Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: ons 05 dec 2012, 01:20 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

En skrinda eller påskjutsvagn är en bra grej att ha när man ska samla saker, eller gå med tung packning långa sträckor... barnen kan ju hoppa upp och åka när dom blir trötta med... Men jag prioriterar nog andra saker över en sådan, främst för att jag behöver annat i packningen. Om jag ska ha takboxen med mig så fylls den med extrakläder, mat och sånt familjen behöver. Om jag måste lämna fordonet får jag helt enkelt förlita mig på att jag orkar bära dom saker vi behöver.

InläggPostat: ons 05 dec 2012, 01:25 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Ok, jag fattar, i preppandet kommer man ju till en hel massa vägskäl, avvägningar måste göras och alla våra parametrar och prioriteringar är ju olika, men jag är glad att kunna bidra med idéer och funderingar :mrgreen:

Eldflammor, dieselrök och undergång

InläggPostat: ons 05 dec 2012, 01:26 
Användarvisningsbild

Det är väl forumets största styrka, att man slipper fundera själv, och därigenom fastna i enkelspåriga idéer.
Tack för hjälpen! :D

InläggPostat: ons 05 dec 2012, 02:27 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Varsågod, det är bara kul att interagera med likasinnade på lika villkor:) håller på att fnula på min bob så det kommer nog komma en förhoppningsvis bildtung tråd rätt snart :roll:

Eldflammor, dieselrök och undergång

InläggPostat: lör 02 mar 2013, 15:23 
Användarvisningsbild

Jag har nyss bytt dragstroppar i den del av BOBen som sjukvårdsprylarna ligger i... Tänkte att det ska vara enkelt att dirigera andra om man själv behöver hjälp. Tycker den är rätt så självinstruerande :mrgreen:

Bild

InläggPostat: lör 02 mar 2013, 16:08 
Ongrid skrev:
Jag har nyss bytt dragstroppar i den del av BOBen som sjukvårdsprylarna ligger i... Tänkte att det ska vara enkelt att dirigera andra om man själv behöver hjälp. Tycker den är rätt så självinstruerande :mrgreen:

Riktigt smart!

Jag har funderat på vad man skall ha de färgglada fallskärmslinorna till. Nu vet jag... :D

InläggPostat: tor 24 apr 2014, 11:48 
Användarvisningsbild

Har tänkt om lite när det gäller min BOB, och har därför prioriterat bort en del prylar ur den... Har valt att ta bort vattenfiltret, och en vattenflaska. Platsen som blir över har prioriterats om till att rymma mera mat, en radio och en GPS. Har också bytt ficklampa och lite annat.

Så i dagsläget är listan som följer:

En Nalgene litersflaska
Ett MSR rostfritt kokkärl
Ett Primus TiLite
En Primus gaständare
En Surefire/Vitalgear hybridlampa som går på AA eller CR123-batterier
En kompass
Vägkarta Sverige
En Garmin GPSMap 62ST med kartunderlag för Europa
En Baofeng UV3R med batteripack för AA-batterier
En förstaförbandsficka med grundläggande sjukvårdsprylar
En KaBar BK2 kniv med eldstål
230 gram Propan/Butan gasflaska
Tio förpackningar frystorkat
En rulle dasspapper
Två påsar polkagrisar
Pennor, papper
Visselpipa
Leatherman multitool
30 meter paracord
Tandtråd
Fyra tandborstar
Tandkräm
Kontanter

Har säkert glömt nåt, men säcken är mer anpassad för att dra iväg med familjen till nåt grannland utan att behöva stanna alltför många ställen och skaffa käk mm.

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 00:37 
Användarvisningsbild

BOBen ändras ju alltefter man kommer på nya behov och saker som kan vara bra. Sista upplagan har ändrats så att kniven nu är en Sissipuukko M07, och ficklampan är en vevlampa som inte behöver batterier. Har också bytt radion till en bättre, en Yaesu FT270.
Nalgeneflaskan är utbytt mot två Kleen Canteen 1,5 liters vattenflaskor i aluminium, tåligare och går att värma om vattnet frusit i dom.
Har också lagt i en del guld i tiograms tackor... bra att ha vid kontantbrist.

Det är intressant att se hur man förändras i sitt tänk, modifierar väskan efter den hotbild man antar är aktuell. Jag har övergått från skogsflykt till att tvingas resa långt med barnen och frun.

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 21:59 
Varför väljer du VHF radio? Dvs vad är det du prioriterar? Möjlighet att kommunicera med jaktradio, marinradio eller 155mhz?

Jag tänker lite annorlunda och kör istället med UHF där jag kan kontakta alla som äger PMR enheter och har även samtliga SRBR frekvenser inprogrammerade.

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 22:15 
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Varför väljer du VHF radio? Dvs vad är det du prioriterar? Möjlighet att kommunicera med jaktradio, marinradio eller 155mhz?

Jag tänker lite annorlunda och kör istället med UHF där jag kan kontakta alla som äger PMR enheter och har även samtliga SRBR frekvenser inprogrammerade.

UHF har ju som största fördel att den penetrerar fordon och byggnader bra, så den funkar bra i städer och mellan fordon. VHF är lite bättre över längre avstånd, och många UHF-apparater har inte samma kanaldelning så att dom funkar inte mot PMR. Jag räknar bara med att kommunicera med min egen familj och dom som har jaktradio i området, och då är det ju 155 som gäller.

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 22:44 
-
Användarvisningsbild

Mycket bra tråd! :up:

Kul att se skiftningarna över tiden :D

//Tank

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 22:59 
Jag som bor i stan kör med UHF och även barnen har billiga Baofeng programmerade att funka såsom PMR radion. I BOB'en är det dock en VX3r som ersätter min gamla kära Wouxun KGUVD1P iom vikten och tillgången på billigare batterier som kan laddas via USB.

Du skriver även att dina funderingar går mera mot utlandet nuförtiden, om det skulle bli nödvändigt så klart, är det inte bra med extra UHF enhet då iom 155 MHz är inte lika utbred inom EU jämfört med 70 cm licensfria "leksakerna"?

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 23:09 
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Jag som bor i stan kör med UHF och även barnen har billiga Baofeng programmerade att funka såsom PMR radion. I BOB'en är det dock en VX3r som ersätter min gamla kära Wouxun KGUVD1P iom vikten och tillgången på billigare batterier som kan laddas via USB.

Du skriver även att dina funderingar går mera mot utlandet nuförtiden, om det skulle bli nödvändigt så klart, är det inte bra med extra UHF enhet då iom 155 MHz är inte lika utbred inom EU jämfört med 70 cm licensfria "leksakerna"?

Jag har ju två Baofeng UV3R Mk II som kan köras på PMR-frekvenserna om det behövs. Det är ju fint med dubbla frekvensområden på dom. Tyvärr är ju Baofeng inte så tåliga som Yaesu, men det är ju som du säger, så det kanske blir aktuellt med att åtminstone köpa en radio med dubbla frekvensområden. En annan orsak till varför jag valt FT270R är att dom är helt vattentäta, inklusive monofonen, och att man kan sätta hållare för AA-batterier på dom.

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 23:23 
Vattentäthet är en viktig punkt som jag inte prioriterat tyvärr. Du har rätt där och även jag borde göra något åt det.....

InläggPostat: fre 30 okt 2015, 10:20 
Användarvisningsbild

Sen är en annan orsak att jag använt FT270 inom gröntjänsten och är hyfsat komfortabel med hur dom fungerar. Förtroendet är rätt högt, och då är det lätt att välja ;)
Men din Yaesu VX3.... är den inte vattentålig?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa