Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 03:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag vill nog påpeka att risken för inbrott trots allt är liten eller till och med väldigt liten. Du kan också med enkla åtgärder höja säkerheten och upptäcktsrisken så lägg inte för stor vikt vid risken för inbrott. Se till att skydda det som är viktigt intill dess du flyttar in på riktigt, därefter är du på plats och såvida vi inte hamnar i en total TEOTWAWKI vill jag nog påstå att risken kommer förbli låg för väpnade angrepp eller annat strul så länge som du finns på plats för att värna din gård.

Visst hörs saker och ting kanske en kilometer bort, men vad säger att man kommer att välja E4 för transporter när man inte längre kanske har bil att tillgå? Om man trots allt åker bil så hör man varken hammarslag, yxhugg eller gevärsskott på en kilometers håll. Jag tror att just de allra största allfarvägarna (E4 lär ju höra till dem) kommer att vara vägar man gärna undviker om det verkligen krisar till sig. Rester av myndigheter, eventuella gäng med flera kommer sannolikt att ha koll på viktiga knutpunkter och där våra största vägar med all säkerhet kommer att vara intressanta. Detta skulle kunna utgöra en risk, men sannolikheten att man ger sig ut till fots på E4 utan särskilt mål är nog inte stor.

Om gården du hittat innehåller alla andra steg i det du behöver så är detta med närheten till E4 kanske något du kan göra avsteg ifrån...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 08:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ljud förmedlas lite olika i olika väderlek också . Och sommartid då man kanske är ute mest så brukar lövverket ta upp många ljud .

Så har man lite koll så kan man välja lite vlka dagar man vill jobba med att spika eller skjuta .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 14:15 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det är många brottslingar/tjuvar som åker runt och spanar. De åker på sena kvällar och nätter och kollar in ställen där det kanske finns nåt att hämta.
Vem som bor där?
Finns det hund?
Avstånd till grannar?
Ser det bevakat och låst ut?
Etc

Det här kommer att öka i omfattning efter en ekonomisk nedgång.
Home invasions (Hemintrång? finns det inget bra svenskt ord?) kommer att bli ett bli ett problem så det bör man ta i beaktande om man väljer att bo avsides.
Jag tror man kommer rätt långt med att det ska se välbevakat ut med en ilsken hund som skäller på allt och alla.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 14:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
De åker oftast inte in på återvändsgränder där det finns boende längst ut vid vägen så att djungeltrumman kan tjuta och vägen hinna blockeras .

De vill gärna ha ryggen fri så kan man åka in en väg och ut en annan så är risken att drabbas högre

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 16:57 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
MulenDag skrev:
Här är väl granngemenskap eller extrem isolering bra.

Så, en extremt isolerad liten by är det bästa. Men när det inte finns?


MulenDag, om du verkligen är seriös i ditt funderande, och faktiskt vill ta höjd inför en orolig framtid, så tycker jag skarpt att du ska googla på ferfal, och läs så mycket av honom som bara går. Köp boken han skrivit, "Surviving the economic collapse", och läs den också. Han är bosatt i Argentina, och var också så runt år 2000. Boken handlar om den tiden. Och den är skriven av en kille med erfarenhet. Den är inte skönlitterär, det är inte ens speciellt skön läsning, men den håller Många Reellt nyttiga tips om förberedelse. Också diskussion om huruvida man ska söka sig mot landet, eller bo i stan, för och nackdelar med bägge. Hans erfarenheter är hästlängder bättre än (eller allra minst i likvärdig klass med) vad du kan hitta på ett sånt här forum. Lägg inte alla ägg i bara en korg, diversify, hämta information från flera platser.

Om du är på g att lova bort omkring 5-25 av dina framtida årslöner på ett ställe, så tycker jag det är en droppe i havet att verkligen kolla upp alla möjliga perspektiv omkring förberedelse. Lägg en veckas tid på allehanda fokuserade studier (hur många veckor är 15 år?)..

Eller, det hade jag gjort, i alla fall. Sorry om jag låter pessimistisk.


Sen är förvisso frågan hur mycket du egentligen 'förbereder dig' vs hur mycket du bara avser bo i lugn och ro som vanligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 16:59 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Dweomer skrev:
De åker oftast inte in på återvändsgränder där det finns boende längst ut vid vägen så att djungeltrumman kan tjuta och vägen hinna blockeras .

De vill gärna ha ryggen fri så kan man åka in en väg och ut en annan så är risken att drabbas högre


Inte efter shtf.. Då blir folk potentiellt desperata. Och de vet att vägar byggs inte, som inte leder någonstans.. (ferfal)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 17:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här i sverige så finns redan många många skogsbilvägar med vägbom som inte leder annat än ut på ett stort hygge i skogen .

Och nybyggt efter shtf kommer nog att dröja många år .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 17:04 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Jag håller tummarna :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 22:53 
swesur skrev:
Eller, det hade jag gjort, i alla fall. Sorry om jag låter pessimistisk.

Sen är förvisso frågan hur mycket du egentligen 'förbereder dig' vs hur mycket du bara avser bo i lugn och ro som vanligt.


Inte pessimistisk, vänligt anmodande att jag ska kolla vad jag håller på med, det uppskattas! :) Jag är tyvärr lite av en teoretiker, tror att jag kan göra rätt bara jag tänker igenom saker ordentligt först. Tyvärr blir många av tankarna bara rundturer i min egen skalle. Så input och kritik är av godo! Tack för boktips, ska kollas.

Det om hur mycket jag förbereder mig är en svår fråga. För att besvara den ärligt måste jag se igenom mina egna illusioner och det är inte så lätt. Jag vill förstås helst bo i lugn och ro, jag vill kunna nyttja stugan som sommarställe tills jag flyttar dit och när jag bor där vill jag kunna ta dit gäster och vänner utan att avslöja vad jag håller på med, inte allt för uppenbart i alla fall. Samtidigt inbillar jag mig att jag försöker vara någorlunda strategisk i mina planer.

Jag får väl erkänna att förmågan till långsiktigt överlevnad på vad markerna ger är prio ett och att passivt försvar ligger som prio två. Aktivt försvar är något jag inser att det kan finnas behov av någon gång men jag lägger mindre vikt vid det.

Jag föreställer mig att eventuellt aktivt försvar är lättare att åstadkomma på en plats som är lämplig ur brukningssynpunkt än att få till bra brukningsförutsättningar på en plats som från början inte har det men är bra för aktivt försvar.

Kommentarer på det?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 11:44 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Ja, alltså det är ju en balansgång man får gå.. Och jag vet att det är svårt. En issue som jag har (vilket kanske speglas här i mina poster i tråden) är med bostadsmarknaden, fastighetsmarknaden (dvs också marker utan hus på). Jag tror att vi är i slutet av en era, förändringar kommer komma, inom bara ett par år. Statsskulderna (vilka jag tror är drivande, och avgörande) är exponentialfunktioner, det kommer komma en tröskel då lånen verkligen inte kan betalas tillbaka. Det finns en video på youtube om exponentialfunktioner, i stil med människans största brist är att man inte kan förstå (känna) exponentialekvationer, man underskattar dem nästan alltid. Ett exempel som gavs var en stor idrottsarena, såhär rund och stor som de ska vara. Man la (teoretiskt) en vattendroppen i botten på den, och satte sig högst upp i en läktare. Givet att vattenmängden fördubblas varje minut, hur många minuter har man innan arenan är vattenfylld? svaret var typ 45 minuter eller så. Och nästa fråga var typ, hur många minuter har man på sig, när vattennivån fortfarande bara är vad verkar rätt låg, typ några meter? svaret var 5.

Kontentan var att i slutet av 'tiden', så stiger exponentialfunktioner fruktansvärt snabbt, mycket snabbare än vad man någonsin kan tro. Så börjar också bli fallet i vårt system.

Och jag tror att fastighetspriserna idag är rejält övervärderade, i princip För Att sätta folk i skuld, som de sen inte kan betala tillbaks. 15 års tid, liksom.


Men för tillbaks till frågan; ja, jo, jag vet egentligen inte. Dock så tror jag att många håller en myt om att, att bo på landet efter en shtf ska vara en dans på rosor, eftersom resurser finns. Jag trodde det själv också, tills jag läste ferfal. Och hans kontenta var att de som bor ute på landet 'gets hit Hard'. Han beskriver historier om personer som tar sig in i ensliga hus och uppehåller sig där flera dagar/veckor i sträck, torterandes, våldtagandes, och till slut dödandes de som bodde där. Eftersom den relativa ensamheten, är man Mycket mer utsatt, än om man faktiskt skulle bo i staden, eftersom att andra folk skulle finnas i närheten och faktiskt höra skrik.

Med det sagt vill jag återigen tipsa alla om ferfals bok. Många sådana här 'illusioner' tas itu med däri. Men det är egentligen bara brist på erfarenhet, inte illusioner av något slag. Och det är klart, vet man inte hur något fungerar, har man aldrig upplevt något liknande, så kan man ju bara göra sitt bästa och chansa. Då menar jag att hans nedskrivna erfarenhet verkligen är Guld värt, för någon som planerar inför liknande.

Om jag var du så skulle jag göra upp en studie i saker att tänka på inför mitt eget bostadsanskaffande, och prioritera allting, alltså verkligen seriöst. Det är en riktigt stor investering att köpa ett hus, väl värd att planera lite i sig inför, om man ändå ska ha det i ett antal år framöver.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 12:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Att vara prepper är ju att själv lyssna till sig själv först och främst , att inte följa med i strömens riktning .

Man läser på allt man kommer över och så vitt man kan så man får en vidvinkel p hela problemet och utifrån det bestämma sig för vad som är bäst för mig och mina behov . Hur kan jag lösa mina problem av det som kan vara svagheterna i mitt beslut .

Så att vara individualist hänger ihop med att vara prepper .

Inte mnga här läser in sig på en enkel väg och tror blint på den . Det gäller att få en samlad bild och utifrån den göra sina val .

Jag kommer att flytta ut i skogen istället för in till staden , och jag kan försvara min gård mot pirater som härjar i området med . Om det skulle gå så långt .

Finns mycket läsvärt i trådarna på forumet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 12:25 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 17:32 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
swesur skrev:
Men för tillbaks till frågan; ja, jo, jag vet egentligen inte. Dock så tror jag att många håller en myt om att, att bo på landet efter en shtf ska vara en dans på rosor, eftersom resurser finns. Jag trodde det själv också, tills jag läste ferfal. Och hans kontenta var att de som bor ute på landet 'gets hit Hard'. Han beskriver historier om personer som tar sig in i ensliga hus och uppehåller sig där flera dagar/veckor i sträck, torterandes, våldtagandes, och till slut dödandes de som bodde där. Eftersom den relativa ensamheten, är man Mycket mer utsatt, än om man faktiskt skulle bo i staden, eftersom att andra folk skulle finnas i närheten och faktiskt höra skrik.


Nu handlade ju den krisen om en tillfällig dip där valutasystemet tillfälligt kraschade. Skulle maten ta slut på riktigt under längre tid är det förmodligen bättre att bo på landet och att ha möjligheten att odla sin egen mat.

Jag tror egentligen också mest på att flytta upp ensligt i norrland, långt ut i skogen och att vara beredd på att försvara sig.

Men jag tror samtidigt att det förmodligen är betydligt bättre att bo en bit utanför storstäderna på skånska landsbygden än att bo inne i Malmö. Men även här måste man vara beredd på att försvara sig. Kanske inte så att man har en tungt beväpnad armé men tillräcklig för att kunna oskadliggöra inbrottstjuvar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 18:52 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
swesur skrev:
Ja, alltså det är ju en balansgång man får gå.. Och jag vet att det är svårt. En issue som jag har (vilket kanske speglas här i mina poster i tråden) är med bostadsmarknaden, fastighetsmarknaden (dvs också marker utan hus på). Jag tror att vi är i slutet av en era, förändringar kommer komma, inom bara ett par år. Statsskulderna (vilka jag tror är drivande, och avgörande) är exponentialfunktioner, det kommer komma en tröskel då lånen verkligen inte kan betalas tillbaka. Det finns en video på youtube om exponentialfunktioner, i stil med människans största brist är att man inte kan förstå (känna) exponentialekvationer, man underskattar dem nästan alltid. Ett exempel som gavs var en stor idrottsarena, såhär rund och stor som de ska vara. Man la (teoretiskt) en vattendroppen i botten på den, och satte sig högst upp i en läktare. Givet att vattenmängden fördubblas varje minut, hur många minuter har man innan arenan är vattenfylld? svaret var typ 45 minuter eller så. Och nästa fråga var typ, hur många minuter har man på sig, när vattennivån fortfarande bara är vad verkar rätt låg, typ några meter? svaret var 5.

Kontentan var att i slutet av 'tiden', så stiger exponentialfunktioner fruktansvärt snabbt, mycket snabbare än vad man någonsin kan tro. Så börjar också bli fallet i vårt system.

Och jag tror att fastighetspriserna idag är rejält övervärderade, i princip För Att sätta folk i skuld, som de sen inte kan betala tillbaks. 15 års tid, liksom.


Men för tillbaks till frågan; ja, jo, jag vet egentligen inte. Dock så tror jag att många håller en myt om att, att bo på landet efter en shtf ska vara en dans på rosor, eftersom resurser finns. Jag trodde det själv också, tills jag läste ferfal. Och hans kontenta var att de som bor ute på landet 'gets hit Hard'. Han beskriver historier om personer som tar sig in i ensliga hus och uppehåller sig där flera dagar/veckor i sträck, torterandes, våldtagandes, och till slut dödandes de som bodde där. Eftersom den relativa ensamheten, är man Mycket mer utsatt, än om man faktiskt skulle bo i staden, eftersom att andra folk skulle finnas i närheten och faktiskt höra skrik.

Med det sagt vill jag återigen tipsa alla om ferfals bok. Många sådana här 'illusioner' tas itu med däri. Men det är egentligen bara brist på erfarenhet, inte illusioner av något slag. Och det är klart, vet man inte hur något fungerar, har man aldrig upplevt något liknande, så kan man ju bara göra sitt bästa och chansa. Då menar jag att hans nedskrivna erfarenhet verkligen är Guld värt, för någon som planerar inför liknande.

Om jag var du så skulle jag göra upp en studie i saker att tänka på inför mitt eget bostadsanskaffande, och prioritera allting, alltså verkligen seriöst. Det är en riktigt stor investering att köpa ett hus, väl värd att planera lite i sig inför, om man ändå ska ha det i ett antal år framöver.


Alltså man måste se till skillnaderna mellan Ferfals Argentina och Sverige.

Först och främst så var Argentina under denna tid ett agralt samhälle, mao det fanns resurser på landsbygden i betydligt större utsträckning än i Sverige.
Vapen var lättare att få tag på iom lång tid av korruption, knarkhandel och organiserad brottslighet (vi har det här men fortfarande inte lika vanligt).
Det som inträffade var lokalt till Argentina, hjälp kunde fortfarande komma från andra områden särskilt med tanke på att Argentina är ett katolskt land vilket borgar för utbyten mellan länder.

Sverige har många motsatser mot Argentina, var av en är jävligt kalla vintrar i många områden. Begår du ett misstag där när du inte har ett bra skydd så är du död!
Avsaknaden av resurser medför att befintliga resurser kommer gå mot större städer, vilket kommer medföra att folk söker sig dit (Mexico Citys kåkstäder och Favelas i Brasilien är bra exempel). Och om det är svårt och dyrt med bränsletillgången så kommer man inte att riskera att leta efter resurser på eventuellt tomma skogsvägar eller i mindre skogsgårdar. Man söker efter de stora som ligger ut med vägarna.

Man kan se till andra ställen än Argentina som Rwanda, Sydafrika, Sudan, Kambodja och andra världskrigets början i Polen och i alperna dit soldater inte tog sig även trotts de var utrustade och hade en logistisk kedja.
Man bör söka sin information från fler källor än en enda även om man finner en man tycker är väldigt bra.

Det är definitivt inte en dans på rosor att bo på landet, men om det är en långsam ekonomisk kollaps så har man möjlighet att börja sitt självförsörjande om något sker med ens försörjning eller ena hälften av ens förhållande blir friställd. Då kan man använda samhällets resurser så länge det går och ändå ha en möjlighet att överleva om något brakar ändå mer samman vilket avslutar resurserna i samhället tvärt. Vilket skulle innebära att städerna blev rena smältdegeln, särskilt om ingen lag fanns att tillgå.

Vidare är risken för en pandemi i dagens samhälle större än det någonsin varit förr, och att vara i en stad när alla börjar bli sjuka är nog inte en höjdare. Att ha en möjlighet att bege sig ut i ett hyfsat isolerat område är därför väldigt önskvärt.

Men visst, om man tror att det kommer bli väldigt likt Argentina så är det bra att förbereda sig för just det som fungerade då.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: mån 07 jan 2013, 00:47 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Ulv i fårakläder skrev:
Det är definitivt inte en dans på rosor att bo på landet, men om det är en långsam ekonomisk kollaps så har man möjlighet att börja sitt självförsörjande om något sker med ens försörjning eller ena hälften av ens förhållande blir friställd. Då kan man använda samhällets resurser så länge det går och ändå ha en möjlighet att överleva om något brakar ändå mer samman vilket avslutar resurserna i samhället tvärt. Vilket skulle innebära att städerna blev rena smältdegeln, särskilt om ingen lag fanns att tillgå.

Vidare är risken för en pandemi i dagens samhälle större än det någonsin varit förr, och att vara i en stad när alla börjar bli sjuka är nog inte en höjdare. Att ha en möjlighet att bege sig ut i ett hyfsat isolerat område är därför väldigt önskvärt.


Att börja odla för att göra sig mer eller mindre självförsörjande redan innan kraschen ger en massor av erfarenheter som förmodligen kan vara användbara efteråt. Blir man iväg jagad från sin gård så kan man kanske bli dräng någonstans tack vare sina kunskaper.

Om fler och fler ger sig ut på landet redan nu före kollapsen och börjar leva mer organiskt så kanske kollapsen för Sveriges del blir mindre brutal och fler kan leva bättre än om alla sitter och samlar konserver i storstan för där riskerar man inte att bli överfallen eftersom det finns så många andra som kan bli det... :smack:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet