Rakkuraj skrev:
Willsie skrev:
Behåll men renovera grunden så att du återställer originalfunktion, tex med mullbänkar, det finns bra böcker om detta. Ska du absolut modernisera tycker jag du ska strunta i att gjuta utan ta bort golvet, skyffla ut jord, på med duk och sedan makadam som du kompakterar med maskin. På detta isolering och sedan reglar och golv.
Den lösningen lät intressant. vad för slags isolering ska man använda? Markskivor eller nåt annat? Läggs reglarna flytande på isoleringen?
När det gäller tilläggsisoleringen så är jag medveten om problemen med kondens i väggen och jag kommer definitivt att fundera både en och två gånger innan jag gör något. Huset är inte avsett att vara permanentboende just nu men det kommer troligen att varmhållas under vintern. Men det ska tåla att lämnas utan att man ska behöva bekymra sig.
Huset är från början byggt utan centralvärme och anledningen till att jag tänkte slänga ut den är att rördragningen är utanpåliggande och klumpigt gjord. Dessutom måste jag ta bort den för att komma åt att renovera det jag vill. Det är klart att ett system som är byggt för självcirkulation är bra att ha så det kan hända att jag ändrar mig under resans gång. Vi får se.
Ventilation. Eftersom jag tänkt elda med ved så räknar jag med att en varm skorsten sköter ventilationen med självdrag. Jag har inte tänkt sätta in någon elektrisk frånluftsfläkt iallafall.
Tack för tips och synpunkter så här långt. Så fort det ljusnar idag ska jag börja hugga ner träd på tomten och göra en ordentlig brasa för att elda ris. kanske blir att steka en korv på murrikkan till lunch

Låter som du tänkt igenom bygget bra, jag håller med dig angående ventilation och isolering. Ska det användas ofta och stå varmt behövs isolering och ventilation kommer förhoppningsvis fungera fint genom självdrag.
Vad gäller grunden så googlade jag lite och hittade den här tråden på byggahus,se som verkar ha bra bilder på genomförandet.
http://www.byggahus.se/forum/grund-mark ... unden.html och
http://www.byggahus.se/forum/socialt-pr ... ras-7.html Fördelarna är att det blir billigare, smidigare och effektivare i ett befintligt äldre hus där man jobbar inifrån. Det blir också mindre känsligt för kyla vid läggning. Jag tänker mig också att problemen blir mindre om huset står utan tillsyn en tid i sträng kyla, ev spruckna rör kan lätt åtgärdas och lokaliseras vid denna grundtyp och läckorna sprider sig inte heller på samma vis. Enkelt att göra själv.
Värmesystemet låter på din beskrivning inte som något som man behöver spara vad gäller rör, har det stått tomt i så många år kan det också vara risk för invändig rost och läckor i allmänhet. Är radiatorerna gedigna kan dessa vara värda att spara och att sedan dra nya rör som klarar självcirkulation. Annars är cirkulationspumpar inte dyra och kan drivas med batteribackup. Kopplar du till en kökspanna har du en smidig lösning som sprider trivsel och sparar plats.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=358.
Att rädda detta hus anser jag vara en kulturgärning.
Hoppas korven smakade.