Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: tis 06 apr 2010, 21:49 
Blev lite inspirerad av "överleva med 3 saker"-tråden och tänkte starta en liknande. Men nu här är det inte mängden utan priset som sätter gränserna. Kläderna du står i och 150kr.
Så bort med din dyra BOB, lättviktstält, gore-tex-jacka, överlevnadskniv och multifuel-kök. Nu pratar vi budget här!
För att göra det lite roligare har jag hittat på ett litet scenario... :P

Säpo, i bästa Guillou-stil, har fängslat dig för terrorbrott för du använt flaggade sökord på nätet och vid husrannsakan hittades suspekt litteratur, vapen (din knivsamling) och mat för en mindre belägring.
Trött som du är på situationen bestämmer du dig för att rymma till din BOL i norra Sverige.
Du lyckas rymma (oklart hur) från Högsbo i Göteborg med 150 kr i fickan och en bussbiljett. Du tar bussen till Uddevalla.
Du behöver hålla dig utanför samhället i 7 dagar innan du kan riskera att kontakta någon och bege dig norrut. Du har 1 timme på dig på ett köpcenter att handla det du vill.
Du ska alltså överleva i 7 dagar i södra Sverige nu i april iklädd gymnastikskor, jeans och huvtröja på 150 kr. Vad gör du?

Några små regler:
Laglydig som du är får du inte stjäla, göra inbrott eller liknande.
Du kan inte ta ett sms-lån, ragga upp någon eller spela till dig mer pengar.
Fynda på loppis eller hitta en fällkniven A1 invirad i tusenlappar är inte tillåtet.

Här är vad jag skulle köpa innan jag beger mig ut till kusten för att hitta något avskilt ställe.

Sopsäck 125l 8st jula 19kr
persiennlina 20m biltema 19kr
snickarkniv jula 19kr
ananas i skivor ÖoB 10kr
tändstickor jula 10kr
flöte och krok biltema 10kr
Ris 2kg Coop 28kr
läsk 1,5l ÖoB 8kr
tvål ÖoB 5kr
matolja ÖoB 10kr
tvättsvamp ÖoB 5kr
drygt 1 kg potatis Coop 7kr

Summa:150kr

Lycka till!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: tis 06 apr 2010, 22:12 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Mycket intressant trådstart måste jag säga samtidigt som jag måste erkänna att jag lätt gör sånt här till ett metafysiskt problem. Överleva i 7 dagar gör man på bara vatten men man vill ju vara i så bra form som möjligt efter dessa 7 dagar för att förbättra sina chanser för fortsatt överlevnad.

Ett stort problem är ju hur man ska kunna frakta grejerna. Låt säga jag vill köpa 6 kg euroshoper fruktmüsli, 1.5 l dricka etc. så är jag redan upp i över 7 kg till en kostnad av ca 90 kr. Bära det i händerna några mil känns uteslutet. För att komma runt det problemet skulle jag satsa på mycket vattenfattiga livsmedel som t.ex. potatismos och mjölkpulver. Sen vill jag gärna ha ett kokkärl av metall så jag vill köpa någon konserv...

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: tis 06 apr 2010, 22:21 
Underlevaren skrev:
Mycket intressant trådstart måste jag säga samtidigt som jag måste erkänna att jag lätt gör sånt här till ett metafysiskt problem.

Ett stort problem är ju hur man ska kunna frakta grejerna. Bära det i händerna några mil känns uteslutet.


Du får rätt mycket metafysik för 150kr före skatt. ;)

Själv tänkte jag lösa det problemet med att göra en enkel ryggsäck av tre pinnar i triangel och dubbla sopsäckar som jag surrar ihop med lite av tvättlinan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: tis 06 apr 2010, 22:38 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Presenning 185x285cm, 39.90 kr, Biltema
Yxa, 49.90 kr, Biltema
Tändare 5-pack, 19kr, Jula
Vatten 3x1.5L, 20kr, valfri livsmedelsbutik (har bara höftat till priset)
Ris, pasta eller dylikt, 20kr, valfri livsmedelsbutik

Summa: 150 kr

Bygger mig en kappsäck av presenningen, kanske en pinne och mina skosnören för den där äkta "Rasmus på luffen"-känslan. Matlagningskärl hittar jag i vilken vägren som helst - märke kan kvitta, men vi snackar inte Trangia eller Primus, snarare "Coca cola" eller "Whiskas" :P . Tar mig en bra bit ut från staden, lagom långt ifrån närmsta bebyggelse för att jag ska kunna elda på utan att nån bryr sig. Köpevattnet räcker förhoppningsvis tills jag hittat något inte alltför smutsigt vattendrag som efter kokning är ok att dricka. Där slår jag läger och väntar...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 00:03 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Intressant tråd.
En intressant utmaning. Jag lånade några av dina priser för liknande utrustning.
följande står på min inköpslista.

    ÖoB
    2 st Pressningar 1,7x2m (Tält/Vindskydd/Sovpåse) (2x12kr/st)
    1 st Morakniv (19kr)
    1 st 8pack tändstickor (10kr)
    1 st Plastpåse Stor (Bärpåse för alla grejer) (2kr)

    Willys
    1 st Havregryn 1,5kg (16kr)
    1 st Socker 1kg (12kr)
    1 st Fiskbullar (Kokkärl/Proteinkälla) (19kr)
    1 st Ris 2kg (28kr)
    2 st Burkar Tonfisk (Kokkärl/Proteinkälla)(6,50kr/st)
    1 st Dricka/Vatten 1,5 Liter PET av Billigaste vatten/dricka (Vattenflaska/dryck) (7kr)

Summa 150 kr

Jag skulle även samla på mig stora mängder av fryspåsar. (De är gratis, skulle användas till förvaring & Bära saker)

Sen skulle det bli kojbygge förstärkt med pressening och 7 dagar med lite mat och lugn och ro... :)
Maten skall drygas ut med Tallbarrste och Ev fisk som kan ljustras (Gränsfall på lagligheten dock)

/Morgan

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 05:08 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Kul grej att testa på i verkligheten tror jag. Kanske inte i 7 dagar men iaf i 2-3 dagar för att känna på vad som är viktigast i en ren överlevnads situation i skogen.

ÖoB
2 st Pressningar 1,7x2m (24kr) - en att bära saker i/samla vatten med o en som sov/vindsäck
Morakniv (19kr) - tälja till diverse redskap med för tex fiske
Hemköp
BiC tändare (13kr) - enda som fungerar (såg det var nån som valde julas tändare men dom är värdelösa tyvärr =(
Fruktcoctail (17kr) - gott, energi, stor o bra burk att koka vatten i/laga mat.
Jula
Såg (59kr) - Bygga boende, eld, försvar, fällor. Tar mindre energi att såga än att hugga med yxa.
Willys
nån billig pasta (10 kr) Lite kolhydrater är ju skönt att få i sig även om man klarar det utan.

Vatten och mat finns mkt i naturen även under april. Det går att fiska och även göra fällor utan att det tar för mkt energi. Det första är att få upp en torr sovplats o att kunna värma sig/koka vatten. Gärna lite avsides men inte för långt bort från bebyggelse där man kan hitta användbara saker.


Resterande 8 kr skänker jag till Moderata ungdomars minnesfond i Hammarkullen.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 08:52 
Offline
Är det OK att klappa björnen?

Blev medlem: lör 31 jan 2009, 07:16
Inlägg: 204
Ort: Nord
Vilken tur att jag hamnade i Uddevalla. Då bor tre av mina äldsta vänner inom busshåll för 150:- kr, inklusive en visitblomma. :P

// gadniha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 11:53 
gadniha skrev:
Vilken tur att jag hamnade i Uddevalla. Då bor tre av mina äldsta vänner inom busshåll för 150:- kr, inklusive en visitblomma. :P

// gadniha


Förstår du skojar, men du bryter mot regeln "ej ragga upp någon". Plus jag tror nog polisen kollar alla dina bekanta och även frågar deras grannar om de sett något. Men efter dina 7 dagar är det ju bara söka upp dem.
Men du får stilpoäng för att du tillbringar 7 dagar i skogen med 80kr och en blomma! :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 12:02 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 18 nov 2008, 17:47
Inlägg: 20
Ort: Södertörn
Spännande tanke det här.

Biltema
Bågsåg 59kr (bygga med, fixa ved o div. andra saker)
Hushållssnöre 90m 20kr (bygga med, göra nät och fällor)

ÖoB(stulna prisuppgifter)
Presseningar 1,7x2m 2st 24kr (förstärka koja/vindskydd, bära saker i, sovsäck)
Morakniv 19kr (rensa fisk, tillverka bestick/kåsa/verktyg mm..)

Jula
Tändsticksaskar 10-pack 10kr

Nu finns det som behövs för att bygga ett skydd och tända eld, och det på en kostnad på 132 kr. Det lämnar bara 18 små kronor att köpa 1 PET-flaska och 1-2 konservburkar. Förhoppningsvis så räcker pengarna till det. Med dom grejerna har jag även kokkärl, vattenförvaring och möjlighet att tillverka en enklare fiskekrok.

Synd att pengarna inte räckte till en billig tvål också men man kan ju tyvärr inte få allt. I alla fall så borde det gå att klara sig en vecka på det jag valt om man dricker sitt tallbarrste, samlar ätliga växter och får tag på en och annan fisk.

Nästan så att man blir lite sugen på att testa...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 12:02 
swehank skrev:
Kul grej att testa på i verkligheten tror jag. Kanske inte i 7 dagar men iaf i 2-3 dagar för att känna på vad som är viktigast i en ren överlevnads situation i skogen.

ÖoB
2 st Pressningar 1,7x2m (24kr) - en att bära saker i/samla vatten med o en som sov/vindsäck
Morakniv (19kr) - tälja till diverse redskap med för tex fiske
Hemköp

Fruktcoctail (17kr) - gott, energi, stor o bra burk att koka vatten i/laga mat.
Jula
Såg (59kr) - Bygga boende, eld, försvar, fällor. Tar mindre energi att såga än att hugga med yxa.
Willys
nån billig pasta (10 kr) Lite kolhydrater är ju skönt att få i sig även om man klarar det utan.

Vatten och mat finns mkt i naturen även under april. Det går att fiska och även göra fällor utan att det tar för mkt energi. Det första är att få upp en torr sovplats o att kunna värma sig/koka vatten. Gärna lite avsides men inte för långt bort från bebyggelse där man kan hitta användbara saker.

Resterande 8 kr skänker jag till Moderata ungdomars minnesfond i Hammarkullen.


Jag funderar starkt på att prova detta sen när jag hittat den "ultimata listan" och någonstans att vara.

Får man fråga hur du tänkt att fiska? Fiska med spjut på västkusten har jag väldigt svårt att tro man kan fånga något på.

Det finns lösa medelstora sågblad att köpa för 25kr på biltema om du vill spara lite mer till minnesfonden. ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 13:55 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag skulle göra besök på ÖoB och jula. Eller bara ÖoB för jag tror att allt jag söker finns där.

Fleecepläd ÖoB 39kr, Nätterna är inte så varma som man önskar och kanske inte dagarna heller.
Kniv ÖoB 19,
Pressening Jula 19kr, som övriga sagt. Till att göra ett skydd av.
Tändstickor Jula 10kr
Konservburk med mat. ÖoB 20kr. Vad det är för mat är mindre viktigt dock ska det vara många kalorier. Viktigare är att man kan öppna den utan verktyg och att den är så stor att den går att använda som kokkärl.
Pasta ÖoB 20kr. Ris eller potatismospulver funkar också. Det som ger mest kalorier per krona.
Snöre Jula 100m. 19kr
4 st plastpåsar 4kr. Att bära sakerna i. Att bära vatten eller mat i samt att använda för att inte bli blöt om fötterna.

Summa 150kr.

Det jag har försökt att prioritera är skydd och mat. Vatten räknar jag med att det finns i överflöd av. Att leva av naturen är inte så lätt som man tror, jag kan väldigt lite om det och efter att ha sätt hur det går för Ray Mears i Survivialman så vill jag nog ha med mig lite mat. Mat gör också att jag inte blir lika trött och korkad. Fleecepläden tror jag kommer att vara viktig eftersom en huvtröja inte är särskilt varm om det är runt 0 grader vilket det är i Uddevalla på natten just nu, i alla fall enligt klart.se.

Det man kan hoppas på att hitta en flaska, burk eller likanade att förvara de vatten som man har renat i. Det borde inte vara allt för svårt i dagens samhälle.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 15:17 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Nikenik skrev:
swehank skrev:
Kul grej att testa på i verkligheten tror jag. Kanske inte i 7 dagar men iaf i 2-3 dagar för att känna på vad som är viktigast i en ren överlevnads situation i skogen.

ÖoB
2 st Pressningar 1,7x2m (24kr) - en att bära saker i/samla vatten med o en som sov/vindsäck
Morakniv (19kr) - tälja till diverse redskap med för tex fiske
Hemköp

Fruktcoctail (17kr) - gott, energi, stor o bra burk att koka vatten i/laga mat.
Jula
Såg (59kr) - Bygga boende, eld, försvar, fällor. Tar mindre energi att såga än att hugga med yxa.
Willys
nån billig pasta (10 kr) Lite kolhydrater är ju skönt att få i sig även om man klarar det utan.

Vatten och mat finns mkt i naturen även under april. Det går att fiska och även göra fällor utan att det tar för mkt energi. Det första är att få upp en torr sovplats o att kunna värma sig/koka vatten. Gärna lite avsides men inte för långt bort från bebyggelse där man kan hitta användbara saker.

Resterande 8 kr skänker jag till Moderata ungdomars minnesfond i Hammarkullen.


Jag funderar starkt på att prova detta sen när jag hittat den "ultimata listan" och någonstans att vara.

Får man fråga hur du tänkt att fiska? Fiska med spjut på västkusten har jag väldigt svårt att tro man kan fånga något på.

Det finns lösa medelstora sågblad att köpa för 25kr på biltema om du vill spara lite mer till minnesfonden. ;)


Ja man kan tillverka av lösa blad en bra såg om man vill. Fiska med spjut (ljuster) är svårt ja men man kan meta eller göra fällor av flätade korgar eller av gamla pet-flaskor.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 20:39 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Låt säga jag vill ha 2000 kcal per dag för att må någorlunda bra. 5 kg euroshopper müsli och 1 l matolja ger 5*3450 kcal + 9000 kcal = 26250 kcal, dvs. i snitt 3750 kcal per dag! Lägg till en äggkartong så man får 2 ägg om dagen också... Försvarets handbok för överlevnad avslutas med en kort genomgång av en överlevnadsövning i kustmiljö där de förflyttade sig 17 mil på 7 dygn där de jagades med helikopter och hundpatrull men de förflyttade sig delvis med kanot. De snittade 1200 kcal per dag i energiintag och då var det från vilda växter så det gick åt energi till att leta, plockat dem osv!

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: ons 07 apr 2010, 23:44 
Underlevaren skrev:
Låt säga jag vill ha 2000 kcal per dag för att må någorlunda bra. 5 kg euroshopper müsli och 1 l matolja ger 5*3450 kcal + 9000 kcal = 26250 kcal, dvs. i snitt 3750 kcal per dag! Lägg till en äggkartong så man får 2 ägg om dagen också...


Okej om jag förstår dig rätt köper du mat för 150 kr och drar till skogs. Utan kniv, vattentäta kläder eller elddon.
Och om det är 2 plusgrader och regnar, vad gör du då?

Harmklinga skrev:
hittar ingenstans i de där trakterna, men:

Lösmustasch
Morakniv
50cl cola som jag dricker upp och fyller med vatten.
Åker tåg till sthlm (gratiz om man vet hur ;))
Gömmer mig i tunnlarna under staden....


Drar du hem till Stockholm också när överlevnadskursen inte hålls i samhället där du bor?
Vet inte om jag vill veta vad du livnärar dig på i Stockholms underground i en vecka med en morakniv... =/

Att åka gratis på tåg är samma som att stjäla, så du bryter mot reglerna i leken.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överleva på 150kr i 7 dagar
InläggPostat: tor 08 apr 2010, 08:56 
Harmklinga skrev:
Okej, är det inte heller tillåtet att planka på tunnelbanan när man väl är här? Juridiskt är det inte detsamma som stöld eller inbrott (det begångna brottet i fråga heter Bedrägligt beteende och är väl i värsta fall en förseelse)

Och givetvis åker jag inte till Sthlm om jag går en överlevnadskurs, men nu handlade det inte om en kurs utan om att gömma sig från SÄPO, och att hålla sig dold från rättsväsendet bland utslagna i en storstad torde vara enklaste sättet, ingen som kan spåra, inga hundrastare som upptäcker en i skogen. Man gömmer sig "in plain sight".
I en storstads kulvertsystem är temperaturen dräglig, det är hyfsat torrt och det är bevisat att folk kan leva där under lång tid.
150:- / vecka är dessutom mer än det jag levde på när jag precis stack hemifrån i min ungdom, fan jag skulle kunna leva på delicatobollar och yogurt för 150:- en vecka.

Och nej, jag skulle inte springa ut i skogen och bygga en bivack bara för att jag kategoriserar mig som "survivalist". Det är så man håller sig undan ryssen eller möjligen zombisarna, inte SÄPO (se hur det gick för bankrånarna i Älvsbyn tex).

Sthlm är ett enkelt val eftersom det är raka spåret norrut till min BOL i Norrbotten, och BOVen är ju här...



Jag tänker samma som du Harmklinga: "The tree is best hidden in forest".


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet