Några tankar är tex att återgång av multnande trä dels blir en naturlig jordförbättring men också under resans gång genomgår olika faser av nedbryting som gynnar olika typer av organismer, tex svampar som kan användas.
Andra exempel är vilka egenskaper har en hög med stora stenblock över tid?
Tex blir de fuktbindare, åter andra typer av organismer gynnas av stenröset, osv.
Kort sagt så kan vi med naturens egna metoder sluta cirkeln och även kunna göra mindre uttag av resurser under längre tidsperioder utan att utarma jorden.
Vad som främst intresserade mig är att hans metoder faktiskt är utprovade i realiteten för kallt nordiskt klimat med stränga vintrar.
Tanken är alltså att göra sig och sin eventuella familj självförsörjande oberode av omvärldens utveckling, tillgång på externa råvaror, kraftnär, vatten/avlopp utifrån osv om någonting där skulle ske som får mer vittgående konsekvenser så skall det inte nämnvärt kunna påverka dig eller din familjs väl eller dagliga liv, du kommer ända att kunna ställa fram mat på bordet, vatten att dricka, toan fungerar alltid, det är varmt inne även om strömmen helt försvinner, du har ett fordon som är lätt att underhålla och klarar de flesta vägar, utan att du är beroende av komplicerad och dyrbar utrustning som du inte kan serva själv osv.
Jag hoppas förstås vad jag vill komma åt och vad diskussionen är tänkt att röra sig kring.