Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tis 08 jan 2013, 19:27 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
yroll skrev:
En mil utanför närmsta stad är sjukt långt, att slå spik hörs inte mer än 3-500m kanske 1km vid en helt vindstilla dag.
Visst gevärskott KAN höras nästan en mil vid helt vindstilla om det inte är massa skog ivägen.
Jag själv bor i ett samhälle 1 mil norr om örebro. det är rätt långt men ändå en rätt stor "by" så jag skulle sätta mig ca 4-5km från närmsta plats med över 300invånare. helst 100m från närmsta hus(gärna osynligt). ex på områden runt örebro som kan vara sevärda. fjugesta, ekeby, kopparberg, mellösa, pålsboda, åsbro.
Alla de platserna ligger nära örebro (ca 20min) men på alla platserna kan man lätt göra sig osynlig.


Vad jag menar med fördelen med 1-2 mil är att det är lätt att se det som "nära" innan något händer och man kan ha vänner där som man kan samarbeta med sen men sen, men det är samtidigt för långt för att enkelt ta sig till på en dag till fots eller till häst om man inte känner till att det ligger där. Man kan alltså välja att isolera sig lättare om det skulle bli en pandemi eller om folk börjar plundra närområdet.

Senare om det återrättas någon form av lokalstyre är man fortfarande så nära att man ses som resurs istället för att bara ses som någon form av byte.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tis 08 jan 2013, 20:17 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tis 08 jan 2013, 18:54
Inlägg: 9
Ulv i fårakläder skrev:
yroll skrev:
En mil utanför närmsta stad är sjukt långt, att slå spik hörs inte mer än 3-500m kanske 1km vid en helt vindstilla dag.
Visst gevärskott KAN höras nästan en mil vid helt vindstilla om det inte är massa skog ivägen.
Jag själv bor i ett samhälle 1 mil norr om örebro. det är rätt långt men ändå en rätt stor "by" så jag skulle sätta mig ca 4-5km från närmsta plats med över 300invånare. helst 100m från närmsta hus(gärna osynligt). ex på områden runt örebro som kan vara sevärda. fjugesta, ekeby, kopparberg, mellösa, pålsboda, åsbro.
Alla de platserna ligger nära örebro (ca 20min) men på alla platserna kan man lätt göra sig osynlig.


Vad jag menar med fördelen med 1-2 mil är att det är lätt att se det som "nära" innan något händer och man kan ha vänner där som man kan samarbeta med sen men sen, men det är samtidigt för långt för att enkelt ta sig till på en dag till fots eller till häst om man inte känner till att det ligger där. Man kan alltså välja att isolera sig lättare om det skulle bli en pandemi eller om folk börjar plundra närområdet.

Senare om det återrättas någon form av lokalstyre är man fortfarande så nära att man ses som resurs istället för att bara ses som någon form av byte.


Jag skrev inte just till dig utan mer som ett allmänt svar till TS :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 11:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det här med läget ja ??

Här är det ju långt till E4an eler andra vägar av den klassen . Här är det typ länsvägar om ens det . Men ändå så finns det ett gäng utlänningar som nu åker runt och gör inbrott .
Under natten har det varit inbrot i ett hus som ligger efter en mindre väg men utan grannar . Vägen är stängd med bom och det är ca 100-150 meter in från vägbommen in till huset .
Där har man brutit sig in i ett garage eller garagelänga med flera portar , inne i garaget har man hittat en stöldsäker kontainer hmm.. eller i alla fall klassad som en sån , men den var lätt att bryta sig in i med hjälp av vinkelslip med batteridrift . Gården har ingen indragen el övht .
De hade inte skadat vägbommen utan burit eller möjligen kört på skottkärra sakerna ut till vägen .

Så jag vet inte hur man ska bo för att vara säker , tack vare djungeltrumman nu så är vi alla här varskodda och håller ögonen öppna och om nån konstig bil kommer här förbi så hinner vi varna varandra och någon längre ut hinner blockera vägen med traktor .

Men nu är det bra tid för sån här verksamhet , nu är bäverjakten igång så nu är det jägare ute till långt efter mörkrets inbrott , så går inte vara säker på om det är lovliga bilister eller inte .

Det har även varit inbrottsförsök i min barack men det har inte lyckats som tur är , där finns en dieselkamin och gasol indraget .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet