Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Högst WAF/SAF? Uppskattat?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 14:00 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det här med Wife Acceptance Factor/Spouse Acceptance Factor är ju något att tänka på. Funderade på att göra en flervalsfråga men det är nog bättre som diskussion. Vad har högst SAF? Maka/make som inte preppar själva, och även ungdomar och barn. Vad är inte bara acceptabelt utan uppskattat?

Träning är nog en god kandidat, liksom brödbakning (och kanske korvtillverkning mm) och eventuellt första hjälpenutbildningar. Gissar att trädgårdsodling står högt i kurs hos vissa och lågt hos andra.

Edit 2016-11-28

SAF finns i ordlistan så det skrev jag hit. Det borde täcka tillräckligt. Övriga varianter får ni lägga till i ordlisttråden http://swedishsurvivalist.egetforum.se/topic133.html#p610.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Senast redigerad av Zombie mån 28 nov 2016, 22:17, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF? Uppskattat?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 14:23 
Braskamin.
Utekök med pizza-ugn.
Örter, sallad och blommor i flyttbar odling i låda på bockar. På uteplats och/eller nära köksingången.
Egen (förodlad) nypotatis till midsommar!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF? Uppskattat?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 19:47 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
HAF, Husband Acceptance Factor, skulle vara av intresse för min del. ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF? Uppskattat?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 20:19 
Omnivore skrev:
HAF, Husband Acceptance Factor, skulle vara av intresse för min del. ;)

SAF har varit på tal tidigare, Spouse Acceptance Factor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF? Uppskattat?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 22:02 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Högst PAF (Partner Acceptance Factor) har nog välfyllda skafferier. Ingen tycker om att behöva fara ut och handla bara för att det som borde vara en stapelvara är slut.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF/SAF? Uppskattat?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 23:09 
Skulle nog instämma där, vardagsgrejer. Mat, kryddor, ljus, diskmedel, shampo, plåster. Allt man behöver i vanliga fall. Ju större sannolikhet att något behövs dess större acceptans är min upplevelse. Så skyddsmaskerna och kemdräkterna har ganska låg acceptans medan deo och toapapper har hög.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF/SAF? Uppskattat?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 00:03 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Jag ser mig inte som prepper, så jag skriver ett inlägg ur mitt perspektiv.

Camping: När jag började läsa på lite om beredskap slog det mig att det mesta som skulle vara bra att ha i händelse av kris fanns redan bland campingutrustningen. Lägg på jakt och fiske så blir det ännu mer.

Bilen: Jag har alltid haft en massa saker i bilen i händelse av att man fastnar i snöstorm, kör vilse eller råkar ut för en olycka. Prepper eller inte.

Så länge en BOL kan passera som sommarstuga och pengarna finns borde det uppskattas.

Att kunna odla sin egen mat och om man inte har en trädgård kunna odla kryddor och grodda. Eller till exempel att fermentera själv.

Jordkällare har jag alltid drömt om ...

Träning och hälsa. Jag tror faktiskt inte att jag behöver motivera det. Lägg till att kampsport är fruktansvärt bra träning!

När jag har läst om EDC här så känns det inte helt olikt det som jag faktiskt tror att rätt många har i sina handväskor.

Beredskap för vanliga kriser: Att kunna klara stormer och ett längre strömavbrott, ha brandsläckningsutrustning och förstahjälpenutrustning ... det är inte det som ger preppers ett visst rykte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF/SAF? Uppskattat?
InläggPostat: fre 02 dec 2016, 19:22 
Stort "walk-in" skafferi, kylt med avfuktad luft från jordrör.

Sedan ser det ju illa ut om inte alla hyllorna är fulla... ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF/SAF? Uppskattat?
InläggPostat: fre 02 dec 2016, 21:52 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Nu är iofs min fru nojjigae än vad jag är, men.

Kan bara instämma med tidigare om Camping, tädgård och lager.

Devisen lagra vad du äter kör vi stenhårt på och som snåljåp är det ett gott argument att man spar massor med pengar på att inte småhandla.

Alltid trevligt när man blir sugen på att laga biscottis att det finns massor med majsmjöl och rörsocker i förrådet.

/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF/SAF? Uppskattat?
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 11:14 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Skogsbonde skrev:
Stort "walk-in" skafferi, kylt med avfuktad luft från jordrör.

Sedan ser det ju illa ut om inte alla hyllorna är fulla... ;)


Åååhh, vilken dröm! Hellre walk-in skafferi än walk-in closet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Högst WAF/SAF? Uppskattat?
InläggPostat: sön 15 mar 2020, 23:45 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 09 mar 2020, 01:04
Inlägg: 5
Ort: Värmland
Det mest basic är uppskattat har jag märk. Som vattendunkar och flaskor i källarn, vid strömavbrott eller att man grejar där nere är det superbekvämt. Samma sak med att det finns ficklampor, brandsläckare, ljus och annat tillgängligt där familjen vet vart det är. Att det alltid finns mat hemma, både kyl-, frys och torrvaror är också uppskattat. Verktyg, batterier mm lika så. Plåster, sårtvätt, desinfektionsmedel och lite kunskap i första hjälpen + HLR uppskattas också vanligtvis.

Det som är svårare att få acceptans för är de dyrare köpen som inte används alls i ens vardagliga liv. Tex stora aggreggat, gasmasker, köpa och utrusta en hel bunker och dylikt. Ett paket ibuprofen, en brandvarnare eller en första hjälpen-låda till bilen har en bredare användning utöver prepping och är därför lättare att acceptera. Vad som ingår i "vardagslivet" är ju olika för olika personer. De som vandrar eller spenderar mycket tid på tur i naturen kan tycka det är helt rimligt att ha en hög frystorkat hemma. Den som bor i storstaden och lever väldigt "modernt/hightech" kan se det som helt främmande. Den som har garage, mekar med bilen och kanske lagar diverse åt sig själv och andra har naturligt mer verktyg än den som åker tunnelbana och inte ens äger ett fordon. Den som bor på landet har kanske jaktvapen för älgjakt, medan de i samhällen som är lite större inte har vapen lika naturligt. Osv osv.

Något jag märkt själv för att få acceptans och hjälpa mina närstående att preppa utan att de vet det, eller bli med på noterna är att börja smått nära det vanliga vardagliga svenssonlivet och sedan öka i små steg. Brandvarnare, plåster och värktabletter tex i första steget. Enkelt, basic, bra att ha liksom. Ett par flaskor vatten, brandsläckare och en bestämd plats för ficklampan i ett andra steg. Händer något av de vanliga olyckorna, störningarna, så är det bra att ha-grejer. Ett par konservburkar med käk, en välfylld frys och en väska med ett ombyte kläder för "nödfall eller snabba ryck" som tredje osv. Om det blir strömlöst, brand eller annat så är det bekvämt att ha tillgång till-grejer. Osv i oändligt många steg, eller tills det känns rimlig för båda. Jag tänker att lite förberedelse räcker långt vid små samhällsstörningar (är strömmen borta två dygn tex, så räcker konserver, några vattenflaskor och ficklampa), och förlänger tiden innan det är krisläge för dem vid större störningar eller när TSHTF. Coronan nu är guldläge att flika in lite lätt att förberedelse är bra och att ha så man klarar sig ett par veckor är smidigt. Fått en anhörig att gå med på ett par vattendunkar och en handfull konserver nu, samt att ha lite mer av förbrukningsvaror (plåster, rengöringsmedel, värktabletter mm). Denne var tidigare helt anti och förlitade sig totalt på samhället, och förkastade mitt tänk om att vara förberedd. Och då är jag ändå superlight i mina förberedelser, händer något stort är jag rökt. Har börjat ta tag i det mer och mer, bekvämligheten kan bli farlig.

_________________
Katten är alltid redo


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet