Woodsmoke skrev:Hela vitsen med preppingen är att klara sig själv och skydda sig och sin grupp, men kommer man, som vanlig människa, klara av det mentala det innebär att ha orsakat någon döden?
Woodsmoke skrev:Är ni förberedda på detta mentalt? Har ni tänkt i de banorna?
Woodsmoke skrev:Skyddar ni er själva mentalt via hård moral, eller kan ni känslomässigt stänga av en sådan stor mekanism?
Carnivora skrev:Jag tror det viktigaste är att minimera sin exponering mot situationer som innebär sådana val. Ingen som inte redan tagit liv vet hur de kommer agera eller reagera.
Urd skrev:En annan aspekt utan gå alltför Ot hoppas jag? Är hur reagerar man rent instinktivt om man är en grupp med olika individer. Dvs hur ställa sig till mer ömhjärtade individer som hellre offrar sig själva än dödar en mygga.
Hur lyckas hålla ihop gruppen om man lyckats avvärja en attack med dödlig utgång av gärningsman/män om det finns personer som tycker annorlunda i gruppen. Kan tänka mig att det kan uppstå slitningar i gruppen....![]()
Carnivora skrev:Urd skrev:En annan aspekt utan gå alltför Ot hoppas jag? Är hur reagerar man rent instinktivt om man är en grupp med olika individer. Dvs hur ställa sig till mer ömhjärtade individer som hellre offrar sig själva än dödar en mygga.
Hur lyckas hålla ihop gruppen om man lyckats avvärja en attack med dödlig utgång av gärningsman/män om det finns personer som tycker annorlunda i gruppen. Kan tänka mig att det kan uppstå slitningar i gruppen....![]()
Man måste ha en accepterad värdegrund inom gruppen, och man bör ha ansvarsfördelning som även den är accepterad. Sen bör man ha respekt för varandras bedömningar. "Jag accepterar ditt handlade eftersom jag litar på ditt omdöme"
Finns inte det bör man skilja sig från såna människor vid kris.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster