Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 14:18 
Hej på er.

Jag har försökt hitta information på nätet om man kan konservera mat i vanliga burkar. dvs burkar som man sparat efter inköp av tex rödbetor elle liknande.

Kollade lite på youtube videos och amerikanarna konserverar i mason jars och de är jättedyra. 39-49kr st.

Jag hittade glasburkar på nätet för 127kr för 24st

http://www.biredskapsfabriken.se/se/art ... hp&id=1470

Jag har redan beställt de utan att tänka mig för om det går att konservera i dem?

Är det någon som testat det eller vet om det går? Tacksam för hjälp :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 14:46 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Mina föräldrar återanvände köpeglasburkar till att konservera det som växte på grönsakslandet medan jag växte upp. Funkade det för 20 år sedan ska det väl fungera idag också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 14:51 
Jadå, för tusan!

All sylt och grönsaker som jag konserverar sitter i äldre marmeladburkar, rödbetsburkar osv. Har förmodligen roterat dessa burkar i tio år inom familjen.

Bara att diska ordentligt och eventuellt låta de stå i diskvatten över natten om de har väldigt stark smak, typ ättika. Att koka burkar och lock ett par minuter går också bra om de får vara med under uppkokningen, större risk att de spricker om man lägger dem direkt i kokande vatten från rumstemp enligt min erfarenhet. Alla glas håller ju inte uppkokning, men de flesta som har någorlunda stadga och tjocklek brukar fungera fint.

Tätheten i återanvända "kommersiella" burkar går ju iofs att diskutera. Är man orolig och vill vara på den säkra sidan kan man parafinera kanterna runt locket eller kanske tejpa, men i de allra flesta fall där man har förvarat något i sval temperatur har det hållit bra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 15:04 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Har också kört hemkokt syltningar i gamla återanvända glasburkar. Min mor gjorde samma sak. Ingen har dött. Har även mason jars och använder även dem.
Se bara till att "packningen" i locket inte är skadat på de återanvända locken, och att de är rena.

Men, som alltid på detta forum kommer inom två till tre inlägg någon kommentera att om du inte använder Mason jars och en riktig Amerikansk pressure canner så får du botulism och tvärdör. Eller så självantänder de och världen går under. Speciell eftersom så många drabbas och dör av det varje år..... :? :lol:


Senast redigerad av takiman lör 29 aug 2015, 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 15:11 
glaset är bra, lockets packning håller ett tag, men helt ok


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 15:33 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 17 aug 2014, 15:52
Inlägg: 46
Då ska jag vara den som tidigare skribent talade om. Du kan absolut sylta och safta och konservera i vanliga återanvända glasburkar i vattenbad. Det håller utmärkt. Bäst är om burkarna har klicklock (såna som klickar när du öppnar dem första gången). Dock så KAN botulism växa till i syrefattiga miljöer där du inte har tillräckligt mycket syra (ättika, vinäger) eller socker. Så håll dig undan kött och fisk om du inte använder en tryckkonserverare (typ Presto eller All-American). Då kommer man upp i temperaturer upp till 116 grader C och man måste upp till minst 113 grader för att botulismsporer ska dö. Det går helt enkelt inte med vatten i vanligt atmosfärstryck. 100 grader sen är det stopp. Vet inte hur ni andra resonerar men jag vill inte preppa med nåt som skulle kunna döda mina barn och kära om dom äter fel burk. Även om risken är försvinnande liten... Sitter man redan i skiten och världen har rasat och det är det enda som håller döden utanför dörren jag då skulle jag också göra det, men där är vi inte ännu.


Senast redigerad av Mickis lör 29 aug 2015, 15:47, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 15:40 
Första inlägget i den här tråden traden-om-pressure-canning-t8348.html?hilit=glasburkar innehåller länk till ett företag som säljer nya burkar och nya lock. Lock är billiga, en låda med 750 lock går på typ 1.000 kr om jag minns rätt. Alltså; det går jättebra att återanvända burkar, problemet är - som nämnt - att packningsmaterialet i "engångslocken" ger sig efter ett tag. Men då går det ju att köpa nya lock så är problemet ur världen.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 15:46 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Verkar som jag förstått hur detta forum fungerar. Två inlägg. :up: :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 15:47 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 17 aug 2014, 15:52
Inlägg: 46
I aim to please :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 16:01 
Mickis skrev:
Då ska jag vara den som tidigare skribent talade om. Du kan absolut sylta och safta och konservera i vanliga återanvända glasburkar i vattenbad. Det håller utmärkt. Bäst är om burkarna har klicklock (såna som klickar när du öppnar dem första gången). Dock så KAN botulism växa till i syrefattiga miljöer där du inte har tillräckligt mycket syra eller socker. Så håll dig undan kött och fisk om du inte använder en tryckkonserverare (typ Presto eller All-American). Då kommer man upp i temperaturer upp till 116 grader C och man måste upp till minst 113 grader för att botulismsporer ska dö. Det går helt enkelt inte med vatten i vanligt atmosfärstryck. 100 grader sen är det stopp. Vet inte hur ni andra resonerar men jag vill inte preppa med nåt som skulle kunna döda mina barn och kära om dom äter fel burk. Även om risken är försvinnande liten... Sitter man redan i skiten och världen har rasat och det är det enda som håller döden utanför dörren jag då skulle jag också göra det, men där är vi inte ännu.


Botulismsporerna i sig må dö först vid 113 grader, men botulismtoxinet (vilket är det enda man behöver bekymra sig i vid förtäring) dör vid 85 grader. Så om man är jätteorolig för halvkasst konserverade varor utan tillräcklig med salt/socker kan man ju alltid tillaga dessa med värme då man tänker använda en konserv.

För övrigt skulle jag välja rökning, torkning, saltning, med mera för kött och fisk (och lämna konserverna till sylt och; om ättika finns tillgängligt, vissa grönsaker). Om denna typ av konserverad mat i köttform förvaras svalt är risken så absolut minimal att man kan räkna bort den totalt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 17:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har man glasburkar efter sina rödbetor eller gurkor man köpt så kan man ju alltid köpa nya lock om man är orolig att de inte är helt täta .

Sedan ska man vara försiktig när man öppnar burkar man tänkt att återanvända och aldrig försöka få locket att släppa genom att sätta en knivsegg under locket och bryta . Istället så håller man burken under varmvattenkranen en stund så släpper locket lätt .
Bryter man lite så blir locket skevt och håller inte så tätt som det ska .

Sedan har jag lagt upp bilder tidigare på en liten tång som man pressar kanterna med så att man tätar dem . Ser ut som en konservöppnare av större modell .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: lör 29 aug 2015, 23:55 
Galen tanke:

Skulle man inte kunna slänga ner mat i en burk, med lock och sänka den i kokande frityrolja ?
Borde blir varmt som fan och den steriliseras utan man behöver tryckkokare och så :)

Ja jag vet, galen tanke, men TEORETISKT alltså :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: sön 30 aug 2015, 00:19 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Då händer med stor sannolikhet en av två saker:

Om burken är helt tät så byggs samma tryck som i en tryckkokare upp i burken, och sen har du en exploderande glasburk nedsänkt i kokande frityrolja. Möjligtvis bra som improviserad personmina, men knappast annars...

Om burken inte är helt tät (vilket vanliga glasburkar med skruvlock inte brukar vara för övertryck) så kommer vattnet i maten i burken att koka, och innehållet kommer inte att gå över 100°C förrän allt vatten har kokat bort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: sön 30 aug 2015, 00:21 
Fotogenmannen hann före medan jag skrev... :)

Kul idé, jag ser två problem:
1) Det blir så varmt att packningen i locket förstörs.
2) När frityroljan kokar och vattnet i burken förångas och börjar pysa ut genom det halvpåsatta locket finns det risk att det kommer med vattendroppar som i så fall kommer att koka och förångas explosivt så att det skvätter kokande olja omkring. Som när man kastar vattendroppar i en het stekpanna med fett.

Men det borde kunna funka. :hm: Men förresten. Om oljan kokar så börjar vattnet i burken koka. Eftersom det inte är övertryck så kommer vattnet i burken att koka vid 100 C och för att få upp temperaturen över 100 C måste du koka bort i princip allt vatten först. Det som åstadkoms med oljemetoden är alltså ungefär samma sak som att lägga sakerna på en plåt i ugnen och värma till oljas koktemperatur och sen låta det stå tills det är knastertorrt.

Grejen är ju att du vill ha det du konserverar att nå 121 C * med vätskan kvar och för det krävs övertryck.

Så efter att ha tänkt en stund till tror jag inte det funkar, ens i teorin.

/MD

* En del källor hävdar 112/113 C. :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering i vanliga burkar?
InläggPostat: mån 31 aug 2015, 21:23 
Nån som kan tänka sig testa ? :P


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet