Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: fre 02 okt 2009, 19:11 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Berättar ni för omgivningen att ni preppar?
I så fall vilka reaktioner har ni mött på?

Jag börjar få reaktioner från min omgivning
då mina skåp börjar blir överfulla av mat
bland annat.
Jag har valt en tyst väg i mitt preppande hittills
med det börjar bli svårt att bortförklara 20kg ris osv.
:lol: :lol: :lol:

/Vargavinter

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: fre 02 okt 2009, 19:31 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Är rätt öppen med det med tanke på att jag frågar runt i min krets hur DOM har ökat sina förberedelser i veckan. Lite på skoj iofs men man får upp ämnet och det leder till diskussioner som ibland leder till tankar hos dem.
Många som har inställningen att: äh, jag har mat i frysen, händer det nåt så handlar jag, mamma har socker hemma mm men sällan nån som har koll på hur dom skall laga maten vid tex strömavbrott. Brukar tipsa en del i det läget =)
Reaktionerna är så olika men en del tycker att det är överdrivet för ryssen anfaller ändå inte (tror inte jag heller) och en del tycker det är rätt självklara saker.
Jag respekteras för min hobby iaf =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: sön 04 okt 2009, 19:05 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 mar 2009, 14:55
Inlägg: 63
Ort: Södra Norrland
Min bästa kompis blev så störd (jag vet inte vad jag ska kalla det) när hon fick veta vad jag har för framtidsplaner/prepping, att hon har slutat prata med mig. Hon sa att hon inte vet hur hon ska hantera en människa som har så mycket ångest inom sig.

Själv kallar hon sig skämtsamt Petra Pan och vill leva i en glamorös/glättig/hippieflummig bubbla (hon är fotograf) där verkligheten i form att räkningar, matbrist, elavbrott, arbetslöshet mm helst inte ska förekomma eller i allafall inte nämnas. Hon är verkligen inte någon bimbo utan ganska kritiskt analyserande till sin omvärld men när det kommer till jobbiga fakta om tillvaron åker skygglapparna på.

Trist att behöva upptäcka att när det verkligen gäller så har man helt olika sätt att tackla kritiska problem. Människor som man har litat på alltid ska finnas där för en har en annan agenda.

Övrig familj och vänner är tämligen ointresserade. Jag får mest som svar att "-Jaja, vi får väl se vad som händer".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: sön 04 okt 2009, 19:38 
Mest positivt , och de få som inte varit det har svårt att komma med några vettiga argument mot när man diskuterar det. :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: sön 04 okt 2009, 21:15 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Vargavinter skrev:
med det börjar bli svårt att bortförklara 20kg ris osv.
:lol: :lol: :lol:

/Vargavinter

Jo tack... "Tror du kriget kommer eller?" fick jag höra.

Jag håller iofs truten. Fyra personer vet. Hälften är ombord i olika grad. De andra två, dessvärre väldigt viktiga personer för mig, vet om o respekterar men preppar inte. Som en av de som hakat på sa om en av de oförberedda: "Man kan bara leda en häst till vatten..."

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: sön 04 okt 2009, 22:02 
Egentligen är det få i min omgivning som vet helheten... En del vet att jag gillar att odla, en del att jag gillar fotogenlampor, andra att jag har gott om helsäd och maler mitt eget mjöl, åter andra att jag är lite friluftsintresserad och har lite kul prylar och gärna sover ute i regn och rusk. Att jag håller mig skuldfri. Att jag gärna leker med självförsörjningsdrömmar. Och så vidare.

Men ingen vet egentligen vad jag har på lager och vad jag förbereder mig på.

En hel del vet att jag brukar ha gott om batterier och stearinljus. Eller i stort sett vad som helst. Och att man kan komma till mig, med dunk, och hämta vatten, med handpumpen när strömmen gått, och att det då kan vankas kaffe kokt på vedspisen med dopp. Och att det lyser glatt ur fönstren, och är varmt och gott, trots att strömmen är borta.

Ett par personer/familjer, som kommer och hälsar på ibland, vet att det finns ett par rum lediga till dem, ifall det skulle behövas... Men de vet inte heller allt...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 08:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Min fästmö har en lös tunga. Vilket är både bra och dåligt.
Flera personer i min omgivning har öppnat ögonen en del och skaffat sig ett lite större skafferi. Och andra har tänkt igenom vad de har hemma och konstaterat att de klarar sig genom en övergående kris. Och gör de det, ja då är det några till som inte behöver stå i kö vid soppköket efter strömavbrottet.
Det har också resulterat i att en av mina vänner ifrån min hemstad, som nu studerar i Uppsala, berättat om sina survivalisttendenser. Vilket resulterat i att jag nu har en allierad här i stan.

Men jag tror inte att det skadar våra chanser att överleva en kris.
Min fästmö säger att jag bunkrar mat för att ha när kriget kommer.
Jag förklarar vikten av att ha lite vatten hemma om det slutar rinna ur kranen, att ett spritkök är bra när strömmen gått, att affärerna töms på tre dar om lastbilschaufförerna strejkar och att man faktiskt kan bli så sjuk att man inte kan gå till affären och handla.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 10:09 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Ser det bara positivt att prata med andra om det. Har tex fått med en hit till forumet som börjat kolla över sin beredskap, i första hand för 1 veckas strömbortfall. Han insåg snabbt att han saknade första förband tex. Nu har han betat av sin inköpslista och läst på sig via SS-forumet o andra sidor. Många bäckar små... Snart står han där med en egen EDC/BOB och beställer 1200 kronors ficklampor ;)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 10:26 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Jag har inte berättat för mer än min fru, och tänker hålla det så.
Däremot kommer jag försöka pusha min omgivning mycket försiktigt åt ökad förberedelse och medvetenhet.

Funderar även på hur jag ska få upp medvetenheten i våran samfällighet. Är ju mycket värt att grannarna också är väl förberedda så dom inte stövlar in på besök så fort strömmen går.
Förslag på hur man kan ta upp det utan att få "knas-stämpeln" på sig?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 12:18 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Min fru tyckte att jag var lite knasig...

Men har efterhand accepterat att jag har en hobby som ibland inte är så tokig...
Hon lyssnar intresserat och kommer nu ibland med bra förslag... Jag har en vän
på forumet som är likadan (eller värre). Så jag kan diskutera forumet och idéer med.

Men det mesta håller jag för mig själv och min fru. (som förmodligen inte vet allt).

Då detta är Norrland och jag är hemvärnsaktiv så försvinner mycket av inköpen och
frågorna runt sånt som leksaker till mig... :lol:

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 17:45 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
Mina närmaste vänner är väl medvetna om att jag sakta men säkert håller på att bygga upp min beredskap inför... tja, allt från strömavbrott till zombieapokalyps. Vi tenderar att diskutera det mesta emellanåt, även möjliga katastrofscenarios, men de tycks ändå anse att jag bara är några steg från foliehatten. Jag låter dock inte detta avskräcka mig, utan använder födelsedagar och dylikt som ett sätt att utrusta dem (något som görs lättare av att de alla har friluftsintresse (de är dock omedvetna om att jag delat in dem alla i olika grupper beroende på hur användbara de kan bli i en krissituation, från folk med väldigt nödvändiga kunskaper till proteinkällor).

Frugan tycks ta det hela med ro, även hon tycker nog jag är en smula galen, men då jag håller det hela på en rätt sansad nivå samt har blivit bättre på att ta ut familjen o campa och dylikt så är det rätt lugnt.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 18:33 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Iarfur skrev:
(de är dock omedvetna om att jag delat in dem alla i olika grupper beroende på hur användbara de kan bli i en krissituation, från folk med väldigt nödvändiga kunskaper till proteinkällor).


Ingen dum tanke, genom att se till att de överäter och gärna rör lite på sig så kommer de bilda rätt bra muskelmassa allt efter att de blir fetare. Du borde satsa aktivt på att tjocka till de i proteinkällegruppen.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: mån 05 okt 2009, 19:10 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
jojjenda skrev:
Ingen dum tanke, genom att se till att de överäter och gärna rör lite på sig så kommer de bilda rätt bra muskelmassa allt efter att de blir fetare. Du borde satsa aktivt på att tjocka till de i proteinkällegruppen.


Det är bara en person som ligger i proteingruppen, hon saknar så vitt jag kan utröna helt användbara egenskaper (Jävligt duktig på datorer, något som troligtvis är mindre viktigt när skiten träffat fläkten), men hon är vegetarian så hon borde samla på sig mindre skit än vi köttätare, toppkonsumenter är ju sällan alltför trevliga ur näringssynpunkt.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: tis 06 okt 2009, 13:08 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:40
Inlägg: 607
Iarfur skrev:
jojjenda skrev:
Ingen dum tanke, genom att se till att de överäter och gärna rör lite på sig så kommer de bilda rätt bra muskelmassa allt efter att de blir fetare. Du borde satsa aktivt på att tjocka till de i proteinkällegruppen.


Det är bara en person som ligger i proteingruppen, hon saknar så vitt jag kan utröna helt användbara egenskaper (Jävligt duktig på datorer, något som troligtvis är mindre viktigt när skiten träffat fläkten), men hon är vegetarian så hon borde samla på sig mindre skit än vi köttätare, toppkonsumenter är ju sällan alltför trevliga ur näringssynpunkt.


:shock: :lol: :lol: :lol:

Kommer ha detta i bakhuvudet när "The Road" äntligen går upp på bio här...

_________________
"Do what you can, with what you have, where you are."
- Nån klok amerikansk president som definitivt hade en poäng där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omgivningens reaktioner
InläggPostat: ons 07 okt 2009, 20:07 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
:lol:
Du kan ju hoppas att hon äter ekologiskt för att minimera giftansamlandet.

_________________
Köp saker du inte behöver, för pengar du inte har, för att imponera på folk du inte känner.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet