Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: nödfiltar, tält sovsäck
InläggPostat: ons 03 apr 2019, 22:30 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
kurio skrev:
sökt men inte hittat..men är novis på forumet också.

har nån provat att sätta sig med en sån där nödfilt i nån timme utomhus? hur stor effekt har de egentligen?

Det undrar jag också. Det finns amerikanska jeppar på youtube som gjort det annars.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: nödfiltar, tält sovsäck
InläggPostat: tor 04 apr 2019, 18:54 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
inget på dom delarna som har kontakt med backen via säcken, men om man exempelvis plurrar och fryser eländigt är en sådan säck mycket bättre än att så i blåst och förlora värme

säcken är vindtät och gar en blåsa av kroppsuppvärmd luft runt dig

men, en sådan säck är lurig med, ingen avgång för fukt och det blir en hel del efter några timmar även om man kryper ner torr kan de man bli ordentligt blöt

det är nöd sak, inget man annvänder i normalfall

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: nödfiltar, tält sovsäck
InläggPostat: tor 04 apr 2019, 22:44 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Tycker nödfiltar är absolut bra och ska inte underskattas. Har haft med mig en på en vintertältning där sovsäcken var lite kall, så tog den utanpå, blev värdens skillnad. På morgonen var det så klart fukt på insidan, så tog kniven och snittade upp mitten och neråt, vek ut båda sidor försiktigt för minimal kontakt med sovsäcken (för att slippa att den nuddar mer fuktdroppar) sen snoozade 1h till vilket torkade ut det mesta :-)

Ett bör ha i bilen och bra att ha med på vintertältning

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: nödfiltar, tält sovsäck
InläggPostat: tor 04 apr 2019, 22:47 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 17 mar 2019, 23:27
Inlägg: 12
jr_36 skrev:
Tycker nödfiltar är absolut bra och ska inte underskattas. Har haft med mig en på en vintertältning där sovsäcken var lite kall, så tog den utanpå, blev värdens skillnad. På morgonen var det så klart fukt på insidan, så tog kniven och snittade upp mitten och neråt, vek ut båda sidor försiktigt för minimal kontakt med sovsäcken (för att slippa att den nuddar mer fuktdroppar) sen snoozade 1h till vilket torkade ut det mesta :-)

Ett bör ha i bilen och bra att ha med på vintertältning



hmm, undrar hur den värmer med några ventilationshål. kanske tappar sitt syfte helt och hållet då


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: nödfiltar, tält sovsäck
InläggPostat: fre 05 apr 2019, 08:28 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Om du funderar på att ha en sån med dig för nödlägen, testa, den kostar inte mycket, 30:-- på gubbdagis. Dela gärna med dig resultatet om du testar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: nödfiltar, tält sovsäck
InläggPostat: fre 05 apr 2019, 11:19 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Dweomer skrev:
De där filtarna ger en falsk trygghet också . De värmer inget och är man rejält nedkyld så alstrar man inte själv värme nog för att kunna värma upp luften inne i säcken/filten . Krävs att man har nåt som ger lite värme med inne i nödpacken , tex såna handvärmare med kolstavar , då kan man hålla lite av kondensen borta med .
.


Det gäller väl allt från sovsäck till ullfilt med? Ingen av de alstrar ju värme (om man nu inte har en elektrisk filt och massor av batterier med sig ut) Alla filtar/kläder mm är ju beroende av den egna kroppstemperaturen, de isolerar ju bara. Eller tänker du dig att den isolerar sämre? Eller är svårare att värma upp än motsvarande annat täcke?
Det viktigaste är ju att få bort vindavkylning och ev nederbörd skulle jag säga. Och även om möjligt bort från markkyla, men där hjälper ju inte specifikt denna.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet