Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 11:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jag känner mig en smula mer optimistisk nu efter era svar:) Med lite tur kan jag/vi nog förskansa oss upp till 3-4 veckor i tätorten.

Jag inser dessutom att om jag lyckas samarbeta med grannarna skulle jag säkert kunna dubbla den tiden. Om vi gemensamt ordnade med t ex etanolkaminer och bränsle till samtliga hushåll i bostadsrättsföreningen samt organiserade med brandvakt skulle risken för brand reduceras avsevärt. Om vi gemensamt ordnade med utrustning och plats för latrin och avfall skulle risken för smitta/sjukdom reduceras. Och tidigare nämnda brandvakter skulle dessutom bidra till att minska risken för plundring/våld.

Men hur gör man det? Jag skulle minst sagt ha svårt att föreslå något dylikt på ett styrelsemöte i bostadsrättsföreningen. Är det någon som har erfarenhet av dylikt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 12:38 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
CPT Fantastic skrev:

Att samverka med andra för att hindra våld och plundring är klokt. Men inte lätt. Har ni talat ihop er med era grannar i bostadsrättsföreningen eller villaområdet?


Nej inte idag utan enbart med de närmaste grannarna som nu flyttat. De flesta grannarna vill nog se enkel underhållning på TV och om man skulle ta upp en sådan fråga skulle man uppfattas som konstig eller insnöad. Men några jag känner lite bättre går att prata med och vet att 1 av dessa bland annat har flera potentiella BOL men bland annat mycket vilande åkermark.

Även om det är svårt att innan kaoset få med sig folk så tror jag om området är civiliserat så vill de flesta hjälpas åt och skapa något. De som antagligen ryker först är väl de äldre om ingen hjälper dessa.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 12:40 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Som jag resonerar finns (väldigt förenklat) tre vägar att gå inledningsvis vid en allvarlig kris och en allvarlig kris för mig är ett strömavbrott i stor skala under vintern som varar längre än 72h.

1, Köra OPSEC och mörka att man ens existerar längre, bor man i en stad så har du människor intill dig som kommer att sakna resurser för att klara sig.
Det innebär mörkläggning och att hålla sig inomhus krasst tills antingen problemet lösts eller att man bedömer att de som finns kvar är de som också klarar sig själva.

De stora problemen med denna vägen är att tex vedrök syns och luktar väldigt långt, saniteten blir ett problem och inte att förglömma så ska man leva med sig själv efteråt också och försvara sina handlingar för sig själv.

Fördelen här blir att ni klarar er och förhoppningsvis inte ens hamnat i någon form av konfrontation.



2, Gå samman ett fåtal likasinnade för att kombinera resurser och kunskaper men endast hjälpa de man är överens om att hjälpa på den nivån man bedömer att man klarar.

Problemen här blir framförallt de moraliska, vem hjälper man kontra inte.

Fördelen med detta blir att ni klarar er som grupp och kan dela på det moraliska ansvaret, om man kommer ut på andra sidan gör man det förmodligen som en väldigt sammansvetsad grupp.



3, Organisera i större skala (lokalsamhälle), dvs att alla ska få dela på det som finns och bidra med det man kan bidra med.

Problemen här blir de som väljer väg 1 och 2 samt de som gärna tar emot hjälp men inte är intresserade av att bidra. Om detta går på tok så är risken stor att man inte klarar sig då resurserna är uttömda och samhället splittras i grupper som ställs mot varandra och då också de i exempel 1 och 2.

Fördelen blir att man moraliskt gjort allt man kunnat för att försöka lösa situationen och om man lyckas går man moraliskt stärkt ur det med ett någorlunda fungerande samhälle som skyddsnät.



CPT Fantastic skrev:
Men hur gör man det? Jag skulle minst sagt ha svårt att föreslå något dylikt på ett styrelsemöte i bostadsrättsföreningen. Är det någon som har erfarenhet av dylikt?


Här kommer man till kruxet som gäller för alla mina exempel ovan, se ditt försök som nr 2, dvs att ordna en grupp som delar dina funderingar och organisera er inom föreningen och kanske börja diskutera tex skyddsrum. Skyddsrum är ju något praktiskt som de flesta kan relatera till och kan användas för att komma in i tänket.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 13:17 
Kanske kunde du föreslå en sida vigd till beredskapsplan i din BRF-pärm, nu när myndigheterna har väckt 72-timmars frågan till liv?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 14:34 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Just brandfaran som konstaterats ovan vara en både påtaglig fara vid längre bugin-sceniarion samt att brand kan ge allvarliga faror... så bra att den är med högt upp på listan! MEN i vardagen, nu idag alltså, så är ju inte brand ett unikom utan faktiskt ett relativt sett vanligt induviduellt "Skiten i fläkten" som kommer oväntat.
Jag vill alltså få fram att just brand skall man inte vara oförberedd på då det även är ett vardagligt, normalt hot som infaller/drabbar folk då och då.

Skillnaden mellan brand idag och i upploppstidens kallabalik śituation är först och främst att idag kommer hjälpen så fort larmet gått och åktiden för brandmännen är avklarad. -I skitifläktscenariot så kommer ingen brandkår, iaf inte i närheten av i tid nog för att släcka DIN bostads brand utan det blir för att förhindra spridning och ordna eftersläckningen. Kanske.

I dagsläget gäller det upptäcka brand, rädda liv och eventuellt rädda egendom. brandkåren kommer kanske kanske att kunna rädda bostaden som branden startade i. definitivt räddar de omgivningens byggnader/lägenheter.

När det inte finns Brandkår i ens närhet så faller det på en själv och ens egen omgivning på att släcka elden. Jag förutsätter att man i dessa lägen kommer förlora kampen mot elden betydligt oftare. OM inte någon har en ordentlig brandsläckare till hands att omedelbart använda, och någon till för eftersläckning. eller så har någon en vattenslang till eftersläckning. Men dessa fungerar bara i början av en eldsvåda. Det går att släcka brinnande inredningsdetaljer i en bostad, men inte bostaden som sådan när den väl är övertänd. Till det krävs proffsgrejjorna...

Så förberedelse inför/mot Brand bör vara lite olika de olika scenariona.

Idag: se alla andra trådar mm om deta, men typ;
Brandvarnare, antal beroende på yta och antal våningar och rumsantalet.
Släckare, antal påverkas av förutsättningarna.
Brandfilt. antal påverkas av förutsättningarna.
utrymningsplan.
Brandslang. om man verkligen vill kunna vattna själv.

I brunt läge; Förberedelser som i exemplet ovan men med tillägget att antingen får man acceptera att man även får sköta om släckningen själv...
Eller så får man anpassa sig till faktumet att man förmodligen får totalförstörd bostad vid en brand. Så att sprida ut sina ägg i flera olika korgar, dvs men får skaffa sig minst en BOL bör vara lämplig åtgärd. - om man nu inte kan komma över en rejäl vattenpump OCH har den redo för brandbekämpning med kort varsel!
MVHPP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 15:11 
Arctic Fox skrev:
Kanske kunde du föreslå en sida vigd till beredskapsplan i din BRF-pärm, nu när myndigheterna har väckt 72-timmars frågan till liv?


Det där var smart tycker jag! En sida som alla får ett exemplar av antar jag att du menar Arctic Fox? Det ligger ju i tiden. :up:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 15:30 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
CPT Fantastic skrev:
Jag känner mig en smula mer optimistisk nu efter era svar:) Med lite tur kan jag/vi nog förskansa oss upp till 3-4 veckor i tätorten.

Jag inser dessutom att om jag lyckas samarbeta med grannarna skulle jag säkert kunna dubbla den tiden. Om vi gemensamt ordnade med t ex etanolkaminer och bränsle till samtliga hushåll i bostadsrättsföreningen samt organiserade med brandvakt skulle risken för brand reduceras avsevärt. Om vi gemensamt ordnade med utrustning och plats för latrin och avfall skulle risken för smitta/sjukdom reduceras. Och tidigare nämnda brandvakter skulle dessutom bidra till att minska risken för plundring/våld.

Men hur gör man det? Jag skulle minst sagt ha svårt att föreslå något dylikt på ett styrelsemöte i bostadsrättsföreningen. Är det någon som har erfarenhet av dylikt?


Jag rekommenderar INTE etanol (typ rödsprit) kaminer till "alla i huset"
Varning! Etanol är bland de brandfarligaste och mest förädiska bränslen som finns.
Brinner upp i påfyllningsflaska/dunk, spill mm och med osynliga lågor i starkt ljus.
Ska ovana människor hantera etanol i huset, så kommer det garanterat att brinna.

En fd granne hällde rödsprit i sitt "spritkök" (som egentligen var ett fotogenkök), pumpade och tände på och det resulterade i betydande brännskador!

Fotogenvärmare (som helst också fungerar med diesel) eller värmeljus är den bästa lösningen för ovana människor att hanskas med.

Men med all förbränning utan fungerande skorsten/ventilation är faran för koloxid-förgiftning stor. Ventilationen i en lägenhet är också avsevärt sämre när strömmen har gått och fläktarna för utsuget har stannat.....

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 15:31 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
MulenDag skrev:
Arctic Fox skrev:
Kanske kunde du föreslå en sida vigd till beredskapsplan i din BRF-pärm, nu när myndigheterna har väckt 72-timmars frågan till liv?


Det där var smart tycker jag! En sida som alla får ett exemplar av antar jag att du menar Arctic Fox? Det ligger ju i tiden. :up:

/MD


Bra idé AF! :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 16:01 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Som andra har sagt, det är möjligt beroende på.

Men även om jag skulle nyss ha fyllt mina plastdunkar och har burkmat för 2+ veckor så skulle jag definitivt inte stanna om det kom VMA och det står "INDUSTRIOLYCKA, RISK FÖR EXPLOSION - EVAKUERA NU!" på nyheterna.

Man får liksom anpassa sina planer efter verkligheten. Därav så är det en fördel med förberedd BOB att bara ta och dra.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 16:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
Arctic Fox skrev:
Kanske kunde du föreslå en sida vigd till beredskapsplan i din BRF-pärm, nu när myndigheterna har väckt 72-timmars frågan till liv?


Det där var smart tycker jag! En sida som alla får ett exemplar av antar jag att du menar Arctic Fox? Det ligger ju i tiden. :up:

/MD


Håller med! Man kanske rentav skulle försöka få någon från MSB el dyl att köra ett föredrag för ett antal BRF i närheten. Skulle kunna funka som ett slags uppstart till enklare beredskapsplan.

Kanske trycka på att planen givetvis även innefattar/adresserar "vanlig brandberedskap"? Så blir det en smula mindre dramatiskt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 16:56 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
reboot skrev:
CPT Fantastic skrev:
Jag känner mig en smula mer optimistisk nu efter era svar:) Med lite tur kan jag/vi nog förskansa oss upp till 3-4 veckor i tätorten.

Jag inser dessutom att om jag lyckas samarbeta med grannarna skulle jag säkert kunna dubbla den tiden. Om vi gemensamt ordnade med t ex etanolkaminer och bränsle till samtliga hushåll i bostadsrättsföreningen samt organiserade med brandvakt skulle risken för brand reduceras avsevärt. Om vi gemensamt ordnade med utrustning och plats för latrin och avfall skulle risken för smitta/sjukdom reduceras. Och tidigare nämnda brandvakter skulle dessutom bidra till att minska risken för plundring/våld.

Men hur gör man det? Jag skulle minst sagt ha svårt att föreslå något dylikt på ett styrelsemöte i bostadsrättsföreningen. Är det någon som har erfarenhet av dylikt?


Jag rekommenderar INTE etanol (typ rödsprit) kaminer till "alla i huset"
Varning! Etanol är bland de brandfarligaste och mest förädiska bränslen som finns.
Brinner upp i påfyllningsflaska/dunk, spill mm och med osynliga lågor i starkt ljus.
Ska ovana människor hantera etanol i huset, så kommer det garanterat att brinna.

En fd granne hällde rödsprit i sitt "spritkök" (som egentligen var ett fotogenkök), pumpade och tände på och det resulterade i betydande brännskador!

Fotogenvärmare (som helst också fungerar med diesel) eller värmeljus är den bästa lösningen för ovana människor att hanskas med.

Men med all förbränning utan fungerande skorsten/ventilation är faran för koloxid-förgiftning stor. Ventilationen i en lägenhet är också avsevärt sämre när strömmen har gått och fläktarna för utsuget har stannat.....

//reboot


Du har helt rätt:)

Värmeljus och kolmonoxidvarnare bör det nog vara.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 17:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Tack alla för bra inspel kring samverkan med grannar.

Som ni nämner är risken överhängande att bli betraktad som en rejäl knasluva i de fall man föreslår gemensamma åtgärder för beredskap.

Men MSB och övriga tycks ju sent omsider insett att beredskapen är alltför låg och börjat kampanja/informera. Det kan underlätta. Likaså det tragiska faktum att det regelbundet inträffar allvarliga bränder i flerfamiljshus.

Får se om jag törs föra saken på tal nästkommande styrelsemöte:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: mån 27 feb 2017, 17:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag tror inte tvångsevakuering är ett problem. Om det är någon kärnkraftskatastrof, hotande storbrand eller bombningar enligt brända jordens taktik på gång är man nog fullt villig att pallra sig iväg.

Vatten är ett problem. Även om hygienfrågan löses på annat sätt behöver man mycket vatten att dricka. Om det finns lämpligt vattendrag kan man hämta och rena, men då måste man ge sig ut. Om man ser oförskämt pigg ut blir man nog upptäckt och förföljd om det finns folk som är hungriga men fortfarande aktiva.

Om det är en sval sommar, med ösregn då och då så att bränder inte är så stor risk och folk kan ge sig iväg och man kan hålla sig gömd så länge vattnet räcker kan man nog bugga in mer än två veckor, antagligen rätt länge. Är det vinter är det en annan fråga...

CPT Fantastic skrev:
Tack för bra återkoppling. Efter ditt och övrigas svar skulle jag rangordna hoten (utifrån sannolikhet och verkan) så här:
1) Bränder
2) Sanitära brister (smitta/sjukdom)
3) Plundring/våld
4) Tvångsevakuering

Eller?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 15:26 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Zombie skrev:
Jag tror inte tvångsevakuering är ett problem. Om det är någon kärnkraftskatastrof, hotande storbrand eller bombningar enligt brända jordens taktik på gång är man nog fullt villig att pallra sig iväg.


Håller med om tvångsevakuering inte är det största hotet vid en förskansning i tätort.

Men en tvångsevakuering kan medföra en del bekymmer. Högst troligt kan vi inte ta med oss så mycket av vår utrustning som vi önskar. Nästan säkert får vi lämna våra jaktmedel i vapenskåpet. Kanske inte heller jycken får följa med. Avslutningsvis så kanske gruppen splittras. Segt läge skulle jag tycka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omöjligt med bug in mer än 1-2 veckor?
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 17:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
CPT Fantastic skrev:
...Nästan säkert får vi lämna våra jaktmedel i vapenskåpet....


Detta är absolut det värsta SHTF-scenariot som kan tänkas! :shock: Livet står och faller med drillingen, .22:an och 6.5:an. Man varken kan eller vill leva över. :cry:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet