Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny mobiltelefon
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 16:12 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Jag är i behov av att köpa mig en ny mobiltelefon för vardagsbruk. Vill kolla här bland likasinnade om det finns några tips på modeller! Jag har nu haft Iphone ett par omgångar men är trött på att laga skärmen så fort man nyser på den. Tycker även att fingeravtrycksfunktionen nu gått ett steg för långt vad gäller personlig integritet... Sen är jag inte heller naiv, då jag antar att alla smartphones kan mer eller mindre "inkräkta" på den personliga integriteten :roll:

Men, min kravspec är följande:
- Smartphone (dvs ha tillgång till internet och diverse appar för vardagligt bruk)
-Stöttålig
- Vattenavvisande (behöver ej vara vattentät, men gärna IP-klassad)

Jag hittade denna lur via Hylte Lantmän. Telematic Terrain. Vad tror ni om denna?
http://www.telematic.se/?page_id=589
http://www.telematic.se/www/web/wp-cont ... 3-V4.0.pdf


Mottager väldigt gärna tips på fler modeller eller allmän input för var man kan leta. Har inga som helst problem att köpa utomlands, bara de fungerar i de svenska "näten".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 16:48 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 29 okt 2013, 13:33
Inlägg: 4
Har själv en Samsung Galaxy Xcover 2 och är helnöjd med den :)

http://www.samsung.com/se/consumer/mobi ... 7710TAANEE


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 16:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Xperia Go är skit! Ser du en så kasta den åt helvette så långt det bara går


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 17:08 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:42, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 17:20 
Har bara klämt på den, alltså inte ägt eller surfat eller så men den kändes rätt rejäl, Caterpillar B15 Dual-SIM Black: http://www.katshing.se/mobiler/caterpil ... 8113_31535 Dock rätt många kr för den.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 19:05 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
.


Senast redigerad av takiman tor 28 maj 2015, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 19:58 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
Har använt en CAT B10 ett år ungefär. Slö, men fungerar. Fått utstå både omild behandling och stora påfrestningar utan en repa. Hade en xcover innan och den höll knappt ett halvår med samma omständigheter.

Jag är dock inte känd för att behandla mina telefoner med silkesvantar :D

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 01:07 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
takiman skrev:
Om problemet är att skärmen spricker så skaffa ett schysst skal.

Rekommenderar Otterbox. Bra kvalitet väl beprövat märke med en rad stryktåliga produkter
Eller en LifeProof. Har inte testat den iom att jag är nöjd med Otterbox.



Hmm tack för tipset. Kollade deras hemsida. Otterbox verkar vara ett bra alternativ!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 09:03 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Nu kommer jag nog inte att svara på själva frågan, men det är synpunkter man kan fundera över.

Jag kör en kompromiss. En iPhone på jobbet och en vattentät och stöttålig telefon med en ok batteritid privat. Smartphonens stora problem tycker jag snarare än batteritiden än något annat, där kan man ofta få till ett hyfsat skydd med just olika skal. Skall man tänka lite överlevnad är valet av operatör nästan viktigare än valet av telefon. Jag tycker inte att någon operatör är helt OK i de miljöer jag rör mig, men några är väldigt mycket sämre än andra...

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 19:02 
Om man inte ska hålla på och surfa hela dagarna eller tro att man kan ta superbra foton med en stöttålig klump så köp denna du kommer inte ånga dig :-)

http://www.mobil.se/tester/produktteste ... wI_22J5PqQ


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: ons 19 feb 2014, 19:35 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
Mitt stora problem med alla de vattentåliga och stöttåliga smartfåner som finns är att samtliga har ett vattenskydd som bygger på att kontakterna täcks med en liten lucka. Detta är fullständigt oacceptabelt för mig som mer eller mindre alltid har en HF ipluggad.
Annat var det men min gamla hajfena, en av de första sakerna som stod i instruktionsboken var: Öppna luckan för kontaktena, spola vatten ner i kontakten. (Detta för att säkerställa att man inte fått nått måndagsexemplar utan faktiskt kunde lita på telefonen.

Jag är inte ute så mycket efter en telefon som ät extremt pålitlig men att åtminstånde kunna pratai HF/lyssna på radio/musik utan att ha det vattentäta skalet "brutet" hela tiden tycker jag är avgörande.

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: ons 19 feb 2014, 23:36 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
VilseIStaden skrev:
Mitt stora problem med alla de vattentåliga och stöttåliga smartfåner som finns är att samtliga har ett vattenskydd som bygger på att kontakterna täcks med en liten lucka. Detta är fullständigt oacceptabelt för mig som mer eller mindre alltid har en HF ipluggad.
Annat var det men min gamla hajfena, en av de första sakerna som stod i instruktionsboken var: Öppna luckan för kontaktena, spola vatten ner i kontakten. (Detta för att säkerställa att man inte fått nått måndagsexemplar utan faktiskt kunde lita på telefonen.

Jag är inte ute så mycket efter en telefon som ät extremt pålitlig men att åtminstånde kunna pratai HF/lyssna på radio/musik utan att ha det vattentäta skalet "brutet" hela tiden tycker jag är avgörande.


Då är det ett LifeProof du ska ha. Köp den smartphone du tycker är bäst, skaffa LifeProof
- Done did.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: tor 20 feb 2014, 01:34 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
takiman skrev:
VilseIStaden skrev:
Mitt stora problem med alla de vattentåliga och stöttåliga smartfåner som finns är att samtliga har ett vattenskydd som bygger på att kontakterna täcks med en liten lucka. Detta är fullständigt oacceptabelt för mig som mer eller mindre alltid har en HF ipluggad.
Annat var det men min gamla hajfena, en av de första sakerna som stod i instruktionsboken var: Öppna luckan för kontaktena, spola vatten ner i kontakten. (Detta för att säkerställa att man inte fått nått måndagsexemplar utan faktiskt kunde lita på telefonen.

Jag är inte ute så mycket efter en telefon som ät extremt pålitlig men att åtminstånde kunna pratai HF/lyssna på radio/musik utan att ha det vattentäta skalet "brutet" hela tiden tycker jag är avgörande.


Då är det ett LifeProof du ska ha. Köp den smartphone du tycker är bäst, skaffa LifeProof
- Done did.


Jag kan inte se hur den skulle hjälpa, fortfarande samma anslutningar som används så den svaga länken är oförändrad. Jag är ute efter en telefon som bortsett från det övriga har ett 3,5mm jack som tål vatten...inte ett som bara går att använda när väta inte förväntas.

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: tor 20 feb 2014, 09:44 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
VilseIStaden skrev:

Jag kan inte se hur den skulle hjälpa, fortfarande samma anslutningar som används så den svaga länken är oförändrad. Jag är ute efter en telefon som bortsett från det övriga har ett 3,5mm jack som tål vatten...inte ett som bara går att använda när väta inte förväntas.



Förstår inte problemet faktisk. Enklast är väl att använda Bluetooth så är problemet med ingångarna löst.
Om du kollat upp LifeProofs modell "Fre" innan du svarade så hade du sett att man skruvar du in en adapter till aux-ingången som då blir vattentät (om man nu använder sladd till hörlurarna) - problemet löst igen

Med blåtand och Otterbox / LifeProof så är ju problemet löst (igen) med HF. host host..

http://www.youtube.com/watch?v=O0K20F1tIJQ
http://www.lifeproof.com/se/iphone-5s-fre/specs/

Men det verkar som om du inte vill ha ett annat svar än att hajfenan är det enda som duger :shock:
Det finns många bättre alternativ, tex ValfriSmartphone med LifeProof Fre...

Men då blir väl svaret att skalen är för dyra etc, eller att ingången minsann -MÅSTE- hålla för att hälla vatten direkt in i. :D
Enda problemet är ju att telefonen blir klumpig, vilket man löser genom att ta bort skalet..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny mobiltelefon
InläggPostat: tor 20 feb 2014, 11:12 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
takiman skrev:
VilseIStaden skrev:

Jag kan inte se hur den skulle hjälpa, fortfarande samma anslutningar som används så den svaga länken är oförändrad. Jag är ute efter en telefon som bortsett från det övriga har ett 3,5mm jack som tål vatten...inte ett som bara går att använda när väta inte förväntas.



Förstår inte problemet faktisk. Enklast är väl att använda Bluetooth så är problemet med ingångarna löst.
Om du kollat upp LifeProofs modell "Fre" innan du svarade så hade du sett att man skruvar du in en adapter till aux-ingången som då blir vattentät (om man nu använder sladd till hörlurarna) - problemet löst igen

Med blåtand och Otterbox / LifeProof så är ju problemet löst (igen) med HF. host host..

http://www.youtube.com/watch?v=O0K20F1tIJQ
http://www.lifeproof.com/se/iphone-5s-fre/specs/

Men det verkar som om du inte vill ha ett annat svar än att hajfenan är det enda som duger :shock:
Det finns många bättre alternativ, tex ValfriSmartphone med LifeProof Fre...

Men då blir väl svaret att skalen är för dyra etc, eller att ingången minsann -MÅSTE- hålla för att hälla vatten direkt in i. :D
Enda problemet är ju att telefonen blir klumpig, vilket man löser genom att ta bort skalet..


Ahh, nu börjar det likna någonting. Jag kikade runt på sidan men hittade inte den där funktionen.
Det blir väldigt fipligt och omständigt men nu är det iaf möjligt, en liten bit på vägen sas.
Jag vet att jag inte kommer bli helt nöjd innan jag ser en där man inte behöver hålla på och ta bort/öppna skydd och dylikt så fort man ska ladda den eller koppla in någonting annat...och mina erfarenheter med blåtänder är tyvärr inte bra.

Och nej, jag vill inte tillbaka till hajfenan, den var bra på sin tid men är hopplöst omsprungen nu. Vad jag efterfrågar är just att man bygger anslutningarna vattensäkrade så man slipper bängla med externa skalskydd (inbyggda som på xcover od eller tredjeparts ad-on).
Priset har jag inte ens kollat på, målet är som sagt att hitta en produkt som är väl designad redan från början.

Jag har funderat på att gräva mer i frågan om blåtand men det känns lite lönlöst om jag ändå kommer stå och svära över nån liten lucka/flärp som ska vikas bort vareviga gång den ska pluggas in i en laddare (vilket ofta sker i sovrums mörkret när flickvännen som har större sömnbehov än mig redan gått och lagt sig).

Jag uppskattar förslagen dock även om lösningarna som marknaden genererat är minst sagt halvdanna.

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet