Man kan ganska enkelt vildjäsa. Det liknar surdeg lite, men går mycket snabbare. Man blandar helt enkelt lite ljummet vatten med socker med något som kan tänkas innehålla jästsporer.
En bra kandidat är honung. Iaf om honungen inte har steriliserats med värmebehandling. Nektarn fångar upp friflygande jästsporer och bina samlar in nektarn. Bina tillsätter grejer som håller tillbaka jästsporerna inledningsvis. Senare blir sockerhalten så hög och vattenhalten så låg att jästsporerna inte kan aktiveras. Men om man späder ut honungen så går det lättare.
Man kan ta en matsked honung i en deciliter ljummet vatten, gärna i en glasburk med lock. Ställ på varm plats någon timme. Se till att locket inte är helt tätt...
Man kan sedan göra en "startdeg" av ett par deciliter ljummet vatten och en deciliter mjöl och lite socker, sirap eller honung. Och använda som jäst.
Jästiden kan variera friskt, typiskt mycket längre än med stora mängder fabriksjäst. Gå efter en fördubbling i volym vid första jäsningen snarare än ett visst antal minuter.
Andra kandidater till jästsporer är blommor, ekologiskt spannmål, mjöl och russin. Eller, om du är lite old-school, sleven som du använde för att röra i degen med förra gången.
Det finns "jästkransar" som man kan doppa i en jäsande förkultur och sedan lägga på tork. Används gärna för öl, men samma jäst fungerar bra både till öl och bröd. Nästa gång man skall baka tar man den torkade jästkransen och sköljer av i degvätska med lite socker i. Och sedan kan man hålla på så i många år.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4stkrans Vildjäst bröd får ofta lite extra smak. Inte fullt som surdeg, men nästan. Jag vildjäser ibland trots att jag har tillgång till vanlig jäst.
Någon gång ibland kan man kanske få in otrevliga sporer. Då jäser det dåligt och degvätskan luktar illa. Jag har aldrig råkat ut för det. Men eftersom man bakar brödet = hettar upp det, är det inte farligt.