Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: lör 06 sep 2014, 17:11 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: lör 05 mar 2011, 14:07
Inlägg: 55
MulenDag skrev:

Lite väl urflippat i slutet kanske - om det är vad jag tror. Intressant idé med nanoteknik istället för de "vanliga" kriserna, den tar liksom med sig allt på en gång.

/MulenDag


Och du tror på Aliens? Det är i alla fall det jag tror på. :alien: :alien:

_________________
............................................................
SHTF? WTF! Guld är för barbarer och konserver smakar skit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: lör 06 sep 2014, 17:19 
themuz skrev:
Och du tror på Aliens? Det är i alla fall det jag tror på. :alien: :alien:


Jag har svårt att tolka det på något annat sätt.

Nu är ju Cornu smart så jag tror han inser problemen med rymdfart över de avstånd som är. Därför tror jag inte att det kommer att bli några aliens i betydelsen biologiska varelser som kommer ned. Tanken att bygga självreproducerande sonder för informationsinsamling eller terraformning och slumpmässigt dra iväg dem åt olika håll har dock förts fram helt seriöst i rymdforskningskretsar. Kan vi tänka så kan säkert andra tänka så... Frågan är vad som händer om man är på en planet som får ett sånt besök...

Men nu blev det väldigt OT och spekulativt. :oops:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: lör 06 sep 2014, 17:57 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: lör 05 mar 2011, 14:07
Inlägg: 55
OT vill jag nog inte kalla det. :)

En annan möjlighet jag funderade på var sambandet jetmotorer och den hemvändande vikingen från österled aka Joystick, SOG. Vi har bara hans ord på att Al Qaida drabbades.

_________________
............................................................
SHTF? WTF! Guld är för barbarer och konserver smakar skit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: lör 06 sep 2014, 18:16 
Ja där vart det mycket Arn-känsla. :lol: Men har inte ryssarna kvar några av sina gamla plan som inte använder modern elektronik tro, eller nån annan nation kanske? Det verkar ju som att det bara är kiselkretsar (eller i alla fall moderna kretsar, inte gamla bilar och jag gissar att radiorör också klarat sig) som råkar illa ut. Mest förundrad är jag kanske över att det var helt dött på radion. Lite här och där borde det ju finnas en eller annan glad amatör med en rörsändare och ett gammalt elverk utan elektronik.

Förresten ska jag nog inte kasta alla mina gamla ficklampor med glödlampa, även om sannolikheten är liten... (Vad händer med drivkretsarna i en LEDlampa om en NEMP utlöses?)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: sön 07 sep 2014, 23:02 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 05 sep 2014, 15:18
Inlägg: 2
Jag gillar bokens idé och övergripande historia. Det finns fortfarande en del att jobba med språket som skulle kunna göra den bättre och mer flytande.

BTW mitt ex finns i Malmö om nån vill köpa för en hunka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: tis 09 sep 2014, 20:15 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 aug 2014, 20:04
Inlägg: 238
Läste ut den igår.
Bättre röd tråd och berättarglädje i denna bok, inte så mycket radioprat som i tidigare böcker.
Roligt att deras öden vävdes in i varandra då och då också.

På 10år tycker jag att man borde fått lite mer omvärldsbevakning, kanske lite mer om det?
Trots att det mestadels var apostlahästarna som gällde.
Sen saknar jag beskrivning om hur det gick för Norrland, vildmarken de luxe då antagligen.
Kanske Samernas Rike längst i norr som brett ut sig och tagit över?
Sen vanliga norrlänningar som har lite skogsvana i södra norrland, kusttrafiken som var extremt viktig på medeltiden
kanske återkommit i bottenviken/havet?
Finland och sånt borde de ha kontakt med då.

Massa saker, men det kanske kommer i nästa? :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: tis 09 sep 2014, 20:54 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Klart intressant bok nu när jag läst hela.

En sak slår mig när elektroniken slås ut, informationen fallerar helt och hållet, så tror jag att det även blir i verkligheten.
Sen är det helt sant att man vägrar acceptera sin eländiga situation och att allt rasar runt omkring, man går som i en bubbla och hoppas att allt blir som vanligt igen, vilket det inte blir. Förnekelsen och chocken kommer säkert även den i verkligheten.

En hagelbössa räcker säkert till självförsvar och jakt i ett sånt läge, men ammunitionen skulle snart bli en bristvara, t.ex. 100 patroner väger fyra kg och tar en hel massa plats.

Vandringen tvärs över Sverige tycker jag gick oväntat snabbt, hopp i tiden givetvis, men mycket mer skulle hänt på den resan tycker jag.

Polisernas agerande under Ragnhells ledning förklarar jag med att han tidigt tog ledningen och var en karismatisk psykopat som inte tog chocken som dom andra poliserna, därför lyckades han. Yrket som sådant har en dragningskraft för typen människor, hoppas bara att sållningen fungerar i verkligheten.

Slutet? Tja, verkligen ett oväntat tidshopp där, vet inte riktigt om jag tycker om det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 09:31 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
.


Senast redigerad av takiman lör 06 dec 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 10:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
takiman skrev:
En sak jag hängde upp mig på är vid Dieselmannens Bug Out via Gullmarsplan och så vidare ner på Johanneshovsvägen (har inte boken framför mig nu, så rätta mig om mitt minne sviker mig...;).
Det Wilderäng verkar ha missat, Göteborgare som han är, är att från gullmars går tunneln ner i södra länken. Wilderäng nämner inte ens tunneln som ett alternativ eller varför det inte är ett alternativ. W verkar bara ha kollat på Google Maps angående färdvägen ut från Sthlm.
Den vägen använde man innan tunneln byggdes, men den funkar ju så klart idag med. Dock, som sagt, är det lite lustigt att tunneln inte nämns. Men kollar man färdvägar via Google Maps kan man ju missa vissa tunnlar...


Eller så är det inte så listigt att bege sig ned i kolsvarta tunnlar utan möjlighet att komma undan om det skulle visa sig finnas något i vägen där nere. För övrigt är det närmare att åka ovan jord... Personligen hade jag valt en helt annan väg ut ur stan om jag skulle söderut (vilket jag skall om det brinner till, men förhoppningsvis i ett betydligt tidigare skede).

@MulenDag och TheMuz - Min gissning är inte aliens. Det föreföll ju som om väst drabbades först och hårdast av angreppet. Jag gissar att det i stället är Kina som är "the bad guy". Om man bygger "naniter" (minns ej exakt vad de kallades i boken...) så ser man förstås till att ha ett motmedel eller bygga sin egen teknik på ett sätt så att den är resistent mot angrepp. Jetplanet på slutet i boken är förstås ett kinesiskt spaningsflygplan, alternativt ett äldre jetplan utan avancerad elektronik.

Det som observeras vid ISS är så klart kinesernas egna utbyggnad av denna. Varför skulle aliens behöva en rymdstation byggd av undermåliga jordlingar? :D

Skall dock bli intressant att läsa fortsättningen. Denna bok är, i mina ögon, en klart bättre bok än Wilderängs tidigare skapelser (vilka jag gillade till viss del, men som jag hade svårt för i delar). Språket har förbättrats och den har ett annat flyt. Jag stör mig dock på utmålandet av poliskåren som en mördande hord (med undantag av piketen...)...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 10:53 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
.


Senast redigerad av takiman lör 06 dec 2014, 17:49, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 11:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
takiman skrev:
Xamuce skrev:
takiman skrev:
Eller så är det inte så listigt att bege sig ned i kolsvarta tunnlar utan möjlighet att komma undan om det skulle visa sig finnas något i vägen där nere. För övrigt är det närmare att åka ovan jord... Personligen hade jag valt en helt annan väg ut ur stan om jag skulle söderut (vilket jag skall om det brinner till, men förhoppningsvis i ett betydligt tidigare skede).

.


Det är väl en självklarhet, eller?
Skriver ju det i mitt inlägg, " nämner som ett alternativ, eller varför det inte är ett alternativ."
Det är lite underligt att den inte ens nämns. Tror att de flesta i Sthlm som brukar köra där kommer tycka det är konstigt att den inte nämns, som att alternativet inte existerar. Iom att W brukar vilja vara helt korrekt i sina beskrivningar av militära slag och försöka ha annan fakta helt korrekt är det, enligt mig, väldigt underligt.
Får se om cornu kommer med en kommentar.


Jo, han förefaller vinnlägga sig om att vara så korrekt det går så visst, en kommentar i boken om att han inte såg tunneln som ett klokt alternativ hade kanske varit på sin plats. Att välja att åka genom Årsta kändes ju lite lagom ostrategiskt också, men någonstans behövde ju vår resande prepper möta folk och få information... :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 20:15 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 jan 2014, 11:11
Inlägg: 9
takiman skrev:
En sak jag hängde upp mig på är vid Dieselmannens Bug Out via Gullmarsplan och så vidare ner på Johanneshovsvägen (har inte boken framför mig nu, så rätta mig om mitt minne sviker mig...;).
Det Wilderäng verkar ha missat, Göteborgare som han är, är att från Gullmars är ju en av infarterna till södra länken. Wilderäng nämner inte ens tunneln som ett alternativ eller varför det inte är ett alternativ. W verkar bara ha kollat på Google Maps angående färdvägen ut från Sthlm.
Den vägen använde man innan tunneln byggdes, men den funkar ju så klart idag med. Dock, som sagt, är det lite lustigt att tunneln inte nämns. Men kollar man färdvägar via Google Maps kan man ju missa vissa tunnlar...


Jodå, jag nämner att tunneln inte är ett alternativ när jag buggar ur.

Sidan 260: ", men han ville undvika Södra länkens tunnlar."

Aldrig att jag skulle bege mig ner i en tunnel i den situationen, ingen utväg vid vägspärr. Sedan stod det vatten i garaget när dränering och tillhörande pumpning inte längre fungerade. Lär stå meterhögt med vatten i Södra länkens tunnel efter en månad utan pumpning. Fast Wilderäng nämnde inte det. Eller så strök hans redaktör sådana tempostörande detaljer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 20:53 
Xamuce skrev:
@MulenDag och TheMuz - Min gissning är inte aliens. Det föreföll ju som om väst drabbades först och hårdast av angreppet. Jag gissar att det i stället är Kina som är "the bad guy". Om man bygger "naniter" (minns ej exakt vad de kallades i boken...) så ser man förstås till att ha ett motmedel eller bygga sin egen teknik på ett sätt så att den är resistent mot angrepp. Jetplanet på slutet i boken är förstås ett kinesiskt spaningsflygplan, alternativt ett äldre jetplan utan avancerad elektronik.

Det som observeras vid ISS är så klart kinesernas egna utbyggnad av denna. Varför skulle aliens behöva en rymdstation byggd av undermåliga jordlingar? :D


:lol: :lol: :smack: Jag vantolkade det något gruvligt. Jag läste det som att det dykt upp något nytt och annorlunda vid ISS och med mitt ganska kraftfulla intresse för SF så... :oops: Antar att du har rätt, att det är någon jordisk makt som ligger bakom. Kan bli än mer spännande att se vad de tar sig till när de visar sig.

Håller på att läsa "Dies the fire" och där är det lite mer magiskt, naturlagarna ändras plötsligt. Finns en del prepptänkvärda saker där kanske men det blir väldigt konstigt när motorer och ammo slutar fungera för att något i naturen ändrats. Stjärnklart känns mycket bättre på det sättet för det skulle kunna hända. Naniter är inget jag tänkt på speciellt så innan jag insåg vad det handlade om kändes även Stjärnklart rätt långsökt, när jag förstod blev det riktigt givande.

Inte för att jag ogillar rena sagor men i en preppingnöjesbok känns det lite fel.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 21:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@MulenDag - Jag behöver ju inte ha rätt, men aliens kändes uteslutet... Jag gillar också science fiction och naniter var ju en annorlunda attackvinkel, om uttrycket ursäktas, så jag tror vi kommer få se mer tekniska förklaringar till dessa och syftet med angreppet mot världens största högteknologiska nationer (Kina undantaget, jag fick i alla fall intrycket att Kina och andra länder i sydöstra Asien drabbade i väsentligt mindre utsträckning).

Varför man befinner sig vid ISS kan man också spekulera kring och en anledning skulle ju kunna vara att det är den enda existerande rymdstationen och det skulle helt enkelt vara lättare att arbeta utifrån denna än att "starta eget". Dessutom skulle en redan existerande rymdstation dra mindre uppmärksamhet till sig om det skulle finnas överlevande högteknologi hos någon annan än angriparen kvar någonstans på klotet.

Jag ser fram emot fortsättningen och tycker det skall bli spännande att se hur det kommande stjärnfallet vävs in i det som hänt hittills.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 10 sep 2014, 22:12 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: lör 05 mar 2011, 14:07
Inlägg: 55
@Xamuce och @MulenDag
Även jag drar tillbaka Alien gissningen... för inte fan kommer de med jetmotorer..

Och apropå Dies the fire så skildras civilisationens fall utförligare där - "the dying years"- som det kallas efteråt när det stabiliserat sig. Tycker som nämnts tidigare i tråden att kollaps-åren gick för fort över i återuppbyggnad och stabiliserad fas i Stjärnklart. Men nu har tillbakablickar utlovats av författaren och det är ju lovande.

_________________
............................................................
SHTF? WTF! Guld är för barbarer och konserver smakar skit.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet