MulenDag skrev:
Spontant känns det som att du behöver kolla upp lite mer hur din vagns värmesystem är konstruerat för att du ska kunna få bästa möjliga hjälp. Kolla och berätta. Här kommer lite vilda gissningar...
1) Pumpen till tappvarmvattnet har inte med cirkulationspumpen för värmen att göra.
2) VVB och värmepannan är separata enheter.
3) Värmepannan går på gasol men har även en 230 V elpatron i sig.
4) Cirkulationspumpen är bara en och går på 12 V över batteriet.
Om din vagn är byggd som ovan kommer du att ha värme och cirkulation så länge du har 230 V till vagnen och batteriet är ok. Får du strömavbrott försvinner cirkulationen när batteriet tar slut och själva värmningen av vatten kör du då på gasol. I så fall är det nog vettigast att göra som Exodus skrev och utöka batterikapaciteten.
Om det är så att 230 V-värmen inte fungerar, av någon anledning, så är det absolut värt att laga den för gasolkostnaden blir rätt fet när det börjar svalka på.
Husvagnar kan vara lite knepiga, våran drar t.ex. gärna ur batteriet fast den elektroniska "huvudströmbrytaren" är öppen, konstiga grejer äter effekt. Så en tanke för att klara ett lite längre strömavbrott är att du fixar så du kan koppla extrabatteriet direkt mot cirkulationspumpen och gå förbi det vanliga kablaget så du slipper att andra grejer drar ur batteriet.
/MD
Tack, för tipsen. Jag skulle tro att systemet är uppbyggt på det sätt som du beskriver. Jag har inte kollat om 230-värmen fungerar men när jag köpte husvagnen från en firma påstod dom att det enda som inte fungerade var kylskåpet som dom bytte ut mot ett nytt. Men sen när jag hade köpt husvagnen fick jag reda på att varmvattenberedaren inte fungerade. När jag körde första turen så var det inget vatten i kran, så jag förstod att det var något fel med elen. Efter jag klagat till dom laddade jag upp batteriet och sen fungerade det. Jag har kollat att gasolvärmen fungerar men inte 230-värmen. Tjaa, det går tydligen bara lita på det man själv ser och förstår.