Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 20:48 
I tråden post102372.html#p102371 dök följande tanke upp.

Citera:
Just de där nedgångarna innan kraschen tror jag kommer att ge oanade möjligheter att berika sig för den som har resurser som efterfrågas. Den hungrige kanske gladeligen byter tunga guldsmycken mot en höna eller en kanin och en påse potatis. Eller är beredd att jobba hårt i utbyte mot mat för dagen och tak över huvudet. Det etiska i såna överenskommelser kan såklart diskuteras men det är ju ämne för en egen tråd isf.


Jag tycker det är intressant och lite obehagligt.

Antag att vi får en redig nedgång, några resor värre än depressionen. En har en gård och på gården bor folk som odlar så att det räcker till dem med litet överskott men det finns grejer de inte hinner eller orkar. Ett exempel bara kan ju vara att gräva eller rensa ett längre dike.

Några dyker upp och vill ha mat, visst finns det så att det räcker men det blir lite tightare för dem som bor där. Ska man ge bort mat i alla fall eller är det rätt i det läget att säga att om de uppdykande fixar diket (hårt jobb) så får de mat? Rationellt går det ju att motivera med att övriga i så fall får tid att pyssla lite extra med odlingarna som då blir i bättre skick och kanske kan ge mer.

Ur ett medmänskligt perspektiv är det ju att utnyttja dem som har det sämre ställt.

Vilka alternativ finns, hur motiverar man dem?

Personligen tror jag inte det skulle vara svårt att säga att den som vill äta får hjälpa till, kanske lite hårdare än de som jobbat där länge och redan lagt ned en hel del svett i att få fram mat.

(:) http://sv.bibelsite.com/matthew/13-12.htm :mrgreen:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 21:12 
Ja det där är ett dilemma som jag tycker ofta dyker upp redan idag.* Visst kan det kännas som man utnyttjar någon i en svår situation, men å andra sidan kommer ingen uppgörelse att träffas om inte båda parter anser sig tjäna på det hela. Faktiskt är det ju så att det sett ut så under större delen av den närliggande historien. Drängar och pigor tog jobb på gården hos bonden. Bonden var förmodligen sällan rik men hade det åtminstone lite bättre ställt. Någon direkt livegenskap har vi ju faktiskt aldrig haft här men på många ställen var ju det det normala.



*Fattiga vietnameser syr billiga kläder åt oss till låga löner. Får dessa det bättre om vi bojkottar så att fabriken stänger och arbetarna blir arbetslösa? Barnarbete upprör oss men hur påverkas familjens situation om barnets lilla inkomst försvinner.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 21:16 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Det förekommer dagligen! Folk köper stöldgods av missbrukare som behöver pengar akut, en skuldsatt måste sälja sina fina prylar billigt för att betala hyran, vad är skillnaden... Ingen alls!

Såna här moraliska dilemman kommer att redas ut ganska snabbt när vi hamnar i en situation.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 21:21 
Fast det är inte riktigt samma sak. Stöldgodset har tillhört någon annan som inte deltar i uppgörelsen när det se säljs. Precis som det är en skillnad att rikta en kniv mot någon och säga "Ge mig din guldklocka så överlever du!" jämfört med att en svältande byter klockan mot en bit bröd och överlever.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 21:28 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Heinkel skrev:
Fast det är inte riktigt samma sak. Stöldgodset har tillhört någon annan som inte deltar i uppgörelsen när det se säljs. Precis som det är en skillnad att rikta en kniv mot någon och säga "Ge mig din guldklocka så överlever du!" jämfört med att en svältande byter klockan mot en bit bröd och överlever.


Ingen skillnad alls, allt annat är bara skitsnack! I nuläget lever t.ex. stora inkassoföretag på människors lycka/olycka, det är bara kamouflerat till affärsverksamhet. Det enda som skiljer är att myndigheternas skyddande hand saknas i kris.

Som sagt, moraliska dilemman klaras ut fort i krislägen, det visar historien.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 22:01 
smuggas skrev:
Som sagt, moraliska dilemman klaras ut fort i krislägen, det visar historien.


Javisst. Ändå tänker jag att det kan finnas "grader i helvetet" så man kanske kan göra mer eller mindre ont i en given situation om man funderat lite över det. Men visst, i praktiken... :sneaky:

Kanske just därför kan det också vara en bra idé (tycker jag) att tänka innan ifall man vill ta in någon i en gemenskap och på vilka premisser. Såg t.ex. igår på Alternativ.nu nån som annonserade ut att man kunde få bebo dennes hus i Västerbotten (om jag minns rätt) gratis. Men när det skiter sig, kommer bolingen att kastas ut då och odlingarna (om de finns) tas över eller vad?

Jag har ju lite tankar/drömmar/fantasier om en prepperby. Låt säga att det blir av och nån medellös kommer och vill bygga en stuga där genom att fälla av de samägda träden och timra. Ska det tillåtas, på vilka premisser, blir det tjafs sen, hur håller man i så fall det i schack?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: tor 03 jul 2014, 22:13 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Heinkel skrev:
Någon direkt livegenskap har vi ju faktiskt aldrig haft här men på många ställen var ju det det normala.


Trälarna var livegna slavar och det har vi också haft gott om i detta land, även om det kanske är nästan 1000 år sedan. Idag har vi fossila bränslen som gör jobbet åt oss och behöver därför inte slavar för att upprätthålla vårt lyxliv, men när eran med fossila bränslen tar slut (och det gör den ju snart) så är det min gissning att det inte kommer att dröja länge förrän slaveriet är tillbaka i stor skala i hela världen och även här i någon form. Skuldslaveriet är ett utbrett fenomen i många delar av världen. Redan idag så utnyttjar vi ju dessutom indirekt arbetskraft som hålls under slavliknande förhållanden när vi köper kläder från stora kända varuhus med fabriker i Bangladesh och andra fattiga länder eller köper prylar från Kina eller andra u-länder där en arbetare inte är värd mycket alls och får jobba 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan utan semester och under eländiga förhållanden för en skitlön som ingen svensk skulle lyfta så mycket som ett finger för. Inte konstigt att det blir billigt, men moralen åker förståss ned i toaletten. Detta moralproblem uppmärksammas knappast ens i svenska media och moralen får som vanligt stå tillbaka när det handlar om pengar.

Ingen vild gissning alltså, att slaveriet kommer åter även till vår del av världen, i en eller annan form, i framtiden.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 01:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Det kan aldrig vara fel att begära en motprestation och det kan inte, anser jag, anses vara att utnyttja någon. Detta under förutsättning att man inte begär saker i gengäld man själv inte skulle kunnat tänka sig att utföra. Jag tror att de flesta har en hyfsat god uppfattning om vad som är rimligt.

Ser inte det som något moraliskt dilemma.

Angående prepperbyn så borde väl inte det vara ett problem om de som är medlemmar i byn anser det är okej...?

@Smuggas -Kan dock inte se likheten mellan försäljning av stöldgods och att be någon arbeta för att få lön (mat/husrum/pengar). Att man skall betala sin skulder och att den som inte får betalt tar hjälp av inkassobolag ser jag knappast som omoraliskt heller, utan helt i sin ordning.

Som nämnts så har träldom inte funnits på närmare 1000 år i vårt land och jag har svårt att se den återkomma även vid en större omvälvning i samhället.

Visst utnyttjas folk runtom i världen, baserat på våra normer, men i t.ex. Kina är det väsentligt bättre än vad många tror (talar utifrån egen erfarenhet efter besök på kinesiska fabriker).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 03:58 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 27 feb 2013, 12:07
Inlägg: 23
.


Senast redigerad av Nihilus sön 27 jul 2014, 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 09:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Byteshandel för överlevnad har funnit länge och kommer att finnas . Där man tvingas byta bort vad man har för mat eller sjukvård .
De tyska "avrättningslägren" var inget undantag .

De som levde mer fritt i ex Polen bytte åt sig av varandra , men där var det även avundsjuka och man anmälde och skvallrade till övermakten om man själv inte fick ta del av vinsten någon annan hade fått .

Så det finns otaliga scenarion att titta på och för stunden välja det som är säkrast tror jag .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 10:21 
Det ingår i min "plan".

Jag köper gärna handredskap på auktion idag.

Jag har ett antal hektar gräsvallar som en gång var åker. Skulle kunna användas för matproduktion igen.

Men det förutsätter en situation där mat blivit mycket dyrare och manuell arbetskraft mycket billigare. Eller om du så vill, en situation där svält är en realitet.

Sedan är jag öppen för formerna. Kollektivt, del av skörd som betalning, samodling med ett par timmars insats varje helg, under sommaren?

Jag har alltså som plan att utnyttja mina resurser och kunskaper och andras nöd, för att underlätta min egen överlevnad.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 10:37 
Nihilus skrev:
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du menar.


Inte jag heller, är mest nyfiken på hur det resoneras kring saken. :mrgreen:

Eller, jo, visst menar jag något. Jag är inte genomtänkt bara. Antag att A har mat men B har inte. B dyker upp hos A och erbjuder bra villkor om att arbeta mot mat, villkor som är - objektivt sett - fördelaktiga för A genom att A i förlängningen kommer att få än mer mat genom Bs arbete, och A har marginaler i lager.

Om A nu säger; fine, ät du så länge du jobbar enligt avtal så är det väl inget konstigt i det.
Om A (som råkar vara pervers sadist) säger; om jag först får äta upp båda dina lillfingrar och du sedan jobbar enligt förslag så får du mat, annars inte så är det ju inte ok om Bs enda alternativ är att svälta ihjäl.

Väldigt tillspetsat men B kan ju vara en person som A har sexuellt intresse av t.ex. - fortfarande inte ok. Nån skrev ovan att det är ok att begära sådant man själv skulle kunna erbjuda, det tycker jag var bra skrivet men det tar inte hänsyn till att det finns många riktigt snurriga människor.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 10:39 
Det här med att utnyttja folk i ekonomisk nedgång eller personlig nedgång är väldigt känslig men inte så komplicerat fråga. Jag har många gånger hjälpt folk som har hamnat i besvärlig situation. Det som hänt var:
1. I början jag var givmild och bara gav utan att kräva något, man får ett tack då och sen dessa glömmer ens hälsa på en nästa gång. Då kände jag mig utnyttjad.
2. Jag gav pengar och krävde motprestation, under tiden fungerar det bra men efter klagade alla att kände sig uttnytjade. Fast medans pengarna kom var bara glädje och tacksamhet i evighet som utlovades.
3. Nu bryr jag mig inte längre om tacksamhet eller liknande. Är någon i behov av arbete jag ger betalt, sätter tydliga regler om motprestation och är stenhård men rättvis. Hur vet jag att jag är rättvis? Flesta arbetar för mig 2-3 år i genomsnitt och många sommarjobbare kommer tillbaka varje år.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 10:58 
I en långvarig kraftig nedgång där priset på mat stiger kraftigt och priset på arbete faller, kommer nog även priset som prostituerade kan begära också att sjunka. Dessutom kommer troligen antalet prostituerade att öka. Liksom antalet daglönare och grovarbetare. Och tjuvar och rånare. Och sexuellt överförda sjukdomar...

Dessutom misstänker jag att många kommer att ändra på sin uppfattning om vad som är moraliskt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Omoraliskt att utnyttja en ekonomisk nedgång?
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 11:03 
T-72 skrev:
Är någon i behov av arbete jag ger betalt, sätter tydliga regler om motprestation och är stenhård men rättvis.


Nu blev det intressant, och kanske en liten rundgång till tidigare inlägg
Citera:
Låt säga att det blir av och nån medellös kommer och vill bygga en stuga där genom att fälla av de samägda träden och timra. Ska det tillåtas, på vilka premisser, blir det tjafs sen, hur håller man i så fall det i schack?

vilket inte är någon kritik utan snarare ett antagande att regler är bra, att man tänkt innan, det är lätt, åtminstone för mig, att i ögonblicket tänka fel och förivra sig - åt ena eller andra hållet.

Jag känner igen dina punkter 1 och 2. :( En som hyrde mark för bete skulle "betala sen", när "sen" kom fanns det inga pengar så i slutänden hade de betet gratis och blev arga när jag plockade ned hagen (mitt material) trots åtskilliga varningar.

Jag vet att jag inte startade tråden så och att det är lite av ett hopp i tänket men jag kommer att tänka att kanske blir det svåraste under kollapsen inte att få mat, vård och husrum utan att ha fungerande relationer med andra människor. Jag tänker då inte på USA-riots eller zombies utan att klara att fortsätta existera som moralisk och vänlig individ.

/MulenDag


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet