Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nyfödda barn upp till 12 mån eller mer
InläggPostat: sön 03 mar 2019, 12:39 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Hur har ni planerat för era egna barn eller kanske andras i ålder nyfödd till ca 12mån med mat, tillbehör, kläder och hygien?
Tänkte att det var dags för en rykande färsk tråd om de minsta och kära vi har.
Vi behöver inte gå in på vad man har packat med sig på en vanlig dag i babyväskan eller vid resor.

Tänker ett scenario så här ett barn som ammas av sin mor i hemmet normalt kan inte göra detta under nya förutsättningar då kraftiga trafikstörningar, strömavbrott, ännu värre saker, och bränder ex. inträffar. Mamma fastnar därför på jobbet, är bortrest, besök hos mormor eller fastnar i en hiss. Pappan, släktingen eller grannen är därför hemma med barnet utan mammans bröst i oklart antal timmar, dagar eller de kanske inte återförenas alls.
Här kommer någon ta över ansvaret definitivt. Här kommer förrådsställt förtäras.

Vad har vi hemma i förråden idag och vad bör vi ha hemma? Vissa ammar sina barn vissa matar med nappflaska och kombinationer där emellan. Det kan vara ditt barn eller en grannes eller kollegas som behöver bröstmjölk eller bröstmjölkersättning i kris.

Hemma hos oss finns välling, gröt och barnmat och amning håller på att avslutas på minsta barnet. Blöjor, tvättservetter, kläder osv inga problem. Idag finns inget extra förråd eller lager utanför husets dörrar utan allt är här hemma vilket är är nackdelen. Funderar på tetrapak och burkar med ersättning för oss och oväntat besök.

I ett annat scenario kanske man är på resande fot och krockar med bilen och därefter blir barnet en tid utan amning eller tillgång till hemmet.
Här är det väldigt oklart om någon förälder klarar sig och annan får ta över. Det som finns hemma eller hos släktingar får förtäras samtidigt som man löser ut sin egen kris om det händer med de nya förutsättningar som skrev i scenario ett.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyfödda barn upp till 12 mån eller mer
InläggPostat: mån 04 mar 2019, 16:08 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Mycket viktigt fråga som skulle passa utmärkt i barnsektionen. Absolut en mycket central frågeställning, kan tänka mig att detta att få familjetillökning kan vara det som väcker intresse för prepperfrågor om man inte från förr hört till de redan frälsta :)

Vill minnas att havreslem / havreslam var någon slags tunn välling som man förr kunde koka för att hålla små vid liv om ex. modern dog i barnsäng och det inte fanns någon amma att ta till (tror detta har diskuterats förr).

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyfödda barn upp till 12 mån eller mer
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 01:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Komjölk är kraftigare än människa, så i så fall är det nog bra att blanda i vatten. Skulle jag tro.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyfödda barn upp till 12 mån eller mer
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 08:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Komjölk passar inte alls åt ett spädbarn , det får kolik och diarré .
Den mjölken som passar bäst är getmjölk som är närmast den mänskliga .
Annars så funkar havremust som god ersättare om man inte har annan mjölk .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyfödda barn upp till 12 mån eller mer
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 15:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Stort tack för era svar, efter x antal visningar. Då kan jag gå vidare med mina åtgärder och tipsa släkt.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyfödda barn upp till 12 mån eller mer
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 20:09 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Förlåt att jag kapar tråden, men är för trött för det här... :grin:

"På lager" = "Nyfödda barn upp till 12 mån eller mer"

;) :smack: Trodde att vi var i The Road helt plötsligt :twisted:

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyfödda barn upp till 12 mån eller mer
InläggPostat: sön 10 mar 2019, 23:02 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Jag tänker såhär.

Citera:
Tänker ett scenario så här ett barn som ammas av sin mor i hemmet normalt kan inte göra detta under nya förutsättningar


Citera:
Mamma fastnar därför på jobbet, är bortrest, besök hos mormor eller fastnar i en hiss.

Ursäkta att jag plockar men om Mamman kan göra allt dedär eller bara delar så borde ju fungerande matning vara på plats och ett mindre problem för den "partner" som stannar hemma, eller? Så små barn borde ju själva matningen vara den känsligaste punkten med tanke på alla nära familjemedlemmar som kan byta/gå med vagn osv. :hm:

Citera:
Vad har vi hemma i förråden idag och vad bör vi ha hemma? Vissa ammar sina barn vissa matar med nappflaska och kombinationer där emellan. Det kan vara ditt barn eller en grannes eller kollegas som behöver bröstmjölk eller bröstmjölkersättning i kris.

Jag skulle vara extremt eftertänksam med ett helt random barn <12månader och matning. Pratar vi normalläge så första bästa myndighet (polis/soc/SjukH). Är det någon jag känner så försök att ta sig till dennes bostad där ev anpassad mat kan finnas i sista hand någon form av race till matbutikens barnhylla och botanisera där.
Vid SHTF: ...någon form av mosad mat, lättsmält typ. 1177.se anger att barn från 6 mån kan börja med små smakportioner som utökas till riktiga. Svårast då blir att lista ut hur gammalt barnet är om det bara är ett bylte typ :hm:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet