Nikenik skrev:För dom som bor i lägenhet har jag två koncept för er. "Vertical gardening" och "Gerilla gardening".
Visst, det är inte så mycket kalorier som går att odla. Men om du t.ex odlar en massa örter och grönsaker kan bönderna använda åkermarken till spannmål och potatis för att på så sätt bidra till en självförsörjande nation.
Skogsbonde skrev:Aftersearch skrev:Dock skulle vår omprioritering skapa mer oroligheter i de länder som då har tillverkningen av bilar, prylar mm då arbetslösheten där ökar drastiskt och ekonomin blir än mer ansträngd. Så i kort perspektiv absolut en omprioritering hos oss men därefter större oroligheter och än större flyktingströmmar runt om jorden.
Helt klart!
Stigande matpriser kan nog komma att kopplas till sådant som: Ändrade nederbördsmönster, floder som översvämmar vintertid/monsuntid och torkar ut sommartid på grund av försvunna glaciärer, höga temperaturer, stigande havsnivåer. Alltså den pågående klimatförändringen. Lägg till miljöförstöring i länder med svag miljölagstiftning som tillverkar de flesta av våra prylar.
Det kan innebära att stora delar av jordens befolkning (25-30%, mer?) nog kommer att behöva flytta på sig under innevarande sekel. Och det handlar då ofta om de som idag bor på platser som tidigare ansetts vara de mest bördiga. Problemen i Syrien och övriga Mellanöstern kan redan delvis kopplas till detta.
SilverGubben skrev:Ett konkret tips; odla hemma.
Jag funderar på att skaffa ett apelsinträd hemma![]()
Nån som har erfarenhet av det?
Mizzarrogh skrev:Citrusväxter skall ha minst +3 grader hela dygnet för att överleva har jag för mig.
Återvänd till Överlevnadstänkande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster