Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 11:15 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Tänke bara plocka upp diskussionen från Lyckad fusion eftersom den är intressant.

Jag väljer i rubriken att jämföra med religiös fundamentalism eftersom det finns en del likheter här.
Den som är kritisk är negativ och pessimist och blir därför utstött.
Den som misslyckas har inte varit tillräckligt positiv
Det går alltid att täppa till käften på nån genom att anklaga den för att vara negativ och pessimist trots att det handlar om ett välbehövligt kritiskt tänkande.
Den som är påläst och kan sitt ämne blir också tillplattad och anklagad för att vara negativ

Likheten med fundamentalism är ganska tydlig, inga andra åsikter eller synsätt är tillåtna än att alltid vara positiv oavsett vad som händer.

Vad är det egentligen vi ser i vårt samhälle idag (och i ännu större grad i USA) när allt går utför i samhället, arbetslösheten ökar och samhällsservicen försämras steg för steg. Vi omformulerar och gör nya inramningar så att det verkar positivt. Sverige är ändå ganska nyktert men det är Sotji som är i fokus.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 11:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men det är väl dit vi ska ? Som om alla ständigt går på prosac ? Vi ska vara så avtrubbade att vi inte reagerar så att de som styr kan göra vad som helst utan att bli ifrågasatta eftersom det är för vårt väl och ve ?

Kameraövervakning vart vi än går , det är bra för oss så att buset blir taget jämt så det kan jag leva med .
GPS i mobilen eftersom den har vi alltid så vi kan bli övervakade då vi inte syns på skärmen .
Betalningar via internet och telefon samt kort så att allt finns tillgängligt vid en granskning .
Inopererade chip så vi kan registrera oss hos läkare mm , finns redan , en grupp i spanien har det som krav för sina medlemar , sedan så stod det igår att man kunde snart få ett piller om dagen att svälja så man alltid hade sitt lösenord med sig oavsett vilken dator som användes .

Vi är idag en grupp lallande idioter som tycker det är bra , i rosenrött skimmer .

Såg ett program igår om livstidsdömda i ryssland . Där var det tabu att hamna i konflikt med andra , överlevnaden innanför murarna var så hård att alla konflikter var helt borta . De som kom dit och hade det svårt i början fick snart lära läxan av att inte hamna i konflikt .

Och vi får inte hamna i konflikt vi heller med de som styr för då anses vi som förbrytare och ska kväsas .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 12:12 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Bristen på kritiskt tänkande är särskilt allvarlig när den leder folk till obefogad optimism, som i sin tur kan göra att man struntar i att göra någonting själv för att man tror att "det löser sig nog". Särskilt "teknikoptimism" är något som är utbrett idag och som i mina ögon är det som främst har trängt undan religionen. Vi tror lika mycket idag som vi gjorde för 500 år sedan, men idag är det forskare och ingenjörer som folk sätter sina förhoppningar till istället för ,som förr i tiden, prästerna.

En annan stor risk är att samhället i stort riskerar att slösa allt knappare resurser på helt fel saker när man prioriterar mer eller mindre fantasifulla high-tech projekt framför mera jordnära low-tech lösningar som har en mera rimlig chans att fungera. Så till exempel drömmer nu Nasa om att öppna gruvor på månen samtidigt som många gruvor här på jorden är olönsamma och elbilskramare drömmer om superbatterier samtidigt som de fysiska lagarna sätter hårda gränser för vad som är tekniskt möjligt. Andra återigen drömmer om att kolonisera Mars samtidigt som vi redan nu har problem med att finansiera uppskjutningarna till vår egen lilla rymdstation i omloppsbana runt jorden. Och så fortsätter det...

Samtidigt så är vi allt mera hotad som art betraktad av vår egen misshushållning med de resurser som vi har till förfogande och vanskötseln av den enda värld som egentligen har realistiska förutsättningar för att vara och förbli vårt hem under den överskådliga framtiden. Det är här man borde satsa pengarna och resurserna på att bevara och sköta om det som vi har idag, men det är förståss inte lika spännande eller fantasieggande...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 12:19 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
@TheRoad

Mkt bra skrivit!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 12:40 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ändå är det överlag bättre här än på en del andra forum...
Även om folk totalsågar det man säger så förändrar det inte det faktum att det är korrekt när det är det.
(nu får man tycka vad man vill om fusion för mig, men jag menar generellt.)

Angående rymden och ännu mer fantasifulla uppslag, Jag har för min del för länge sedan gett upp hoppet om att vi kommer att kunna enas och fixa saker här på plats, för övrigt anser jag det bara vara konstgjord andning åt en döende organism att försöka få detta kaos att fungera utan att tänka utanför de vanliga ramarna. Realistiskt i dagsläget, knappast. Men vinsten idag består ju mest av värdefulla spinoff produkter man kan få fram av forskningen kring sakerna, inte så mycket rymdresorna i sig idag. (Penn & Teller totalsågar ju NASA som en dyr skolklasslekstuga eller nåt i den stilen i ett avsnitt, personligen tror jag dock deffinitivt inte att vi ens varit i närheten av de framsteg vi har idag även på vardagliga planet, såsom de perfekta chipsen till TV soffan eller mer allvarliga saker som sjukvård och annat om man kört på enbart privata linjer, allt sådant som presenterats idag på privat basis har utan undantag varit grav undermånligt i i princip alla avseenden vid en mer seriös jämförelse.)

Men, jo, ang det
Rakkuraj skrev om gruvorna så håller jag absolut med i det jag gissar att han ville komma åt, samma med jordbruk, industri mm här också, man klagar över hotande matbrist, ökad användning av gifter, arbetslöshet osv men här lägger man ner alla mindre och medelstora jordbruk med blixtens hastighet sedan 80 talet torde minst 95% av jordbruket norröver ha gått i graven pga olönsamhet. Förr fanns här i mitt närområde åtminstone ett tjugotal jorbruk som i allafall gick runt såpass att de var självförsörjande och kunde sysselsätta ett par personer då, idag finns ett (extremt stort) kvar och det verkar gå på gränsen.)

Nästan all åkermark här fyller inte längre någon praktisk funktion utom på sin höjd att odla litet hästhö.
Det mesta håller på att försvinna.



-----------

Dweomer kunde inte sagt det bättre själv!
Men det är ju sällan populärt att vara realist idag har jag märkt...

Höll själv på att förlora jobbet förut för att jag var det och sade vad jag anser tidigare.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 21:49 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: sön 25 aug 2013, 16:32
Inlägg: 182
Vi Svenskar är generellt för bortskämda tycker jag. Vi har varit befriade från krig i 200år, standard argumentet för vapenvägrare, vilket har resulterat i att vi tar ALLT vi ha för givet. Även politikerna. Jag anser att hade vi blivit invaderade av antagligen ryssen eller tysken under WWII hade vi haft en annan mentalitet i landet idag. Lagt tid och energi på saker som har betydelse för landet och folkets välmående eftersom vi vet att vi inom loppet av några dagar kan förlora allt.

Vi har ett land fullt av resurser i form av skog, betesmarker osv. Vi hade inte haft problem att vara självförsörjande i Sverige om vi verkligen ville. Landet hade kunnat isoleras helt och vi hade klarat oss med vårt än så länge relativt fina vatten, odlingsmöjligheter och kreatur. Istället importerar vi majoriteten av vår mat från andra sidan jordklotet för att det är enklare att lägga en order där än att politikerna skall ta beslut om att satsa miljarder på lantbruken i Sverige.
Vi har i nutid aldrig riktigt behövt lida eller känna oss nedtryckta och förgågna som många av våra grannländer har vilket resulterar i att eftersom Sverige har haft det så bra så är alla andra i världen snälla. Pröva gå ut och fråga gemeneman i 18-30års åldern när senaste kriget i vår "närhet" var. Tror du verkligen någon kommer nämna Rysslands invasion av Georgien? Nej. Kommer någon ihåg Taimour Abdul-wahab, självmordsbombaren 2010 i Stockholm? Nej. För inget hände oss. Hade Taimour tyvärr tagit livet av 200 personer hade lite ändrats i alla fall.

I Sverige hittar vi inte ordet proaktiv, bara retroaktiv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 10:19 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 19 jan 2014, 16:29
Inlägg: 65
Positivt tvångstänkande... Jag är inte säker på hur någon av er förstod det som jag sa i den andra tråden, men som jag ser det så är det inte alls säkert att ni helt greppade vad jag egentligen menade. Vilket i sin tur är en inherent flaw med språket och kommunikation, jag säger potato och du säger potatoe.

Ang mänskligt beteende och psykologiska aspekter som ni kanske finner intressanta, så länkar jag till mitt nyss gjorda inlägg i tråden 'Onlinespelet Dayz':
onlinespelet-dayz-t6317.html#p93749


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 10:27 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 19 jan 2014, 16:29
Inlägg: 65
sup3rfly skrev:
I Sverige hittar vi inte ordet proaktiv, bara retroaktiv.

Skitsnack, i den mening som du verkar avse syfta.

Eller, för en annan, mer intressant vinkling av det hela - Ok, anta att det du säger i din ovan post skulle stämma. Vad anser du därmed skulle vara rättfärdigat? Ge gärna ett så utförligt svar som möjligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: lör 15 feb 2014, 10:59 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 00:14 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: sön 25 aug 2013, 16:32
Inlägg: 182
weekly skrev:
sup3rfly skrev:
I Sverige hittar vi inte ordet proaktiv, bara retroaktiv.

Skitsnack, i den mening som du verkar avse syfta.

Eller, för en annan, mer intressant vinkling av det hela - Ok, anta att det du säger i din ovan post skulle stämma. Vad anser du därmed skulle vara rättfärdigat? Ge gärna ett så utförligt svar som möjligt.


Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du vill ha förklarat så utförligt som möjligt? Vad som skulle vara rättfärdigat när då? Var då? Hur då? Förstår inte frågeställningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 12:58 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Som TheRoad skriver så har vi ersatt en religion med en annan. Det var redan Nietzsche inne när han utropade att "Gud är Död". Istället har vi ersatt tron på Gud med tron på framsteg och ständig tillväxt. Positivt tänkande är en del av detta troskomplex och när vi känner att det kanske inte riktigt fungerar då övergår tron till fundamentalism och tvångstänkande.

Ingen ger upp sin tro, den tro man blivit indoktrinerad och uppväxt i, utan motstånd. För mig själv tog det nog ett år (minst) från att jag fick den intellektuella insikten att framstegstron är död till dess jag kunde ta till mig helt och fullt ut även känslomässigt. Jag har inte ersatt den tron med någon annan tro och emellanåt känns det tomt i tillvaron.

När man står på andra sidan och gått igenom alla stadier i Kübler-Ross modellen (skrivet om förr här på forumet av mig och andra) och accepterat att världen ser ut som den gör, då känner man tydligt igen när andra uttrycker förnekelse. Även här på forumet finns det många som är i förnekelsefasen. Som tröst kan jag vara säga att det kommer att kännas bättre sen, kämpa bara inte emot så förtvivlat.

När man kommit ut på andra sidan (som jag tror att jag gjort) så öppnar sig ett nytt landskap. Det innehåller nya utmaningar och nya möjligheter men en tro på att saker ska bli generellt bättre, den finns inte.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 13:07 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 19 jan 2014, 16:29
Inlägg: 65
xsive skrev:
weekly skrev:
Positivt tvångstänkande... Jag är inte säker på hur någon av er förstod det som jag sa i den andra tråden, men som jag ser det så är det inte alls säkert att ni helt greppade vad jag egentligen menade. Vilket i sin tur är en inherent flaw med språket och kommunikation, jag säger potato och du säger potatoe.

Ang mänskligt beteende och psykologiska aspekter som ni kanske finner intressanta, så länkar jag till mitt nyss gjorda inlägg i tråden 'Onlinespelet Dayz':
onlinespelet-dayz-t6317.html#p93749


Detta är faktiskt intressant ur en helt annan synvinkel. Du säger här att du inte tror att någon förstår vad du skrivit tidigare. Vad bygger du det på när ingen har gått i svarsmål till ditt inlägg? Det finns många tidigare exempel på att medlemmar reagerat på något som dom läst mellan raderna på ett svar som kanske inte var menat så från den som skrev, men tror faktiskt du är den första som lägger aspekter på frånvaron av svar till inlägg.. :hm: :lol:

Nej, detta, det du nu skriver, är faktiskt intressant ur en helt annan synvinkel. Någon som känner till konceptet 'distraktion'? Annars kan det vara värt att kolla upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 13:10 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 19 jan 2014, 16:29
Inlägg: 65
sup3rfly skrev:
weekly skrev:
sup3rfly skrev:
I Sverige hittar vi inte ordet proaktiv, bara retroaktiv.

Skitsnack, i den mening som du verkar avse syfta.

Eller, för en annan, mer intressant vinkling av det hela - Ok, anta att det du säger i din ovan post skulle stämma. Vad anser du därmed skulle vara rättfärdigat? Ge gärna ett så utförligt svar som möjligt.


Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du vill ha förklarat så utförligt som möjligt? Vad som skulle vara rättfärdigat när då? Var då? Hur då? Förstår inte frågeställningen.


Skitsnack. Att du låtsas oförstående visar bara att du inte vill prata om det. För er andra, som läser, läs inlägget ovan igen:
sup3rfly skrev:
Vi Svenskar är generellt för bortskämda tycker jag. Vi har varit befriade från krig i 200år, standard argumentet för vapenvägrare, vilket har resulterat i att vi tar ALLT vi ha för givet. Även politikerna. Jag anser att hade vi blivit invaderade av antagligen ryssen eller tysken under WWII hade vi haft en annan mentalitet i landet idag. Lagt tid och energi på saker som har betydelse för landet och folkets välmående eftersom vi vet att vi inom loppet av några dagar kan förlora allt.

Vi har ett land fullt av resurser i form av skog, betesmarker osv. Vi hade inte haft problem att vara självförsörjande i Sverige om vi verkligen ville. Landet hade kunnat isoleras helt och vi hade klarat oss med vårt än så länge relativt fina vatten, odlingsmöjligheter och kreatur. Istället importerar vi majoriteten av vår mat från andra sidan jordklotet för att det är enklare att lägga en order där än att politikerna skall ta beslut om att satsa miljarder på lantbruken i Sverige.
Vi har i nutid aldrig riktigt behövt lida eller känna oss nedtryckta och förgågna som många av våra grannländer har vilket resulterar i att eftersom Sverige har haft det så bra så är alla andra i världen snälla. Pröva gå ut och fråga gemeneman i 18-30års åldern när senaste kriget i vår "närhet" var. Tror du verkligen någon kommer nämna Rysslands invasion av Georgien? Nej. Kommer någon ihåg Taimour Abdul-wahab, självmordsbombaren 2010 i Stockholm? Nej. För inget hände oss. Hade Taimour tyvärr tagit livet av 200 personer hade lite ändrats i alla fall.

I Sverige hittar vi inte ordet proaktiv, bara retroaktiv.

Min korta fetmarkering där på slutet, lägg märke till att det markerade ordet 'tyvärr' inte passar in i det naturliga ordflödet - ungefär som om någon hade stoppat dit det i efterhand, efter att resten redan var skrivet. Man skulle kunna tro, för att vara politiskt korrekt, eller så.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 13:52 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Rakkuraj, jo, detdär är ju onekligen en intressant grej, vet inte om jag själv verkligen har nått dit elelr om man fortfarande lever kvar halvt omedvetet med någotslags ögonbindel, jag vet inte, men tror för att vara ärlig att väldigt få av mina visioner har någon konkret verklighetsförankring, men tror och fantasi antar jag, i allafall det senare, kan nog för att vara uppriktig säga att jag nog innerst inne egentligen inte tror, mer någotslags grepp efter halmstrån man får närmast utgå från att de knappast kommer att dyka upp under denna generations livstid...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Positivt tvångstänkande - religiös fundamentalism
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 14:17 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet