Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nytt läge!
InläggPostat: tor 22 sep 2016, 14:04 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Det var vääldigt länge sedan jag var här, jag har, tro det eller ej, ägnat mig åt överlevnad!
Nu har jag en fungerande dator igen och kan börja kommunicera med omvärlden.

Jag har ju bott i min gamla Scania i ca fyra år, den bussen är nu såld och numera bor jag i en betydligt mindre Merca buss som jag har byggt upp och inrett efter eget huvud. Har nästan inga ägodelar kvar utanför denna buss, det är hårt rensat, bara det viktigaste finns kvar.
Nu lämnar jag den stora staden till förmån för Jämtland, har hyrt ett hus över vintern men siktar på att hitta en egen fastighet, gärna en gammal gård som jag kan bosätta mig i. Det behöver inte finnas varken indraget vatten eller el, sånt löser jag på vägen, men väldigt gärna ett acceptabelt vattendrag och ett stycke mark så jag kan vara självförsörjande på ved.
Har ägnat mig åt att bygga kontaktnät i olika orter och på det sättet hittar jag hjälp i mitt sökande efter en lämplig fastighet, det finns många fastigheter som aldrig hamnar på någon salusajt, mycket går att hitta med hjälp av dom lokala kontakterna. Dom VILL att man flyttar upp eftersom det hjälper bl.a. till att hålla igång de lokala butikerna, det är ju trots allt avfolkningsbygder vi pratar om.
När väl fastigheten är i hamn så börjar uppbyggnadsfasen, det ska bli intressant eftersom jag de senaste åren ägnat mig åt utrensningsfasen.
:mrgreen:

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: tor 22 sep 2016, 21:35 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tor 24 mar 2016, 23:50
Inlägg: 6
välkommen till norrland hoppas du hittar vad du söker från en inföding ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: fre 23 sep 2016, 00:03 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Tackar och bockar!

Har lite på G, får se hur det går...Fantastiskt fina områden :)

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: lör 20 jan 2018, 11:49 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Det är rätt uppenbart att jag inte är någon forumräv, inte min grej helt enkelt...men här kommer en liten uppdatering för den intresserade om vad som hänt sen sist:

Jag har hittat mitt hus i Jämtland, letade efter ett "lagom" stort hus på runt 60-80 kvm men den här kåken på 135 kvm råkade landa i knät på mig och det var bara att kliva i affären pga lite olika anledningar. näst intill full maskinpark med motorsågar, svets skruvdragare, spik och skruv osv. Intill står garage, gäststuga och stort kallförråd så det kändes bara rätt, att det sen rinner en fin liten bäck alldeles intill gjorde ju inte saken sämre. Jag fick allt för en skitpeng, då ingick problemen också såklart, en bit tak måste bytas, ett insatsrör installerades i skorstenen så nu brinner det gott i kaminen (vedspisen ska också få ett insatsrör), en badrumsrenovering har gjorts och väggen mellan vardagsrum och kök har rivits, processen fortsätter...
Så mycket mark har jag inte, som en ordinär villatomt, men det visade sig inte vara något större problem, skogsägaren ser det som gratis gallring om jag är ute och hämtar ved. Får från lite olika håll också, hjälper en kille att gallra i hans skogar och får betalt i ved, win-win.

Har även skaffat en ny BOV, fyrhjulsdriven gammal pickis, nästan ett måste häruppe under vintertid, det har kommit en jäkla massa snö i år. Ser det som ett bra komplement till bussen som fortfarande är under utveckling och ska byggas om lite inuti i vår.

Har precis startat upp bunkringen av mat också och fortsätter med den ständiga jakten på bra och billig utrustning.

Sist men inte minst så har jag numera en fyrfota kompis som gillar och tål vinterväder :)

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: lör 20 jan 2018, 12:18 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Intressant att höra av någon som hoppat av "ekorrhjulet"!
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: lör 20 jan 2018, 16:07 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Fyrfota kompisar är grymt! Inte särskilt besvärligt att bunkra mat till heller. :)

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: lör 20 jan 2018, 17:29 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Härligt o höra!

Vad hände med gamla bussen? Vart det en ny överlevare som körde vidare....

Bara att gratulera till det nya livet som är lite mer stationärt o din nya fyrfota vän. Som troget finns bredvid dig!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: lör 20 jan 2018, 18:48 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 jan 2018, 15:37
Inlägg: 25
Grattis till ett nytt boende!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: lör 20 jan 2018, 23:06 
:up: , positivt avundsjuk :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: sön 21 jan 2018, 08:19 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Trevligt! :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: ons 24 jan 2018, 00:51 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
Tack för responsen :)

Visst har jag hoppat av ekorrhjulet, kan rekommenderas! Samtidigt ska man inte lura sig själv, det finns alltid ett annat hjul att hoppa in i, men det är förhoppningsvis mer från ens egna önskemål och visioner, så var det för mig i alla fall.

Gammelbussen gick vidare till ett rockgäng, så den kommer säkert att synas på Sweden Rock eller nåt liknande. Det var med sorg i hjärtat som jag släppte den men jag behövde en lite mindre än 12 meter, som var rörligare, nyare och billigare i drift. En fullträff att "byta ner sig" måste jag säga, klart roligare att leta sig fram på små grusvägar, ibland t.o.m. skogsvägar. Det kanske blir ännu roligare med min fyrhjulsdrivna pickis...

När det gäller huset så ser jag det som ett basecamp typ, en plats att utgå ifrån och inte nödvändigtvis ett stenhårt fast boende, jag vill fortsätta med mina upptäcksfärder med bussen, det fria livet, så länge jag kan.

:)

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nytt läge!
InläggPostat: ons 24 jan 2018, 01:16 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
:up: :D


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet