Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 jun 2009, 15:25 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Hade för lite Couscous när jag skulle laga lunch här för en stund sedan, så jag kompletterade med lite matvete (obs, matvete, behandlat för kortare koktid, inte vanligt vete ur matförrådet), lät maten stå och dra i tjugo minuter innan ätning, matvetet var helt okej tillagat efter den tiden.
Det sista av mina torkade morötter gick åt, den torkade köttfärsen och den torkade korven är på upphällningen och jag testade att klippa i lite Beef Jerky som legat för länge i öppnad påse och torkat, underbart resultat. Både köttfärsen och korven vinner dessutom på att maten får dra i termosen i tjugo minuter snarare än fem till tio som det ofta blir med couscous eller nudlar.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 jun 2009, 17:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Får man beställa ett experiment?
Skulle vilja veta om det går att göra quinoa och vanligt ris i mat-termos.

Lagade quinoa till lunch idag och fick passa lite på spisen. Så jag testade att kasta lite i en vanlig termos men det blev inte så bra. Al-dente och för mycket soppa. Jag tror inte att vattnet gick in.

Att snabbris går bra har jag förstått, men kan man göra det vanliga riset?

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 jun 2009, 17:30 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
quinoa blir det nog inget test av för min del, men lite ris kan jag nog testa någon dag.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 jun 2009, 17:30 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: fre 29 maj 2009, 19:57
Inlägg: 132
man kan blöttlägga vanligt ris i en termos i kallt vatten (några timmar), hälla av och häll varmt vatten över och låta det bli varmt. har inte provat själv..... kanske manens present, mattermos, får sin första måltid :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 jun 2009, 20:10 
R_Hatt skrev:
Får man beställa ett experiment?
Skulle vilja veta om det går att göra quinoa och vanligt ris i mat-termos.

Lagade quinoa till lunch idag och fick passa lite på spisen. Så jag testade att kasta lite i en vanlig termos men det blev inte så bra. Al-dente och för mycket soppa. Jag tror inte att vattnet gick in.

Att snabbris går bra har jag förstått, men kan man göra det vanliga riset?


Det går utmärkt att tillaga exempelvis råris i mattermos. Det är mitt normala sätt att tillaga ris, kikärtor, dinkel och annat med lång koktid. I alla fall om jag inte skall tillaga så mycket att det inte får plats i termosen. I så fall efterkokar jag ibland i en stor gryta insvept i filt. Kanske med ett extra uppkok efter halva tiden. Eller låter stå och puttra på spisen som vanligt. Lite olika...

Quinoa har jag inte testat.

Normalt kokar jag som vanligt på spisen en stund, kanske 5 minuter, och häller sedan över det hela i förvämda mattermosen. Jag skakar ett par ggr under koktiden. Låter det stå i termosen ca 10-20% längre än om jag hade kokat på spisen. Eventuellt får man hälla av lite vatten från riset, det ångar ju inte bort så mycket i termosen. Men annars blir det mycket bra.

Om man skall tillaga direkt i mattermos, utan att koka i gryta först, skall man nog förvärma ordentligt ett par ggr med kokande vatten som man sedan häller av. Annars kyls vattnet för mycket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Sommarlunch i termos
InläggPostat: sön 28 jun 2009, 12:36 
Sätt på vattenkokaren med ca en liter vatten.
Skölj tre små färska morötter från trädgården kapa i bitar. Det skall vara ganska mycket morot!
Sätt på stora plattan på spisen, med en stekpanna.
Förvärm moroten i termosen ett par minuter med hett vatten.

Under tiden: Skiva och tärna upp en halv Chorizo och stek i het panna, tillsammans med en generös skvätt rapsolja.

Medan korven steker sig: Häll av förvärmingingsvattnet från termosen. Tillsätt en näve snabbmakaroner och en näve röda linser. Lite salt. Termosen skall bli bara lite mer än halvfull. Linser och makaroner sväller. Häll på nytt vatten nästan ända upp och låt stå ca 3-4 minuter. Lägg gärna termosen på sidan för att minska risken för att snabbmakaronerna klibbar i botten. Skaka någon gång.

Under tiden: Hacka en gul lök och stek tillsammans med Chorizon.

Sedan: Töm diskmaskinen. Hacka sedan lite färska örter. Persilja, exempelvis.

Häll av vattnet från termosen och häll i innehållet i termosen i stekpannan. Låt fräsa upp. Rör om och krydda. Pastakrydda från marknaden är inte fel... Tillsätt eventuellt färska örter. Ketchup. Lite riven stark ost.

Rapsoljan fungerar som smakbärare och gör att den lilla mängden kryddkorv ger smak åt hela rasket, inte minst linserna.

Servera med en källarsval öl i skuggan en varm sommardag.

Tid: Ca 10 minuter. Och du passade på att tömma diskmaskinen samtidigt!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 31 aug 2009, 00:38 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Mattermosen är verkligen fantastisk, Nudlar har jag aldrig bemödat mig med tidigare, men när man bara kan krossa ner dem i termosen och hälla över 2,5 dl kokande vatten och vänta några minuter så blir det värt att äta.
Jag har fortsatt torka korv, köttfärs, morötter och rödbetor och det tillsammans med Couscous och matvete ger enkel mat som är god att äta även efter fem till sex timmar.
Thermosmatlagning är verkligen suveränt och kan i allra högsta grad rekommenderas. Jag ska köpa mig en Kelly Kettle när jag har pengar över nästa gång (så framemot november).
Än en gång tack till skogsbonde för suveränt tips.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 31 aug 2009, 06:20 
Jo, det fungerar bra både i "fält" och hemma. Det brukar bli "en termos" ett par ggr i veckan, när man känner för något mer än en macka eller två.

Har faktiskt funderat på att skippa matsalslunchen på jobbet, och köra en termos istället. Iaf ibland, när man inte är så pigg på menyn. Får se.

Kan ju vara ett bra sätt att omsätta saker i GHB:n...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 31 aug 2009, 07:37 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: fre 29 maj 2009, 19:57
Inlägg: 132
och så blir det säkert både billigare och nyttigtare mat än i matsalen, troligtvist godare med :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: mån 31 aug 2009, 12:08 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
När jag börjar jobba igen (förbannade strulputtar som inte kan sina jobb på myndigheterna), förmodligen framemot slutet på denna vecka så kommer jag förmodligen att äta thermos rätt ofta på jobbet, ingen mening att betala dyrt för snabbmat om man ändå äter ensam. De dagar jag vet att rätt kollegor jobbar blir det på så vis mer värt det med snabbmat eller riktig resturangmat.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: ons 23 sep 2009, 23:09 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Vad tror ni om torkning av annat än korv och köttfärs? endera finskurna stekta grytbitar eller strimlad rostbiff är väl det som ligger närmast till hands i mina funderingar.
Idéer om kryddning?
kyckling?
Går det att torka kokad eller stekt fisk på ett bra sätt?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: ons 23 sep 2009, 23:15 
sprithitler skrev:
Vad tror ni om torkning av annat än korv och köttfärs? endera finskurna stekta grytbitar eller strimlad rostbiff är väl det som ligger närmast till hands i mina funderingar.
Idéer om kryddning?
kyckling?
Går det att torka kokad eller stekt fisk på ett bra sätt?


Ingen större koll, men kolla här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=33709

Det enda jag torkat har varit något jerky-liknande av någon köttdetalj jag inte riktigt minns.
Kanske var lövbiff. Det ska dock vara så lite fett som möjligt i köttet som ska torkas. Fett har en tendens till att härskna...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tor 24 sep 2009, 07:03 
Kyckling går utmärkt att torka, men det är svårt att få ätbart. Men kanske jag har tagit för stora bitar tidigare.

Men annars går det nog bra med torkat strimlat magert kött. Typ beef-jerky.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tor 24 sep 2009, 09:35 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Älgkött borde funka bra mao. Har låg fetthalt...

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mat i halvliters mattermos
InläggPostat: tor 25 mar 2010, 22:15 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag använder min termos ofta genom att ha soppa i den. Jag kokar en stor gryta med soppa som jag sedan fryser in i portioner. Sen så värmer jag på det på morgonen i mickron och ner i min förvärmda mattermos. Då är det varmt till lunch och jag slipper stå i en lång kö till mikrovågsugnarna på universitetet.

Jag har provat med fast mat som korv och makaroner men en portion håller inte värmen så bra fram till lunch (jag har ganska små portioner)

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet