Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ongrids BoB
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 11:13 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag tror precis som Sahaq att det kan variera... och andelen tacticool kan vara oerhört olika med denna BOB beroende på vad jag har på mig i övrigt.
Vad gäller läget efter SHTF och vid WROL så tror jag inte att stilen är ett problem så mycket som att man visar att man har resurser. Alla med en sprängfull ryggsäck blir ju intressanta vid WROL.
Om någon är beredd att ta kål på mig för att få det jag har i min BOB så spelar det nog inte så stor roll vad för färg ryggan har och om den har fickor utvändigt.
Vid ett eventuellt WROL får man helt enkelt se till att kunna freda sig ;)

InläggPostat: tis 01 jan 2019, 09:26 
Användarvisningsbild

Återupplivar denna tråd då BOBen varit vilande en längre tid och jag ska bygga om den för lite annat scenario. I dagsläget bedömer jag risken för oroligheter och fysisk konflikt som högre. Med den politiska oron har riskerna för kravaller och inre konflikt i landet ökat, och jag vill kunna ta mig till annat land, alternativt färdas dit mobilisering pågår.

InläggPostat: ons 02 jan 2019, 13:00 
Användarvisningsbild

Min initiala tanke med BoB var ju att ha nåt som man kunde greppa när en förestående katastrof krävde flykt från hus och hem... naturkatastrof, smitta, typ. Sen inbegrep min kalkyl mer av flykt till säker plats med familjen, vilket ändrade väskans utformning och innehåll därefter.

Men på senare tid har min kalkyl ändrats. Landet står inför andra hot, och slitningar mellan olika politiska grupperingar, kombinerat med stormakt röds tendens att underblåsa konflikter i andra länder samt genomföra aktioner genom hybridkrigföring har lämnat mig i slutsatsen att en ökad vaksamhet kring demokratin behövs. Ett tänkt scenario innefattar en politisk utveckling som leder dom politiska ytterkanterna mot en konflikt där våld och öppen konfrontation ingår. Yttre makt spär på den uppblossade inrikeskonflikten och destabiliserar den svenska statsapparaten genom sabotage och psyops.

En sådan utveckling kan hända inom hyggligt nära framtid, och kommer att innebära att våra demokratiska rättigheter kringskärs rätt ordentligt, samt att makten i landet hamnar i orätta händer.

I USA har man ju begreppet militia där den enskilde har ett ansvar att skydda demokratin. I Sverige har vi ingen sådan tradition, och man har väl inte haft nåt riktigt behov heller. Men även utan vapenmakt kan ju svenska medborgare bli tvungna att skydda demokratin och samhällsapparaten. Att hindra enskilda intressegrupper från att ockupera TV-stationer, media, statshus, mm. kan bli en realitet. Utifrån erfarenheter vi ser i öst sänds då små gröna män in för att destabilisera och underblåsa konflikter, för att tredje stat sedan ska dra nytta av den situation som uppstår. Så i nån mån kan vi bli tvungna att skydda kraftstationer, telemaster, mm. då staten saknar resurser.

Min framtida BoB kommer att inriktas mot att stötta civilsamhället i sådana situationer. Finns det fler med denna ambition?

InläggPostat: ons 02 jan 2019, 13:05 
-
Användarvisningsbild

Mycket intressant måste jag säga :hm:
Skall bli intressant att se hur du tänker dig din uppdaterad bob, eller civil-insatsstöds-väska: CIV.

//Tank

InläggPostat: ons 02 jan 2019, 13:10 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Intressant tankegång. Dock påverkar det inte sådan situation mitt preppingschema nämnvärt.
Ongrid skrev:
Vad gäller läget efter SHTF och vid WROL så tror jag inte att stilen är ett problem så mycket som att man visar att man har resurser. Alla med en sprängfull ryggsäck blir ju intressanta vid WROL.
Om någon är beredd att ta kål på mig för att få det jag har i min BOB så spelar det nog inte så stor roll vad för färg ryggan har och om den har fickor utvändigt.
Vid ett eventuellt WROL får man helt enkelt se till att kunna freda sig ;)

Helt enig. Faktiskt tror jag de med tacticool också kan misstänkas vara bättre beväpnade då de uppenbarligen har ett vapen/militär intresse. Om man nu ska välja mellan att slå ner en vanlig ryggsäcksbärare eller en tacticool.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: tor 03 jan 2019, 10:01 
Användarvisningsbild

Tanken är väl mer att vara en aktiv part i att lösa de problem som kan uppstå. Om samhället utsätts för problem, på så sätt att grupper i samhället vill omstörta den samhällsordning vi har idag, så vill åtminstone jag hjälpa de krafter som står för en ordnad demokrati. Det kan vara svårt om man saknar förutsättningar och utrustning för sån verksamhet. Att bevaka affärer för att se till att gatugäng inte plundrar, eller att stoppa små gröna män från att ta sig in i en kraftstation kräver ju lite mer än bara en nödfilt och lite första förband. Jag tänker mig mer i termer av ökad tillgång till kommunikationsmedel, uthållighet i termer av både föda och elektricitet, möjligheter till lättare fältarbeten....
Som du säger, lite mer av en insatsväska för problem i samhället.

Se dom protester som skett i senare tid som en förelöpare till vad som kan komma framöver...och vi i Sverige kommer inte att vara besparade från detta. När bidragskranen stängs och folk börjar protestera är vi en millimeter från inbördeskriget.

Som här i Ukraina:
https://www.youtube.com/watch?v=gsRPEXxI2dk

Eller här i Paris:
https://www.youtube.com/watch?v=rJz4NXm6vis

InläggPostat: tis 15 jan 2019, 11:54 
Användarvisningsbild

Väskan kommer ju inte alls ha inriktningen Bail Out.... då man snarare söker sig till problemområden med den, så kanske bör den döpas om till Minuteman eller motsvarande. Det som blir styrande i vad som hamnar i den kommer ju att dikteras av vilka scenarion som man sannolikt kommer att möta.
I min värld kan civila oroligheter utbryta, eller att främmande makt söker störa vårt samhälle, eller inbrottstjuvar försöker bryta sig in nånstans... men samtliga dessa händelser bör kunna hanteras med rimlig utrustning. Att kunna etablera kontroll över ett område, och samordna bevakning alternativt återta platser som obehöriga gjort intrång på.
Den nya inriktningen innebär att långsiktig överlevnad i skogsmiljö nerprioriteras till förmån för saker man behöver i ett läge där mer praktiska problem visar sig i vardagen. Jag kommer att ta bort köket och satsa på sån mat som inte kräver tillagning. Sen kommer andelen verktyg att öka, plus möjligheterna till kommunikation och belysning. Större buntband och en del lina torde vara bra att ha, och likaså en större powerbank. Uthålligheten kan rimligen sättas till ett antal dagar, -säg tre. Jag vill kunna verka på en plats, ha kontakt med andra, etablera nån form av kontroll över läget, och sen även kunna evakuera om läget kräver.

Innehållet so far:

Större ficklampa
Extra batterier
Två komradio
Paracord
Extra sjukvårdsutrustning
Grövre halvmeters buntband
Powerbank
Mat utan tillagningsbehov
Filt och ett kompakt liggunderlag
Regnkläder

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter