Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 18:06 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 16 maj 2010, 18:40
Inlägg: 13
Hej,

Jag har bestämt att bo i husvagn permanent tills jag hittar någon bättre lösning Vid strömavbrott måste jag kunna ladda upp batteriet för värmens skull, Vattnet cirkulerar runt med hjälp av en elektrisk pump. Några tips?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 18:09 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ett "solklart" behov av en rejäl solpanel. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 18:15 
Solpaneler eller litet elverk? Litet elverk så är Honda eu10i och det kraftigare eu20i är top of the line, tyst och hållbart. (Vet inget om den länkade leverantören, tog första bästa för att visa vad jag snackar om.) Ett par riktigt feta reservbatterier är kanske det bästa.

Men du skriver strömavbrott. Hur länge förväntar du dig att det ska vara? Det blir väldig skillnad på lösning och pris för den om du vill klara två dygn jämfört med om du vill klara två månader. Två dygn funkar väl med batterier - vämningen görs med gas eller? - medan två månader blir svårt hur du än gör för då måste du ha massor av bränsle till elverket eller lite tur att solen skiner... Hur mycket drar pumpen och går den kontinuerligt?

/MD

Tillägg: Hondaverken har ju dessutom utgång för laddning av 12V-batterier så man slipper gå omvägen över en 230-laddare, om man vill.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 18:23 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Två dygn funkar väl med batterier - vämningen görs med gas eller? - medan två månader blir svårt hur du än gör för då måste du ha massor av bränsle till elverket eller lite tur att solen skiner... Hur mycket drar pumpen och går den kontinuerligt?


Drar pumpen onödigt mycket så är steg ett att byta ut den.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 18:24 
jag hadde gått på litet bra elverk, kraftig laddare, stora batteribankar, tja vad man nu får plats med

budget allternativ, gräsklipparmotor och bilgenerator


och/eller installerat vedkamin, men det i en husvagn är lite småjobbigt, men gör man det rätt så är det något jag själv helst hadde velat ha


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 18:26 
Försök att bättra på isoleringen på alla möjliga sätt. Annars blir det bastu på sommaren och frysskåp på vintern. Men glöm inte bort ventilationen.

Bor man i husvagn funkar det rätt bra utan rinnande vatten, bara ha vatten i några dunkar. Då behövs ingen ström till vattenpumpen...

Skaffa gymkort. Bra för hälsan och hygienen (om du duschar på gymmet vill säga..) ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 18:44 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Nikenik skrev:
Bor man i husvagn funkar det rätt bra utan rinnande vatten, bara ha vatten i några dunkar. Då behövs ingen ström till vattenpumpen...


Det är nog inte pump till dricksvattnet utan cirkulationspumpen till vattenburen värme som verkar vara i behov av ström.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 20:49 
Dubbla batterikapaciteten minst..
Mät hur stort batterifacket ute är och kolla hur stort batteri du får plats med maximalt.
Sen skaffar du ett till och har i batteribox inne. Bör ge dig totalt 180-200Ah. Batterierna bör vara identiska.
Skaffa en solcell så stor du får plats med. 130W brukar gå montera utan problem.
Nästa steg är att se över belysningen. LED konvertering sparar mycket energi. Belysning med halogen drar annars lika mycket som cirkulationspumpen minst.
En fotogenlampa vid strömavbrott är annars inte fel då den även ger värme.
Kolla över hur mycket gasol du får plats med. Drar ganska mycket om du skall värma med gasol på vintern.
Kör jag min på lägsta nivå (800w) drar den 1,3kg/dygn. Sen drar kylskåpet också gas.
Slutligen en invertergenerator om strömavbrottet varar mer än ett par dygn.
Hur stor är husvagnen?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 22:18 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 16 maj 2010, 18:40
Inlägg: 13
Exodus skrev:
Dubbla batterikapaciteten minst..
Mät hur stort batterifacket ute är och kolla hur stort batteri du får plats med maximalt.
Sen skaffar du ett till och har i batteribox inne. Bör ge dig totalt 180-200Ah. Batterierna bör vara identiska.
Skaffa en solcell så stor du får plats med. 130W brukar gå montera utan problem.
Nästa steg är att se över belysningen. LED konvertering sparar mycket energi. Belysning med halogen drar annars lika mycket som cirkulationspumpen minst.
En fotogenlampa vid strömavbrott är annars inte fel då den även ger värme.
Kolla över hur mycket gasol du får plats med. Drar ganska mycket om du skall värma med gasol på vintern.
Kör jag min på lägsta nivå (800w) drar den 1,3kg/dygn. Sen drar kylskåpet också gas.
Slutligen en invertergenerator om strömavbrottet varar mer än ett par dygn.
Hur stor är husvagnen?


Tack för råden. Det är en gammal Kabe Smaragd GL -83. Den har en totalvikt av 1250 kg. längd 6600 mm och bredd 2300mm. Pumpen driver både vattnet i värmesystemet och kranvattnet. Jag kommer denna vintern att bo på en vanlig camping med el. Har ingen aning om hur mycket gasol och/eller el som kommer att gå åt. Ja, det verkar som det är en hel del att göra framöver. Har aldrig tidigare bott eller ägt en husvagn så jag är mycket tacksam för alla goda råd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 22:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Bor du på en camping kopplar du bara in elpatronen och det kommer bara gå åt gas till matlagningen om du inte gör som kråkan i mamma mu och äter på grillen.

Du laddar och har det bra. Även kyl, misstänker att du inte har inbyggd frys men annars så funkar det via el.

men, cirk pumpen och pumpen till vattnet är väl inte samma tror jag..

@ bastu på sommaren och kylskåp på vintern vet jag inte. finns isolering och de som åker skidor i fjällen varje vinter med sina husvagnar. Finns vagnar med klimatanläggning och extra stor tältkyrka. har ni missat böda sand? :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 22:52 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 16 maj 2010, 18:40
Inlägg: 13
skogsstjärnan skrev:
Bor du på en camping kopplar du bara in elpatronen och det kommer bara gå åt gas till matlagningen om du inte gör som kråkan i mamma mu och äter på grillen.

Du laddar och har det bra. Även kyl, misstänker att du inte har inbyggd frys men annars så funkar det via el.

men, cirk pumpen och pumpen till vattnet är väl inte samma tror jag..

@ bastu på sommaren och kylskåp på vintern vet jag inte. finns isolering och de som åker skidor i fjällen varje vinter med sina husvagnar. Finns vagnar med klimatanläggning och extra stor tältkyrka. har ni missat böda sand? :D


Ja, jag förmodar att det finns en elpatron med 220 volts cirkulationspump. Men eftersom en varmvattenberedare finns som tyvärr är trasig så då bör väl också en elpatron med 220 volts cirkulationspump ingå som tillbehör till min värmepanna Comfort typ 2921?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 23:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
vad som ingår eller inte ingår bör nog snarare du veta. Men det är som sagt tidigare kanske bättre att duscha på gymmet. Att sedan vagnen bör vara i tipptopp skit när du flyttar in och att gasolen är besiktigad är väl kanske ett krav. Att börja sin husvagns karriär med en vinter övning kanske är ok om man bott i ryssland tidigare men kanske inte annars :?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: sön 12 jul 2015, 01:28 
Visst, blir väl varken bastu eller kylskåp om man har klimatanläggning i husvagnen. Och plånbok därefter...
Har för mig jag läst någon på alternativ.nu som sagt det kostar 2-3000kr i månaden att hålla en husvagn +20grader på vintern... Och "vinterbonad husvagn" brukar innebära 1cm extra isolering (4cm istället för 3cm) och med inbyggt gasolelement.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: sön 12 jul 2015, 08:54 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 16 maj 2010, 18:40
Inlägg: 13
skogsstjärnan skrev:
vad som ingår eller inte ingår bör nog snarare du veta. Men det är som sagt tidigare kanske bättre att duscha på gymmet. Att sedan vagnen bör vara i tipptopp skit när du flyttar in och att gasolen är besiktigad är väl kanske ett krav. Att börja sin husvagns karriär med en vinter övning kanske är ok om man bott i ryssland tidigare men kanske inte annars :?


Vagnen är i gott skick förutom att varmvattenberedaren är trasig. Den frös sönder för förra ägaren. Ja, jag är sjukpensionär och har inte råd att börja min husvagnskarriär på sommaren. :( Tanken är att leva billigare och kunna lägga undan något för ett bättre boende.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husvagn
InläggPostat: sön 12 jul 2015, 09:13 
har man el så hadde jag satt in en luft/luft värmepump, värme på vintern, kyla på sommaren

står husvagnen någurlunda permanent så kan man ju lägga på extraisolering på taket, ha tältdel på sidan som isolerar en gnutta o.s.v


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet