Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: tor 11 sep 2014, 10:04 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
.


Senast redigerad av takiman lör 06 dec 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 12 sep 2014, 14:33 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Nu har jag också läst boken. Hade beställt den hos Drottninggatans bokhandel här i stan, men de fick aldrig leverans från förlagssystem. Jag gillar inte att stödja akademibokhandeln, men när Wilderäng meddelat på bloggen att den var slut hos förlagssystem så gick jag till LundeQ (eller den sorgliga stormarknad som bär det anrika namnet) och köpte boken. Läste ut den alldeles nyss.
Utifrån premissen med Naniterna så känns boken rimlig och trovärdig.
Jag har dock några funderingar,

Filip borde definitivt ha haft vett nog att bära upp alla sina preps när han började hämta mat ur dem, när skiten redan träffat fläkten finns inget skäl att ha dem flera våningar bort i en värld som uppenbart håller på att bli laglös och där innehållet i hans källarförråd är mer värt än guld. Jag skulle bära upp dem i lägenheten så att jag hade dem bakom samma dörr som mig själv och under bössans skydd.
När vi ändå är inne på Filip så skulle jag inte lämna studsaren i lägenheten, mina bössor och ammunition kommer definitivt att följa med vid en Bug out om den inte sker till fots, då kommer sannolikt minst en att lämnas hemma. Måste jag lämna ett vapen utomhus är det en minuts verk att ta bort vital del.
Att nyttja motorcykeln får jag säga att framstår som rimligt under omständigheterna, om än ganska vågat. Med tanke på avdödandet av befolkningen känns det däremot osannolikt att han inte skulle stulit en cykel längs vägen. Hans erfarenheter hemma på ön påminner oss om en sak, Cacher. Två nedgrävda hinkar med kläder, mat och redskap en kilometer inåt land hade varit en fantastisk resurs när han tvingats lämna sin BOL. Något att tänka på för oss, Cachea utrustning Off site, inte bara längs vår tilltänkta flyktväg, men också på rimliga avstånd från vår bostad och vår BOL för att inte stå nakna vid en totalförlust av dessa.

Anna, gjorde allting rätt igenom boken, inget att anmärka på där. Härlig kvinna.
Calle: Borde vetat bättre och sett till att de haft någon form av vaktrutiner och rutiner för hantering av främlingar vid gården. Med tanke på hans vapeninnehav borde han sett till att inte överraskas av plundrarna och att inte synas vid torpet innan plundrarnas avsikter var tydliga.

Magnus, Gjorde praktiskt taget allting fel och agerade väl egentligen aldrig i boken, bara reagerade och reagerade dessutom fel. Räddades av sin pragmatiska hustru, men fick betala ett högt pris för sin senfärdighet i form av döttrarnas död. Jag misstänker att de speglar det mesta av fårket. Hans eget frånfälle kan han inte rimligen på något som helst vis lastas för.

Maria, På sitt sätt imponerande kvinna, på många sätt försvarslöst fårk.
God pliktkänsla och tydlig vilja att utifrån sina referensramar göra sitt för att saker skulle fungera. Övertro på systemet utan att vara insatt och slutligen total okunskap om det mesta av praktiska ting. Gav sig av till fel Hem när hon lämnade Riksdagen, borde försökt gå hem till maken istället för till övernattningslyan.

Gustaf, Här är mannen som gjorde mest fel, men även mest rätt.
När jordbruksmaskinerna slutade fungera borde han och fästningschefen sett till att sätta såväl det egna manskapet (de som kunde avvaras) som civilbefolkningen i tätorten på att bistå bönderna med skördearbetet. Säg att hälften av befolkningen var arbetsför i rimlig grad och kunde avvaras från andra uppgifter så skulle det innebära 2000 man som manuellt skördade fälten, det skulle innebära att det mesta av livsmedel i området bärgades. Man borde också sänt ut vedhuggarlag när skörden var bärgad.
Motsvarande borde givetvis gjorts även på andra håll, även om ansvaret faller tyngre på karlsborgspersonalen då de hade bättre förutsättningar.

Peter kan vi lämna därhän utom i så måtto att man kan tycka att Piketen borde tagit honom av daga.

En sak som inte riktigt håller i boken är frånvaron av motorfordon. Jag köper utan bekymmer att alla fordon från sjuttiotalet och framåt är döda, men det lämnar väldigt många fordon kvar.
På min gård står en bil från 1970, av sextiotalskonstruktion och tekniskt konservativ. Finns inte ett microchip i den och inte en integrerad krets. Det som naniterna så som de beskrivs skulle kunnat stoppa i sig är blinkrelä och helljusrelä, men sannolikt inte det heller. Bensinen i tanken på den räcker för femtio mil och slangar jag från de hundratals bilarna i området och antar kvarts tank i genomsnitt så får vi om vi antar hundra bilar och i snitt sextioliterstank 1500 liter, utöver vad jag har i dunkar här hemma och i mina andra bilar.
Bara de så här gamla eller äldre bilar jag känner till i mina kvarter är ett tiotal. I villaområdena är de fler.
Lägg till detta gamla motorcyklar och mopeder med magnettändning.
Tillgången till traktorer är även den sämre än den borde. Jag har inte jättemånga bekanta inom jordbruket, men bland de jag har så hittar jag äldre traktorer på praktiskt taget varje gård, hållna i skick och använda för lättare sysslor eller där ett modernt monster inte kommer fram på ett bra vis. Till dessa finns oftast gamla redskap på logen eller undanställt i ett hörn i maskinhallen. Även äldre skördetröskor och andra maskiner förekommer. Även på nedlagda gårdar brukar femtio eller sextiotalstraktorn finnas kvar som arbetskamrat, utöver alla veterantraktorentusiaster. Jag säger inte att det skulle finnas nog med användbara traktorer och lastbilar för att hålla igång Business as usual, däremot skulle många gårdar få mycket gjort med tillgängliga medel och inte minst med handpumpar för att komma åt bensinmackarnas drivmedel. Första vinterns distributionssvårigheter skulle göra att mängden mat i förhållande till kvarvarande befolkning paradoxalt skulle vara god när handeln i någon mån kom igång efter vintern.

Nu tror jag att jag ska börja söka efter en bra rörradio och om möjligt en 27mhz komradio baserad på rör och utan modern elektronik. Har någon förresten en trampgenerator från femtio eller sextiotalet att sälja eller donera?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 12 sep 2014, 14:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jo, även jag störde mig en aning på all teknik dog... Det kändes inte helt sannolikt, men vi får väl anta att författaren tänkt några varv kring detta innan det blev så.

Naniter som hot idag känns dock osannolikt så rörradio får nog anstå en aning till förmån för lite modernare saker (som får skyddas mot EMP i stället).

Att ha mindre gömmor en bit från bostad och BOL förefaller ju klokt, det måste jag fundera närmare på. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 12 sep 2014, 15:11 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 jan 2014, 11:11
Inlägg: 9
takiman skrev:
Eller så missade Wilderäng såna vitala detaljer. ;)


Vad är min pseudonym?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 12 sep 2014, 17:17 
Fick hem boken för två veckor sen och läste den på fyra kvällar. Hade jag inte haft mycket med skörden hade det gått betydligt fortare. Svårt att lägga i från sig den och trots att tiden tills väckarklockan skulle ringa kom allt närmare tänkte jag flera gånger "bara ett kapitel till" när jag låg i sängen och läste :up:

Som sprithitler är inne på reagerade även jag på frånvaron av äldre traktorer. Min gamla diesel har uttag för startvev, och även om det nog är en bedrift i sig att veva igång den vore det knappast omöjligt. Mycket gamla jordbruksredskap har tyvärr försvunnit, speciellt de hästdrivna, men att i en mindre by skrapa ihop en fungerande maskinpark med traktor från 50-70 talet skulle nog gå tämligen enkelt på de flesta håll.

Två saker upplevde jag som riktiga faktafel som enkelt kunde ha undvikits, eller helt enkelt tas bort till en senare upplaga. Första är att man lagar inte en trasig topplockspackning med en svets. Man byter den mot en ny, och om man inte bara är ute efter att blåsa en ovetande köpare på Blocket planfräser man topplocket. Det andra är att det påstods att det inte var hästar utan oxar som användes som dragdjur innan traktorerna och att det bara var på film man såg hästar. Enligt den dryga 500 sidor tjocka bibeln Svensk mosskultur - Odling, torvanvändning och landskapets förändring 1750-2000 förekom oxar som dragdjur i princip inte alls utanför Småland vid sekelskiftet 1800/1900. Här i norr har jag aldrig hört talas om någon som brukade oxar som dragdjur. Däremot användes hästen fortfarande in på mitten av förra seklet.

Av någon anledning tänkte jag också på aliens :alien: Hoppas på en lite mer jordnära förklaring i Stjärnfall, som jag gissar att nästa bok kommer att heta :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 12 sep 2014, 18:42 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Tack förresten för nickningarna till forumet :)

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: lör 20 sep 2014, 21:20 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 23:42
Inlägg: 34
reagerte vel omtrent som de andre på forumet; filip var litt treg meg å dra til BOLet, litt lite biler og motorsykler, sånne ting, samt at "ti-årshoppet" på slutten var unødvendig. for meg var boka slutt når filip ser bekjentgjøringen fra Silverbane på husveggen.

På den annen side skulle jeg gjerne sett mer beskrivelser av det forlatte sverige, steder uten innbyggere etc. Klassisk "etter det store smellet". En ting er i allefall klart; det kommer ikke til å bli mangel på steder å slå seg ned om man overlever de to første årene...

...og så hadde det vært kult om http://www.hovudstadsbladet.se faktisk fungerte og hadde ekstrainformasjon til boka :)

_________________
Mvh.
Draugjeger
________________
"Jeg vil påstå at 99% av det norske samfunn ville overlevd lengre ved å legge seg på sofaen, spare energi, sutre og synes synd i seg selv." Reconpack


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: sön 21 sep 2014, 00:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Draugjeger skrev:
reagerte vel omtrent som de andre på forumet; filip var litt treg meg å dra til BOLet, litt lite biler og motorsykler, sånne ting, samt at "ti-årshoppet" på slutten var unødvendig. for meg var boka slutt når filip ser bekjentgjøringen fra Silverbane på husveggen.

På den annen side skulle jeg gjerne sett mer beskrivelser av det forlatte sverige, steder uten innbyggere etc. Klassisk "etter det store smellet". En ting er i allefall klart; det kommer ikke til å bli mangel på steder å slå seg ned om man overlever de to første årene...

...og så hadde det vært kult om http://www.hovudstadsbladet.se faktisk fungerte og hadde ekstrainformasjon til boka :)


http://www.huvudstadsbladet.se/ fungerar. Dock verkar den inte uppdateras särskilt mycket, men vi får väl anta att den uppdaterades fram till internet dog i boken...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 24 sep 2014, 13:46 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Nu har även jag så tillslut läst ut detta verk. Jag tycker att det var en intressant och underhållande skildring även om premissen naturligtvis känns ganska osannolik i sig.
Den fungerade dock bra för att på ett snabbt sätt störta samhället i kaos. Kanske kan en svår solstorm ge en något likartad utveckling?

Jag kan tyvärr mycket väl tänka mig att det dyker upp personer som Ragnhell i ett verkligt SHTF scenario där allting är kaos och samhällsstrukturen har brutit samman,
men jag har ett högt förtroende för polisväsendet och tror att det i så fall är mera troligt att det blir någon annan aktoritär person med tillgång till vapen
och kunskaper som tar kommandot. Jag tror till och med att det mycket väl kan finnas personer inom mera extrema grupper i samhället idag som redan planerar
för en sådan utveckling i händelse av SHTF.

Många områden kommer säkert att bli laglösa, åtminstone till en början. Alla möjliga typer av brott, småkrig och konflikter är väl i det närmaste givna.
Det kommer säkert också ganska så snart att uppstå krigsherrar eller kanske snarare feodalherrar, som mot betalning av skatter eller i form av arbete
erbjuder befolkningen inom ett område skydd och skipar sina versioner av rättvisa. Detta både på gott och ont.

Filip överensstämmer väl med min egen bild av hur många ser på detta med survivalism. Man tenderar att kanske sätta allt för stor tilltro till sina förråd och till
förmågan att undgå att bli bestulen på sina lager. Det minsta jag skulle ha gjort i Filips ställe är att i alla fall gräva ned matförrådet på någon säkrare plats istället
för att ha det i källarförrådet. Filips historia visar också på att det kan vara naivt att lita ens på sina egna släktingar i händelse av en riktigt svår situation.

Magnus representerar i mina ögon generellt hur folket i Sverige idag skulle bete sig. En naiv verklighetsbild, osviklig tilltro till myndigheternas förmåga att lösa
problemen och rädda människor och en närmast kriminellt låg förmåga att tänka kritiskt och visa handlingskraft.

En intressant sak som bara nämns i förbegående är att 80% av dem som överlevt första året dog under det andra året. Detta är också
något som jag själv misstänker kan hända, eftersom många som kanske lyckas överleva på sina förråd ett år sedan ändå dukar under för svälten eller
sjukdomar när förråden är slut det andra året och man inte har kunnat eller helt enkelt inte orkat ordna sin föda för det kommande årets vinter.

Jag gillar den ogenerade och realistiska skildringen i boken av även mindre angenäma situationer och händelser. Överlag var boken
väldigt läsvärd och underhållande men gick tyvärr lite väl snabbt att läsa ut. Jag ser med spänning fram emot fortsättningen!

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: tor 25 sep 2014, 00:04 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Jag har läst boken. Sammantaget tyckte jag att den var tänkvärd och underhållande. Över förväntan.
Jag jämför ploten om naniter med zombies. "klarar man detta klarar man allt".
Naniter skulle ställa till stora problem för mig och det är klart nåt att fundera kring, även om scenariot är osannolikt kan jag identifiera delar i min prepping som kräver redundans.

På karakärsplanet kan jag tycka att vissa karaktärer var ganska platta för att inte tala om bipersonerna. Stockholmare var söderhipsters, och söderhipsters barn äter pulled port eftersom det är den senaste hipstermaten. Lite sånt.
Men trots de ganska torftiga känsloskildringarna och generaliseringarna i persongalleriet som gjorde att karaktärerna tappade djup så kände man och led med personer som Magnus när Moa(?) dog.
Min erfarenhet av poliser gör att jag svårligen kan föreställa mig några större skaror med morallösa fd. poliser som drar omkring, men det skapade ju en antagonist man gladeligen hatar. I övrigt undrar jag vem som är så dum att man okynnesavrättar människor när kompetens och kunnande är så viktigt - som läkaren de avrättade. Mycket dumt. Gör inte så...
Vilken vapenhandlare skulle släppt in "poliser" för en vapenkontroll när hela samhället har havererat. Tips från mig: 1. Polisen skall annonsera 2v i förväg. 2. Vem tänker inte "de måste ha bättre saker för sig än att kontrollera vapen just nu".
Dieselmannen. Ensam är inte stark, varför hookade du inte upp med preppern du träffade på löprundan?

Sen fanns det några avvikelser. Aimpoint CS har riktmedel ovan, därmed kan man om än med tveksam precision använda en AK5C eller annan karbin med sådant monterat även om siktet slås ut. De G36 eller Colt Canada-karbiner som SOG ibland använder har också sikten monterade.
Människor häktas inte direkt efter att de grips och man placeras inte på häkte innan man häktats.

Några saker som befästs eller tagits i beaktning pga. boken:
- Redundans. Vad händer om en EMP slår ut alla ficklampor och annan skit? Skaffa ljusstavar!
- Gruppera innan. Detta görs redan i viss omfattning, men det bör bli bättre och mer omfattande. Om man har en verksamhet typ gård behövs vakthållning 24/7
- Lita in på någon bara för att de utger sig för att vara XXXX

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 21:03 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 16:04, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 21:44 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
xsive detta är väl inte en tråd för spoilers av Midsommargryning? Jag vill inte veta om någon vänder kappan efter vinden innan jag läst boken.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 22:49 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 16:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: fre 26 sep 2014, 23:07 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
tack :)

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: tor 02 okt 2014, 13:16 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Spännande bok! Jag har också läst Midvinternatt och Midsommargryning innan och tycker författaren utvecklats.

Och för mig som inte kände till begreppet prepper innan så är det (mycket) lärorikt. Vi har haft förråd men inte så medvetet. Och vad finns för alternativ till nuvarande bostad?

Som någon skrivit ovan skulle det vara intressant i kommande böcker att få några nedslag på vad som händer i övriga Sverige/världen. Utan att avslöja för mycket av handlingen. Något nedslag i Lappland, Los Angeles och Hong Kong.

Jag läste om boken för några dagar sen, men fokuserade nästan bara på Filips och Annas berättelser. De andra är för hemska. Speciellt när Magnus tappar taget om sin dotter. Kanske för att Magnus situation påminner mig om mig själv?

Ser fram emot nästa bok! :up:

Jag försökte få min fru att läsa: "Jag klarar inte läsa katastrofböcker!"

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet