Ulv i fårakläder skrev:Xamda nu tror jag att du övertolkar det lite, att alla är lika inför lagen är att vid samma förhållanden så ska samma straff eller frikännande utdömas. Att en polis omhändertar dig för ett misstänkt brott mot knivlagen är inte samma sak som att vara skyldig, det innebär bara att polisen inte kunde lita på sitt egna omdöme och erfarenhet för att säga att det är en befogad handling att ha den.
Det är många människor som blir ställda inför skranket och blir frikända, de ställdes där för att det inte gick att avgöra på plats om de var oskyldiga eller "saknade uppsåt till brottsligt agerande".

Nja, du skall aldrig behöva tvivla på vad som gäller, det är en grundbult i svensk lag, den så kallade legalitetsprincipen. Knivlagen ger inte dig en möjlighet att med säkerhet veta om du begår ett brott eller inte, det är det grundläggande problemet.
Om jag bär en kniv på allmän plats KAN det vara okej, men det VET inte jag om det är och det finns inget säkert sätt att avgöra det innan det prövats i varje enskilt fall.
Det stämmer mycket dåligt med min rättsuppfattning att lagar skall vara tydliga och att tillämpningen skall vara förutsägbar, vilket är vad man alltid hävdar när man talar om rättstillämpning.
Nu tror jag mig kunna avgöra i de flesta fall vad som är okej enligt denna lag, men det betyder inte att jag inte blir dömd för brott mot knivlagen som en följd av att jag promenerar på väg till skogen eller datahallen med en kniv som jag behöver och tycker mig ha en legitim anledning att inneha på allmän plats.
Det framgår också klart och tydligt på flera ställen i vår lagstiftning att man inte ska utsättas för godtycklighet.
Ongrid skrev:Ja, och till viss del består ju polisens arbete av att göra såna bedömningar. Det finns inga vattentäta lagar, utan mycket vilar på bedömningar och rimlighet.
Vattentäta lagar finns det inte, men tydlighet är rätt viktigt när man skall utöva rättskipning.
Det jag vill framföra är, så ingen får fel uppfattning om mig nu, att lagstiftning som inte är tydlig är dålig lagstiftning och sådan skall vi helst inte ha.
Mig veterligen finns ytterst få lagar i vårt land som lämnar så mycket öppet och oklart som just denna lag.