Jordbruksmarken räcker inte till vår försörjning

Forum för diskussioner om aktuella nyhetshändelser.

Jordbruksmarken räcker inte till vår försörjning

Inläggav Dweomer » fre 23 nov 2012, 21:20

Ur tidningen Jord&Skog

Det har försvunnit mer än en miljon hektar åkermark sedna början av 1900-talet, samtidigt behövs mer mark än vi har tillgängligt för vår livsmedelskonsumtion.
Mer än 1,2 miljoner hektar produktiv åkermark har försvunnit i Sverige. Samtidigt går det åt motsvarande 1 miljon hektar mer än vad vi har tillgängligt för att försörja oss med livsmedel.

I sin tidsskrift presenterade nyligen Kungliga skogs och lantbruksakademien en rapport om åkermark, ”Jorden vi ärvde, den Svenska åkermarken i ett hållbarhetsperspektiv.” Kanske bjuder rapporten inte på några revolutionerande slutsatser, men siffrorna och slutsatserna berör onekligen.
I Sverige ökade åkerarealen drastiskt under senare delen av 1800-talet. Nivån stabiliserades under början av 1900-talet på 3,7 miljoner hektar.

Sedan började saker hända. Arealen sjönk drastiskt under hela återstoden av 1900-talet. I dag är vi nere på 2,5 miljoner hektar, det är åtta procent av landets totala areal. 1,2 miljoner hektar åkermark är alltså borta.
Skälen är flera. Ökad produktion ledde till att mindre produktiv mark helt enkelt inte behövdes, och därmed skogsplanterades. Merparten av åkermarken har försvunnit på det sättet.
KSLA vill dock fokusera på den mark som tagits i anspråk till vägbebyggelse, bostäder och annat. Skälet är att man ser det som en irreversibel och därmed allvarligare utveckling.

Den tillgängliga statistiken om vad mark används till är bristfällig, men en del vet man. Mellan 1960 och 1990 minskade exempelvis jordbruksmarksarealen med cirka 440 000 hektar, varav tätortsexpansion orsakade försvinnande av drygt 60 000 hektar, enligt SCB.
Den största tätortsexpansionen på jordbruksmark i Sverige skedde under 1970-talet, framförallt på grund av Miljonprogrammets expansion. Bara mellan 1970- och 1975 byggdes bostäder på mer än 20 000 hektar.

Är då det faktum att åkermark försvinner ett problem? Ksla sammanfattar:
”I Sverige har vi tillgång till 0,3 hektar åker- mark per person. Denna areal är inte tillräcklig för vår livsmedelsförsörjning utifrån den konsumtionsstruktur vi idag har. Med vår import av mat inräknad nyttjar vi cirka 0,4 hektar per person. Detta innebär att vi idag använder ungefär 1 miljon hektar mer än vad vi har tillgång till för livsmedelsproduktion i Sverige. Samtidigt är tillgången på åkermark per person globalt sett ännu mindre, 0,21 hektar per person.”

Det finns med andra ord en rättviseaspekt i att fundera över beslut att bygga nya vägar, industrier eller bostäder på jordbruksmark. Vi lever redan över våra tillgångar när det gäller jordbruksmark.
Ytterligare en aspekt är att den Svenska, eller kanske snarare nordiska åkermarken är unik och särdeles lämpad för livsmdelsproduktion på grund av att den geologiskt är rätt ung och därmed bördigare.
Användarvisningsbild
Dweomer
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!

Re: Jordbruksmarken räcker inte till vår försörjning

Inläggav Horrorcore » fre 23 nov 2012, 21:40

Här uppe har vi mil efter mil med obrukad åkermark som ingen använder för att det inte finns kvar några bönder.
Användarvisningsbild
Horrorcore
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Inläggav Dava » fre 23 nov 2012, 21:53

Det kanske visar sig vara bra för oss i längden. När vi väl inser att vi förstört åkrarna med allt konstgödsel så finns det mycket ok jordbruksmark som varit skog.
Dava
Skärmskyddsmäklare

Inläggav grym » fre 23 nov 2012, 22:02

det som skrämmer mig är att i dagens jordbruk har man hög avkasting på grund av maskinell bearbetning och konstgödsel, utan det så minskar den möjliga maten ännu mera
grym

Inläggav re_volvo » fre 23 nov 2012, 22:06

I detta läget känns det ju sjukt skönt att man har några hektar åker. Tillräckligt för att kunna föda mig själv och dottern. För visst är det så att den mark vi har (som inte räcker) kommer att ge en ännu mindre avkastning efter peak oil när man får gå tillbaka till handkraft och "riktiga" hästkrafter av typ ardenner.
Användarvisningsbild
re_volvo
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Inläggav Dweomer » fre 23 nov 2012, 22:21

Jo , utan konsgödsel och alla maskiner men även bekämpningsmedel så minskar skördarna till kanske hälften eller mer .

Lokalt kanske det finns mark så att det går att odla upp igen , men runt storstäderna där har den bästa åkermarken blivit förorter idag . De har en brist som kommer att bli svår att åtgärda .

Blir transporterna drabbade så att det inte går enkelt att transportera maten genom sverige är det ännu sämre .
Användarvisningsbild
Dweomer

Inläggav JohannX » lör 24 nov 2012, 09:46

Det blir snart som hos Amish folket i USA häst och vagn :surprised: . http://sv.wikipedia.org/wiki/Amish
Användarvisningsbild
JohannX
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Inläggav Ongrid » lör 24 nov 2012, 09:51

Nyckelordet är väl "utifrån vår konsumtionsstruktur idag"
Om SHTF tror jag nog att tillgänglig mark skulle nyttjas annorlunda... Man får ut en helsikkes massa potatis för att äta på dom fält som idag nyttjas till annan gröda. Men visst är det ett problem att man inte håller öppet i landskapet.
Användarvisningsbild
Ongrid

Inläggav Rakkuraj » lör 24 nov 2012, 10:54

Jag har ingen fakta att grunda det hela på men om man reser runt i Sverige så ser man mycket åkermark som fått förfalla. Det är ju oftast fråga om marginalarealer och sådana som inte är rationella att bruka med stordrift. Jag skulle också gissa att en större del åkermark har övergivits här uppe i Norr jämfört med Svealand och söderöver.

Som sagt, det är positivt att det finns mark att ta i bruk igen, även om det är mycket arbete så är det ändå mindre än att bryta på nytt.
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.
Användarvisningsbild
Rakkuraj
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

Inläggav Skogsbonde » lör 24 nov 2012, 12:28

Lönsamheten för modernt jordbruk är starkt beroende av kostnaden för fossilt bränsle. Det finns en kraftigt negativ verkningsgrad energimässigt för modern matproduktion och distribution.

Jag tror jag sett uppgifter om att det med moderna jordbruksmetoder krävs 10-16 energienheter för att producera och distribuera en energienhet mat. Kan det stämma? 7,4 för svenska förhållanden.

Jägare/samlare ger omkring 10 energienheter mat ut per satsad, muskeldrivet (bonde+häst) jordbruk ger 10-20 energienheter mat ut för vare energienhet insatt.

Sedan kräver naturligtvis det moderna jordbruket mindre yta än vad som krävdes för jägare/samlare eller muskeldrivet jordbruk.

Maten från det moderna jordbruket är billig (än så länge) eftersom fossilt bränsle är löjligt billigt i förhållande till mat och arbetskostnader.
Senast redigerad av Skogsbonde lör 24 nov 2012, 13:03, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Kompletterade med 7,4 för svenska förhållanden
Skogsbonde

Inläggav re_volvo » lör 24 nov 2012, 12:50

Skogsbonde skrev:Jag tror jag sett uppgifter om att det med moderna jordbruksmetoder krävs 10-16 energienheter för att producera och distribuera en energienhet mat. Kan det stämma?

Enligt Kjell Aleklett ligger det på 7,4 kalorier fossil energi för 1 kalori mat på tallriken.
Sidan 10 i den länkade pdf:en.

http://www.riskkollegiet.nu/seminarier/KVA100310/SemKVA-100310-4.pdf
Användarvisningsbild
re_volvo
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Inläggav Skogsbonde » lör 24 nov 2012, 12:54

OK. Fortfarande kraftigt negativ verkningsgrad. Misstänker att de uppgifter jag sett gäller USA?
Skogsbonde

Inläggav Dweomer » lör 24 nov 2012, 13:07

Nu tror jag inte man räknat med den åker som ligger för fäfot utan åkermark som planterats med skog .
Den är ju svårare att bruka upp igen speciellt om det inte finns maskiner som årkar bryta upp stubben . Att det går att göra är en sak men det tar för lång tid och marken behöver sedan ett antal år innan bördigheten är uppe igen . Skog förstör humusen .

Och det största hotet de talar om är ju alla samhällen som breder ut sig med vägar , villor industrier etc på de bästa åkerarealerna vi har i sverige , skåne upp till stockholm -uppsala .
Runt enköpning ligger massor av hektar nu under vägar och villa områden efter att det blivit förort till stockholm . Den marken går aldrig att få tillbaka .

Så fokus i raporten låg på mark som för evigt är försvunnen eller med svårighet kn brukas igen .

Mycket av den åker som inte brukas är ändå med i papperen och det ges eu-bidrag för att ite bruka den . Anledningen är att vi producerar mer än vi får av eu , så marken är sk uttagenareal , som då ska motsvara en viss procent av totala arealen i sverige .
Det är inte så mycket mark som idag inte brukas alls om man tittar procentuellt av totala arealen i sverige . Så marken syns mer kanske men är en liten del . Alltså mark runt ödegårdar eller sommarstugor .

Här finns rapporten att läsa för den som är intresserad http://www.ksla.se/wp-content/uploads/2 ... -arvde.pdf
Användarvisningsbild
Dweomer

Inläggav Skogsbonde » lör 24 nov 2012, 13:17

Ja, mark med villor, vägar och skog är nog borta för överskådlig framtid.

Frågan är vad som bromsar det hela? Vilka ekonomiska skäl finns det till att INTE plantera skog på åkermark när lönsamheten i det moderna jordbruket sjunker, och priset på fossilt bränsle stiger? Stöd för vallodling?

Jag ser en risk för att "markförstörning" accelererar om priset på biobränsle från skogen stiger. Spooky.
Skogsbonde

Inläggav Dweomer » lör 24 nov 2012, 13:29

Problemen sitter väl i eu politiken och de här bergen av vete, kött och annat . Så att man som land bara får producera visst mycket för att inte få straff i indragna bidrag .

Sedan så även våra politiker som inte inser att vår jordbruksmark är mer värd än billigt vete från staterna idag . Utan när transporterna stiger i pris för att bränslekostnaderna stiger många hundra % då är det för sent att backa tillbaka och värna om vår egen trygghet i att kunna odla eget mat .

Att inte politikerna hjälper bönderna utan eu-medverkan lite utanför eftersom varje bonde som försvinner gör att flera led i kedjan brister , fler som är direkt beroende av bonden i serviceleden tex skolor mm också blir arbetslösa och kostar mer pengar för staten än att lägga lite pengar på bonden och kedjan håller hop . Ungefär som man gör i norge .

Och att tillåta färre bönder stå för större delen av allt brukat , att de små som startar inte överlever pga ekonomin mm .
Användarvisningsbild
Dweomer

Nästa

Återvänd till Nyhetshändelser