Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 16:56 
här visar Dave canterbury hur gör man eld efter att det har regnat i 14 timmar..https://www.youtube.com/watch?v=tKAJKqVzlks


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 19:56 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Här i sverige fungerar det bra med björknäver, kvistar från längst ner på granar som oftast är torr, och sen bygga på med kluven tjockare ved, helst torrfura som är vanlig här i norr. Det sättet är ganska oslagbart hur det än har regnat. Många här har björknäver med sig i bilen, skoterväskan och ryggsäcken. Bic tändare, tändstickor och eldstål finns alltid med mig, edc har även jag.

Det viktigaste är att ha ett hyfsat torrt underlag till att börja med, lägg lite pinnar underst så att det får luft och inte ligger direkt på marken. Att starta elden är inte det svåraste, det är i stället att samla ved så att det verkligen räcker den tiden man behöver.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 20:04 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 jul 2010, 23:15
Inlägg: 79
Ort: Västra Götaland
Som en backup som fungerar i alla lägen har jag numera en liten plåtask med vaselinimpregnerade bomullsrondeller. En liten gnista från eldstålet så brinner det som bara den. Att det sen är i princip helt okänsligt för fukt gör inte saken sämre ;)

Men som Kronblom sa, det svåra är inte att starta elden utan skaka fram tillräckligt mycket ved som är tillräckligt torr för att elden ska klara sig länge nog för att göra sitt jobb.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 20:26 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:00
Inlägg: 470
Mindre och smalare bitar av ved. Torkar snabbare, och när man har elden på g, kan man lägga progressivt större bitar ved i elden.

De större lägger man vid sidan av elden, så torkar de där. :)

_________________
Green eyes and black rifles

Si vis pacem, para bellum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 20:33 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Samt att samla ihop mer ved än man tror går åt, när man fått ihop en hög som man tror räcker så samla ihop ytterligare lika mycket, innan man tänder på är att föredra, men det är inte alltid möjligt

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 20:57 
I mina trakter brukar det finnas stående döda granar (och ibland andra trädslag) här och där i tät ungskog som inte röjts så bra. Kan även hittas i äldre skog där en del gran har självföryngrat nära ett större träd som "kvävt" det. Det är ved som är mycket torr även i samband med regn, och oftast väldigt enkelt att ta ner. Bara att luta sig mot eller dra ner. Kanske ett par yxhugg först. Och sedan släpa "hem" till lägerplatsen. De mesta kvistarna går bort medan man släpar.

Allemansrätten ger inte tillstånd att ta sådana träd på annans mark, men det kan vara bra att känna till och kolla efter när man är ute i skog och mark, så man lär sig hitta dem smidigt. Om man skulle behöva på riktigt... Om man känner markägaren och har möjlighet att fråga så skulle man troligen gärna få ta ner sådana klena döda träd till ved ute i skogen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 22:34 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 aug 2014, 20:04
Inlägg: 238
Jag brukar leta upp en gammal tjärstubbe och hugga fram lite ved, den är alltid torr å fin att elda, året runt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 23:13 
jag med har en torr bit ek som hänger från nyckel kedjan, och har en gammal snus pack som innehåller *fat wood* som jag samlade själv från skogen för en månad sen. plus min eld kit, men stiftet med filmen va att hur gör man eld om man hade bara eld stål och kniv som jag tänkte var bra och veta speciellt för mig som bor i stan och har inte nånstans och prova elda utan att nån ska ringa polisen :lol:


Senast redigerad av fhm1502 tis 02 sep 2014, 23:51, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: eld efter regn
InläggPostat: tis 02 sep 2014, 23:46 
Jag tycker att det är lite skrattretande att han i filmen jobbar så hårt, och pratar om primitiv teknik, och sedan tar han fram en super-hi-tech ferroceriumstav för att tända. Ferrocerium är ju allt annat än primitivt...

Det hade varit mer seriöst om han hade använt en bit flinta eller kvarts och kniven. Gärna letat upp på plats. Annars kan man väl lika gärna använda en tändare eller en ask med tändstickor i en plastpåse? Det är knappast mindre primitivt än ferrocerium.

http://web.comhem.se/~u98400668/kultur/eld.html

Jo, jag har ett par ferroceriumstavar också, som backup, även i min BOB, men jag använder dem sällan. Vill jag verkligen utmana mig själv använder jag riktig flinta eller kvarts och en bit smitt kolstål eller en eldkolv. Är jag illa ute och fortfarande har packningen kvar använder jag tändstickor eller en tändare och en tuss bomull med vaselin.

Allemansrätten ger alla rätt att gå ut i skogen och göra upp en liten lägereld med nedfallna grenar du hittar i skogen. Utom möjligen mitt på sommaren när det är eldningsförbud eller i en nationalpark eller liknande. Fritt fram så länge du inte stör eller förstör. Med andra ord gott och väl utom synhåll från bebyggelse och vägar och andra människor. Och utan att någon efteråt ser att du varit där. Då kan du vara hyfsat säker på att du inte stört...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet