Jägarexamen i västra Sverige

allmänt under träning och utbildning.

Jägarexamen i västra Sverige

Inläggav Despierto » mån 24 nov 2008, 01:05

Jag har i flera år velat ta jägarexamen. Har tittat på Västra Jägarskolans utbildning, så länge faktiskt att jag har sett den bli dubbelt så dyr... Studiefrämjandet verkar inte ha jägarutbildningar i Gbg/Möldal.
Jag vet att man kan läsa som "privatist" o bara ta teori o uppskjutning men vill ändå ha en gedigen utbildning. Har någon några tips?
Despierto
Skynet fights back!

Inläggav Despierto » mån 01 dec 2008, 00:06

Lyfter här eftersom det nu är klart. Det blir jägarexamen i vår...
Despierto
Skynet fights back!

Inläggav qazwsxedcrf » mån 01 dec 2008, 22:25

Jag kan rekomendera att du går en kurs hos ett studieförbund eller liknande. Jag och en kompis läste jägarexamen själva och klarade men efter nått år läste min kompis om kursen och berättade att det var mycket som vi hade missat och inte kunde.
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)
qazwsxedcrf
Grannarna tittar konstigt på mig.

Inläggav Despierto » mån 01 dec 2008, 22:29

Det är mer eller mindre spikat att det blir Studiefrämjandet. Det enda som talade emot dem var att det var femton kurstillfällen. Egentligen inte en nackdel, för ju mer tid i klassrummet, ju mer lär man sig men jag jobbar heltid på konstiga tider o är 50%pappa.
Idag har jag dock blivit övertygad av en del andra skäl...
Despierto
Skynet fights back!

Inläggav smuggas » tis 02 dec 2008, 03:52

Despierto skrev:Det är mer eller mindre spikat att det blir Studiefrämjandet. Det enda som talade emot dem var att det var femton kurstillfällen. Egentligen inte en nackdel, för ju mer tid i klassrummet, ju mer lär man sig men jag jobbar heltid på konstiga tider o är 50%pappa.
Idag har jag dock blivit övertygad av en del andra skäl...

Jag läste hos Studefrämjandet i Borås, allt gick fint! Jag kan ge dig lite små tips om du vill ha. Men om du verkligen är jaktintresserad så är Studiefrämjandet bra.

Skicka ett PM till mig om du känner för det.
smuggas
Nybyggt utedass!

Inläggav Genithos » mån 26 jan 2009, 21:11

Despierto skrev:Det är mer eller mindre spikat att det blir Studiefrämjandet.

Jag är också mycket intresserad men just denna våren passa inte så bra för mig då jag ligger efter med lite andra projekt. Jag hoppas dock att du skriver en liten uppföljning sedan vad som krävdes rent konkret vilka kostnader som tillkom, vilka moment som var svårast, hur mycket du pluggade och vad som behövdes för intyg/tillstånd för att få hem ett vapen till slut.
Genithos
Har du flinta och stål jag kan låna?

Inläggav smuggas » mån 26 jan 2009, 23:43

Genithos skrev:
Despierto skrev:Det är mer eller mindre spikat att det blir Studiefrämjandet.

Jag är också mycket intresserad men just denna våren passa inte så bra för mig då jag ligger efter med lite andra projekt. Jag hoppas dock att du skriver en liten uppföljning sedan vad som krävdes rent konkret vilka kostnader som tillkom, vilka moment som var svårast, hur mycket du pluggade och vad som behövdes för intyg/tillstånd för att få hem ett vapen till slut.

Att få hem ett eget första vapen är trevligt! Det gäller att klara teoriprovet och grundprov hagel för just bara hagelvapen

Ovanstående samt grundprov kulvapen för att göra ansökan för kulgevär klass 2-4.

Alla ovanstående samt högviltprov för att kunna ansöka om licens för vapen klass 1.

Min första licensansökan gjorde jag då hade varit hos en vapenhandlare och bestämt mig, ansökan skrevs och lämnades in hos polisen personligen tillsammans med kvitto på vapenskåpet samt jägarbeviset. Två veckor senare hämtade jag bössan ut bössan.

Hur lång tid licenshandläggningen tar kan variera från en vecka till en månad, första ansökan kostar 600:- kontant, sedan 220:- för vapen #2 o.s.v.
smuggas
Nybyggt utedass!

Inläggav eskil » tis 27 jan 2009, 14:53

Jag tänkte försöka ta jägarexamen hos Medborgarskolan i Stockholm till hösten.
Men först uppgradera min skärgårdsskeppare till kustskeppare. Det blir nu i vår.
Användarvisningsbild
eskil
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Inläggav Despierto » fre 08 maj 2009, 21:07

Ja, då var teorin gjord och det med glans... Gick in i provsalen med undergångskänsla i kroppen men det gick fint. Hade färre fel än en tumlös man kan räkna på ena handen.
Nu ska bara de praktiska klaras av oxå...
Despierto
Skynet fights back!

Inläggav sprithitler » fre 08 maj 2009, 21:22

Gratulerar!!
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.
sprithitler
Chefen

Inläggav smuggas » fre 08 maj 2009, 23:11

@Despierto

GRATTIS! :D

Nu är det Säker vapenhantering och hagelskytte i nästa steg. Gå gärna banan för avståndsbedömning en gång innan för att inte missa på den, flygande gäss och räven kan vara knepiga. Hagelskyttet har du säkert tränat på redan, gör som du gjorde då, det är lätt att spänna sig inför provet, LÅT BLI! :wink:

När det gäller grundprov kula så är säkerheten i första rummet vid prov! Patron ur när du tar vapnet, därefter kontrollera rent lopp och sedan ett torrklick mot mål för att känna på avtrycket. resten under det provet handlar om skytte. Glöm inte att hitta rätt ögonavstånd till kikaren!

Om provledare vill att du ska göra något annat så är det ja och amen som gäller, om han t.ex vill att du ska ställa vapnet eller gå ut med det, sä är det säker vapenhantering som gäller.

Allt detta är sånt du alltid gör med ett nytt vapen, bara att lära sig direkt!
smuggas
Nybyggt utedass!

Inläggav Despierto » lör 30 maj 2009, 23:02

Ja, var även skyttet klart. Fick skjuta om på den jävla haren vilket kostade mig 160 kronor men det gick med mycket liten marginal, tre hagel innanför gränsen, på sista försöket.

Kulan gick fint som bara den, grupp på 53 mm med stöd på åttio meter. Det tycker jag är OK för en nybörjare. Att magasinet föll ut efter första skottet var ju inte så bra men inget som sänkte resultatet.

Inte heller avståndsbedömningen var några problem. Skjut inte gåsen eller rådjuret som står femtio meter bort bakom två tallar.

Tyvärr var älgen sönder så högviltet får bli en annan gång. Känns som att det aldrig tar slut...eller upphör att kosta.
Despierto
Skynet fights back!

Inläggav qazwsxedcrf » mån 01 jun 2009, 20:47

Despierto skrev:...eller upphör att kosta.

Du måste ju också räkna med kostnaderna för jakten också. Vapenskåp, vapen, ammo, radio, arrende, fällavgifter, drivmedel om du har bil. Och då räknar jag med att du har kläder och sånt.

Fast det är värt det när man vet var maten kommer ifrån. Inget antibiotika, långa transporter eller annat som man hör om på nyheterna.
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)
qazwsxedcrf
Grannarna tittar konstigt på mig.

Re: Jägarexamen i västra Sverige

Inläggav sprithitler » mån 14 sep 2009, 21:20

Nu stjäl jag denna tråden litegrann, men först, Hur har det gått despierto har du fått göra högviltsprovet?

Nu till stölden. Jag ska på en intensivkurs för jägarexamen om några veckor, då blir det aktuellt med teoriprovet, vad är tonvikten på? hur mycket och ffa i vilka av nya jägarskolans böcker ska man läsa?
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.
sprithitler
Chefen

Re: Jägarexamen i västra Sverige

Inläggav Despierto » mån 14 sep 2009, 23:51

sprithitler skrev:
Nu stjäl jag denna tråden litegrann, men först, Hur har det gått despierto har du fått göra högviltsprovet?

Nu är det så att kontakten med skjutbanan har jag överlåtit åt en prokrastinerande bror och en lika slö vän. Ska ringa dem själv nästa vecka då min survivalistorienterade universitetskurs är klar. Nu blev ni nyfikna, va?

sprithitler skrev:
Nu till stölden. Jag ska på en intensivkurs för jägarexamen om några veckor, då blir det aktuellt med teoriprovet, vad är tonvikten på? hur mycket och ffa i vilka av nya jägarskolans böcker ska man läsa?

Gör studiehandledningen, den gjorde en rätt väl förbered. Annars är väl Jakten, Jägaren men framför allt Viltet de viktigaste böckerna. Inför provet kommer man långt med is i magen och sunt förnuft tyckte jag. Det var som jag minns det en fågel och tre klövdjur (Sugga, galt eller kulting? Ko, kviga, tjur eller kalv?) att känna igen på bild. Sen är fokuset starkt på sånt man bör eller inte bör göra, t ex ta ett visst skott utifrån en bild, när och hur göra eftersök och sånt...
Provförfattarna har en förkärlek för slamkrypare så läs frågorna ordentligt men å andra sidan hann jag skriva och gå igenom provet tre gånger och sitta en stund och fika innan provtiden gått ut.

Genithos bad om en summering av mina erfarenheter. Någon sådan har jag ju inte gjort då jag fortfarande inte gjort högviltsprovet eller skaffat vapen. Så jävla dyrt... :evil:
Despierto
Skynet fights back!

Nästa

Återvänd till Allmänt