Håller med dig i det du skriver och det stämmer bra med verkligheten.
Ligger själv på ett kaloriunderskott på ca 9000 kcal per vecka vilket motsvarar ca 1,4kg fett i energi.
Sen finns det en del saker som komplicerar lite.
Beräkningen funkar bra för ett måttligt kaloriunderskott på säg 3-4000 kcal per vecka.
Driver man det längre så är frågan hur stor del av underskottet som tas upp genom ren ketogen förbränning (fettförbränning)
Pressar man det kommer även en viss procent muskelmassa att vara del i viktnedgången.
Går visserligen att pressa kroppen till en ren ketogen förbränning men då måste blodsockerhalten hållas jämn och låg.
Även om man inte äter kolhydrater kommer kroppen omvandla en del av proteinet till glykogen.
Kör man tex 18-8 diet så kommer blodsockerhalten variera mer. Får mig att fundera lite
Hur mycket protein man skall äta per dag är inte forskarna överens om.
Rekommenderat normalintag är 0,75-0,8g per kilo kroppsvikt och dag vid allsidig kost.
Om man dubblar proteinintaget kombinerat med återhållsamma mängder kolhydrater har man visat på en bra fettförbränning med viktminskning och lite minskning av muskelmassa.
Om man däremot kör en strikt ketogen kost med extremt lite kolhydrater är dom inte lika överens om vad som är rätt proteinintag.
Med kostant låg blodsockerhalt hindras kroppen att bryta ner egna proteiner så länge det finns fett att förbränna och inte lika stort behov hålla proteinintaget på samma nivå.
Nu är inte allt kroppsfett enkelt tillgängligt för kroppen så förutsätter att man tillför fett
Jag håller mig för tillfället på ganska exakt på 0,75g protein per kilo kroppsvikt och dag.
Sen spelar det också roll hur länge man kör och hur mycket onödigt fett man bär på.
Finns många profeter med egna läror inom detta område. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som fungerar för en själv