Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 17:31 
Jag letar fortfarande efter en liten gård att ha för att flytta till när (eller innan) det skiter sig. Den är inte tänkt som en BOL utan en permanent boplats för min avsikt är att stanna där när jag väl gett mig dit och att den sen ska kunna tas över av barn och barnbarn. Mitt framtidsscenario är i stort sett att vi hamnar på 1800-talet med lite guldkant av moderniteter.

Nu har jag hittat ett möjligt ställe mellan Söderhamn och Härnösand. Det har allt för en väldigt bra början med ett undantag. Det ligger kanske 3 km från E4 längs en mindre grusväg som ansluter till E4, fågelvägen är det kanske 1 km till E4.

Jag behöver fler tankar från andra för att bedöma hur vettigt det är att placera sig så. Några egna tankar att spinna vidare på kanske:
:| Det är inte i slutet av lilla grusvägen och det finns (sommar-)grannar längre in, bra/dåligt?
:( Nu är det risk att turister, luffare, småbusar och andra bara råkar komma förbi. Inbrottsrisk?
:( Under kollapsen kan man tänka sig att folk rör sig längs E4 och gör avstickare in på småvägar från den.
:( Efter kollapsen, om WROL gäller kan t.ex. ljud av yxhugg, skott eller spikande höras till E4.
:) Efter kollapsen har jag nära till väg för byteshandel, transporter etc.

Hur tänker du avseende att ligga nära men utom synhåll från stor väg jämfört med att dölja sig någonstans där få hamnar av en slump? Obs att jag inte är en loner utan tror på att samarbeta med andra, grannar och vänner. Samtidigt vill jag ha lite distans till främlingar. Så, fördelar och nackdelar med att ligga i närheten av stor väg?

/MulenDag

PS: Vänligen diskutera bara taktiskt/strategiskt läge i förhållande till stor väg, jag kommer att be om moderering om vi hamnar OT.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 17:51 
:oops: Det är klart, om du vet en tråd där detta redan avhandlats så får du gärna hänvisa mig dit och så låter vi denna falla i glömska... Jag hittade inte en sån tråd. :P

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 17:59 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag tycker gården låter fin, men närheten till E 4an är ett problem.

Jag har satt för mig själv att ha minst mil till närmsta stad (samhälle som inte har mer än en max en handfull andra än bönder) eller en större genomfartsled.

Är det på det avståndet så är jag mindre orolig för migranter om det skiter sig rejält och folk börjar söka föda eller arbete.

Dock är oron den samma för innan något händer att få ovälkommet besök om man inte bor där... och kanske även om man bor där så som det ser ut i samhället :(

Men detta är ju saker som jag kan kompromissa med om allt det andra är fempoängare.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:12 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Om jag skulle göra något sånt här, skulle jag titta efter en plats som egentligen inte ligger i synbar anslutning till någon väg. Att behöva frakta sig själv kanske 200 meter på småstig genom skog, för att komma till ca en parkeringsplats och kanske väg, kunde kanske vara något. Problemet är att väg leder till något.

Faktum är, nu när jag tänker efter; jag skulle titta efter anslutande vägar typ mellan samhällen, där det handlar om, vet inte, kanske mil(?) mellan städerna/byarna, och eventuellt skaffa något som kan ligga relativt osynligt där emellan.

Den stora ( :!: ) nackdelen med sånt här, om man vill tala allvar, är att om plundrare faktiskt skulle vara ute och leta byte (den egna bostaden mm), så är man säkrare ju fler människor i sin direkta omgivning det är. Dvs man är mycket mera illa ute på landet, där ingen kan höra eventuella rop på hjälp. Googla på ferfal.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:35 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Det är inte optimalt, men det kanske är en bra start.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Som vi pratat om i andra trådar så blir vägar snabbt dåliga och oframkomliga av brist på underhåll speciellt efter shtf .
Så troligen ett bättre läge än flera mil in efter en skogsbilväg ensam .

Men en vägbom i början av vägen gör ju att de som försöker stjäla fär bära långt och risken minskar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:52 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
swesur skrev:
Om jag skulle göra något sånt här, skulle jag titta efter en plats som egentligen inte ligger i synbar anslutning till någon väg. Att behöva frakta sig själv kanske 200 meter på småstig genom skog, för att komma till ca en parkeringsplats och kanske väg, kunde kanske vara något. Problemet är att väg leder till något.

Faktum är, nu när jag tänker efter; jag skulle titta efter anslutande vägar typ mellan samhällen, där det handlar om, vet inte, kanske mil(?) mellan städerna/byarna, och eventuellt skaffa något som kan ligga relativt osynligt där emellan.

Den stora ( :!: ) nackdelen med sånt här, om man vill tala allvar, är att om plundrare faktiskt skulle vara ute och leta byte (den egna bostaden mm), så är man säkrare ju fler människor i sin direkta omgivning det är. Dvs man är mycket mera illa ute på landet, där ingen kan höra eventuella rop på hjälp. Googla på ferfal.


Det är en bra länk!

Men mycket beror ju även på befolkningstäthet, om det finns någon form av lag kvar så försvårar det alltid för folk som vill behålla det det äger då de inte vill bryta mot lagen.
Sen får man inte heller vara för långt ifrån samhällen som fungerar då man isf går från att vara en värdefull resurs som kan bidra till att vara ett mål för plundring.

Sen får man nog se till kultur och tradition. Själv tror jag att de som kan stanna stannar och då har ganska gott med resurser, det är närmast de större städerna som det kommer vara problem i början. Sen beroende på vad som händer kommer det nog att driva ut mot landsbyggden om den inte har hunnit organisera sig.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ja, på nåt sätt får man kompensera det mera folknära läget med försiktighetsåtgärder och lite mera skydd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 20:37 
om det inte är något riktigt speciellt så hadde jag kollat efter annat

det kommer nog mer och mer gårdar till salu efterhand som det blir sämre ekonomiska tider


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 20:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
MulenDag, din oro för att det skulle höras när du spikar, hugger ved och skjuter vildsvin, är väl inte sås befogad så länge som det finns någon form av trafik på E4, men om biltrafiken avstannar är det förstås ett faktum att framför allt skottlossningen hörs väldigt långt. Fast frågan är väl hur ofta du kommer att skjuta och spika (de två saker som för mest väsen)?

Inlägg redigerat av moderator Jojjenda

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 20:49 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har mitt boende sedan länge vid en väl trafikerad väg. Finns i dags läget både bra å sämre sidor med det läget. Men tycker det negativa överväger. Nu rör det sig inte om en gård. Men för dra paraleller så är det svårt att vara osynlig. Dvs att ha resurser utöver det vanliga blir mkt svårt att dölja.

Fördelar i dagsläget är konstigt nog att IOM läget så passerar mkt folk så att jag tror att löskefolk drar sig för att göra ovälkomna besök. IOM risken för att bli påkomna.

Men nu talar vi ju om ett läge där de vanliga reglerna är satta ur spel.
Svårt att säga. Avvägningar/fördelar/nackdelar många parametrar spelar in som du säkerligen är mer än väl medveten om. Min egen tes är att verka i skymundan. Dvs vara osynlig i möjligaste mån.

Har märkt att det är svårt att finna ett vettigt boende som inte ligger i anslutning till samhällen eller större genomfartsvägar. Nu pratar jag gårdar.

En reflektion bor i dagsläget på en ö med endast en broförbindelse. Vore egentligen helt rätt om skiten träffar fläkten och man kunde uppbåda ett försvar av bron med hjälp av dess invånare. Problemet är tyvärr matförsörjningen. Så inget långvarigt alternativ. Plus närheten till storstaden å dess krävande befolkning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 21:01 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
3 km är ändå en bit. Det tar minst en halvtimme att gå och då ska ju personerna redan gått från närmsta befolkningscentra vilket kanske är en mil bort. Som dweomer skrev så skulle en vägbom hålla många borta och om du/ni ser till att underhållet på vägen framför allt den första biten är eftersatt så kommer nog ännu färre vilja åka in där. Om bensinen kostar 50kr/l så kommer inte jag chansa på att åka in efter en gropig grusväg. Då håller jag mig nog till min planerade rutt.

Jag skulle nog fundera på att köpa om allt annat är bra än att söka den perfekta platsen med ultimat vedspis, fin brunn, bördig mark, väl isolerade väggar, frukträd, betesmark, skog, strömmande vatten för kraftverk, bra vind för vindkraftverk, jaktmark, fiskevatten, avskildhet fast lagom nära och med grannar som också är survivalister, bönder och läkare. (:)

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 23:58 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Det där funderar jag mycket på också. En km fågelvägen från en väg som E4an vore för nära tycker jag - om någon förnimmer något från vägen (ljud, skorstensrök, lukter) kan man ju knata genom vad det nu är - skog? - för att kolla upp. I ett kollapsscenario alltså. Det är väl nästan nära nog att man hör trafiken i dagsläget med?

Problemet jag står inför är ju att jag inte kan bestämma mig för vad som är bäst, det finns ju för- och nackdelar med alla arrangemang. Men en km från en sådan väg tycker jag absolut är för lite. Jag skulle också känna mig lite osäker om jag hade mer än ett eller två hus "innanför" mig, även det i dagsläget. En avstickarväg från en större grusväg på ett par hundra meter vore iofs tillräckligt för det.

Jag försöker kolla efter fastigheter som har svår terräng runtom också, så att man i ett framtida sämre scenario har lättare att sätta upp en ring av passivt försvar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 01:08 
Tack, många bra tankar.

Jag känner inte att jag behöver bo helt ensligt men som ni skriver så blir det lite jobbigt med att saker hörs och att jag hör trafiken om vinden ligger på rätt.

Under nuvarande förhållanden, när folk gärna tar en liten extra sväng, är jag lite fundersam över hur stort antalet slumpbesökare blir och hur många av dem som gör något jag ogillar - på ren ingivelse.

Jag tänker ungefär såhär angående nutid när stugan är obebodd stora delar av tiden:
* De som är ute och turnerar för att göra inbrott vet man inte var man har, så länge de inte behöver åka för långt in på en återvändsgränd (flera km) så kan de dyka upp bredvid E4 lika gärna som långt ut i skogen. För att skydda sin stuga mot dessa spelar det egentligen ingen roll var den är men är den extremt isolerad kan det bli för besvärligt för dem.
* De som på ingivelse vill ha något att ta eller förstöra vill ha bra flyktvägar och orkar inte ge sig iväg för långt för att bryta en vanlig sommarstuga. De dyker på något där de råkar vara och ju fler människor desto fler sådana och det är mer folk på E4 än ute i skogen. För att skydda sin stuga mot dessa är det bättre att ligga bortom större vägar.
* Lokala småbuset bryter där de inte syns så bra. För att skydda stugan mot dessa är det bra att ligga synligt eller i närheten av andra så att trafik noteras.
Frågan för nutid är vilka det finns flest av?

I kristider när stugan är bebodd och rättssystemet ännu finns tänker jag att:
* Lokala småbuset antagligen håller sig undan om de vet att det finns folk som är på alerten. Då spelar läget inte så stor roll.
* Folk på stöldturne minskar (?) för att fler är hemma och håller koll (arbetslöshet, mindre pengar = mer våldsbenägna för att försvara sitt) så det blir färre sådana. Då spelar läget inte så stor roll.
* De som agerar på ingivelse då... Med sämre ekonomi kommer färre att röra sig i onödan. Ändå kommer kanske de som tvingas ut vara mer benägna att gripa tillfället i flykten. Då vill man ha stugan så att folk inte kommer dit av en händelse.
Här får jag det till att avsides är bättre.

Så har vi TEOTWAWKI/WROL...
* Det lokala småbuset håller sig nog (?) på mattan för de vet att konsekvenserna kan bli svåra.
* De som agerar på ingivelse lugnar sig nog också, förutsatt att man har perimeterskydd, har hund eller är alert.
* Turnefolket lägger nog ned men kan i värsta fall ersättas av rövarband/plundrare. Dessa kan jag tänka mig vill hålla sig utom synhåll från större samlingar "rättskaffens medborgare" så de lär väl dra fram längs mellanstora vägar och ge sig på ensliga ställen kanske? För just deras del ska man alltså ha stugan bland andra alerta människor eller ligga så avsides att de inte finner det mödan lönt.
Här är väl granngemenskap eller extrem isolering bra.

Så, en extremt isolerad liten by är det bästa. Men när det inte finns?

Vad blir min slutsats (för tillfället):
* WROL håller jag inte för så himla troligt. Men om det blir så finns risk för livshotande konsekvenser.
* Kristiden håller jag för trolig. Konsekvenserna kan bli tunga om man hamnar fel.
* Nutid har vi. Här blir det kanske problem hur man än gör, å andra sidan är konsekvenserna inte livshotande.

Jag tror jag kan dra slutsatsen att närhet till en stor väg är bra bara i fallet WROL och det tror jag inte på. Sen om man ska ligga extremt isolerat eller ej, det är svårt att säga. Det beror på hur det ser ut idag, vilka som gör inbrott, var inbrotten görs. I godetider som nu är det ändå "bara" saker som blir förstörda. Så min slutsats måste väl bli att det är bra att ligga bortom stora och medelstora genomfartsvägar (tänk E-väg och 2-siffriga vägar) och gärna så att man inte hamnar där av en händelse bara. Goa grannar på lagom avstånd är nog också fint.

Inget nytt för de flesta men jag har tänkt ett varv. Peka gärna ut var jag tänker fel.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läge för liten gård?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 02:09 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Om det verkligen blir tyst framöver så kan man kanske höra en yxa på... ja en mils håll? En yngre person med oförstörd hörsel hör ju mycket bättre än vad iaf jag gör.
Nu tänker jag inte på lilla hobbyyxan bakom sommarstugeboden utan om någon verkligen fäller trän med rejäl kraft med meterskaftad yxa och vinden ligger på "rätt/fel", öppet landskap osv ljudspridningsgynnande saker.

motorsåg, kap och annat är ju självklart svåra att verka tyst med de med så nog kan många näravägen-gårdar bli mindre intressanta om man har det som en viktig parameter.

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet