa Nissejakt och en skogstjärn att meta i.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet