Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 11:20 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Man kan ju fråga sig varför är inte alla preppers radioamatörer?

Det finns ingen annan kommunikation som med så små medel räcker så långt och når så många utan att vara beroende av någon som helst infrastruktur. Det räcker med en liten lågeffekts strömsnål sändare och en tunn trådantenn som är näst intill osynlig. Har man inte tillgång till nätström kan man alltid ladda radion med solceller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 11:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
För att det inte dräller av amatörradioklubbar som har utbildningar på vettiga tider... Det gäller för mig i alla fall.

Plus att kanske OpSec sätter käppar i hjulet när man väl börjar sända.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 12:08 
opsec är inga större bekymmer

i ditt dagliga amatörradioliv så kör du helt efter gällande regler, efter skiten i fläkten har du kontaktnät och kunnande

fler borde vara radioamatörer ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 12:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Eller så tänker folk att efter SHTF så spelar det ingen roll om man har radiocert eller inte. Man kan ju köpa utrustningen ändå...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 12:34 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
R8N skrev:
Man kan ju fråga sig varför är inte alla preppers radioamatörer?


Bra fråga!

Kanske för att man är helt novis på området och inte har en endaste aning om var eller hur man ska börja. (Kanske finns den infon beskriven i nån tråd på forumet?)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 12:57 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Är det inte väldigt lätt att pejla in en radiosändare idag?

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 13:03 
jopp, tar några tiondelssekunder om allt är uppe och kör


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 13:11 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
grym skrev:
jopp, tar några tiondelssekunder om allt är uppe och kör


Vad jag tänker är att om man kanske tar en onödig extra risk att få objudna gäster om man sätter igång sin radiosändare efter SHTF.
Det är i alla fall en invändning som jag kan tänka mig mot att ha en radiosändare.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 13:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
TheRoad skrev:
grym skrev:
jopp, tar några tiondelssekunder om allt är uppe och kör


Vad jag tänker är att om man kanske tar en onödig extra risk att få objudna gäster om man sätter igång sin radiosändare efter SHTF.
Det är i alla fall en invändning som jag kan tänka mig mot att ha en radiosändare.


Fast nu krävs det ju lite mer utrustning än den vanlige busen brukar ha tillgång till för att med hjälp av triangulering positionsbestämma en radiosändare. Nog för att det går snabbt om all utrustning är uppe och lyssnar, men frågan är ju om det är andra än myndigheter och främmande makt som har resurserna? För att undvika detta problem får man väl se till att inte sitta i sin BOL och sända utan ta sig iväg en hyfsad bit och sända en kort stund endast så man slipper bjuda på Gevalia på sändplatsen...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 13:21 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Xamuce skrev:
TheRoad skrev:
grym skrev:
jopp, tar några tiondelssekunder om allt är uppe och kör


Vad jag tänker är att om man kanske tar en onödig extra risk att få objudna gäster om man sätter igång sin radiosändare efter SHTF.
Det är i alla fall en invändning som jag kan tänka mig mot att ha en radiosändare.


Fast nu krävs det ju lite mer utrustning än den vanlige busen brukar ha tillgång till för att med hjälp av triangulering positionsbestämma en radiosändare. Nog för att det går snabbt om all utrustning är uppe och lyssnar, men frågan är ju om det är andra än myndigheter och främmande makt som har resurserna? För att undvika detta problem får man väl se till att inte sitta i sin BOL och sända utan ta sig iväg en hyfsad bit och sända en kort stund endast så man slipper bjuda på Gevalia på sändplatsen...


Om du vill triangulera och hitta positionen direkt så krävs det förståss mer avancerade saker, men kan man inte med en radiomottagare + riktantenn
hitta riktningen till radiosändaren och på det sättet jobba sig fram till vart den är? Det är väl ungefär så man gör när man letar efter djur som man har satt en radiosändare på??

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 13:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@TheRoad - Jo, det kan man, men vet man bara riktningen så kan du leta väldigt länge innan du hittar rätt. Du vet ju inte om sändaren är 1 km bort eller 100, typ...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 14:38 
det finns en del olika sätt som inte är rimligt lättpejlade om man inte är i direkt närhet

ex studsa mot månen , krångligt och kräver mycket rent tekniskt, men ett sätt att med jämna mellanrum kunna kommunicera med stora delar av världen

men för hf delen kan man studsa rakt upp i atmosfären och det kommer ner lite lagom långt bort


nu har utvecklingen gått extremt bra för att pejla automagiskt, men då kräver det att ddet är dom stora grabbarna som är ute och leker, med 3-5 st pejlbaser och man kan sampla hela frekvensområden (i praktiken antennens begränsning) och ha µs kontroll på inkommande som man delar upp via fft, hårt brutalt och kul

sedan är det stora problemetet nu att det är extremt mycket radiotrafik så det är inte lätt att välja vad man ska kolla efter


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 14:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Grym - Du som verkar ha en aning mer koll än vad jag har, visst är det så att det för en amatör kräver en hel del jobb (eller massa utrustning) för att pejla en sändare?

Min uppfattning är ju den att om jag sänder från en position i några minuter och sedan traskar därifrån och nästa gång sänder från samma plats eller annan så lär det bli svårt för alla utom de med riktigt bra resurser att dels pejla mig och framför allt hitta mig innan jag är språng igen? Därmed, tänker jag, borde det inte vara särskilt röjande att använda radio om man inte tror att man skulle vara av intresse för en sådan resursstark motståndare.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 15:03 
om man gör det med anklaste utrusting är det till att
ha radio och en antenn med riktningsegenskaper, lyssna på frekvensen, se var antennen pekar i kompasskurs
flytta sig så långt bort att man får en ny kompasskurs som har vinkel nog mot första
rita upp det på karta, och kolla åt vilket håll det går ihop, flytta dig åt det hållet och fortsätt pejla

detta tar tid eftersom man måste flytta sig

om man däremot är tre personer som kan göra det samtidigt så går det på någon minut
en master som två som bara lämnar position och vinkel


militären spelar helt enkelt in allt med synkade inspelningar på µs nivå, vilket inte är direkt svårt idag
kommer det något där som man är intresserad av kan man helt enkelt räkna ut var den var som sände det, eller ha koll på det i realtid

nackdelen är att det krävs ganska mycket lagrinsutrymme för att spara datan, så dom kan inte lagra allt,
ex om dom smaplar med 1,000,000,000 gånger per sekund med 16 bitars djup så blir det 2 gigabyte i sekunden
och då kan man kanske ha koll på frekvenser upp till 200Mhz

men dom nya datorerna och hårddiskarna gör att det blir lättare och billigare att lagra mera data för varje år som går


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 15:20 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
grym skrev:
om man gör det med anklaste utrusting är det till att
ha radio och en antenn med riktningsegenskaper, lyssna på frekvensen, se var antennen pekar i kompasskurs
flytta sig så långt bort att man får en ny kompasskurs som har vinkel nog mot första
rita upp det på karta, och kolla åt vilket håll det går ihop, flytta dig åt det hållet och fortsätt pejla

detta tar tid eftersom man måste flytta sig

om man däremot är tre personer som kan göra det samtidigt så går det på någon minut
en master som två som bara lämnar position och vinkel


Ganska precis så som jag tänker att man kan göra.

Militära enheter och även civila myndigheter kan nog mycket väl tänkas vilja rekvirera utrustning och proviant i händelse
av en mer extrem situation, men jag tänker här främst ändå på människor och/eller organiserade grupper som kan tänkas vilja dela på andras
förråd under mer eller mindre olustiga former. Man skall nog absoult inte underskatta människors förmågor när det gäller att överleva.

Jag tänker mig att man skulle kunna göra ungefär så här (Är man som sagt flera som jobbar tillsammans så går detta förståss mycket snabbare):

dag 1) Man letar efter signaler från en plats man valt. En sändare med anropssignalen XXX verkar ha starkast signal i rakt nordlig riktning.

dag 2) Man har förflyttat sig t ex 5 km åt väster jämfört mot gårdagens position och letar efter samma sändare.

Om anropsignalen XXX nu fortfarande befinner sig i rakt nordlig riktning så är det förmodligen ganska långt till sändaren. Om XXX
däremot befinner sig t ex i nordöstlig riktning idag så är det möjligt att genom att rita en enkel triangel bestämma ganska exakt hur långt borta
signalen befinner sig. Även några graders skillnad borde ge en ganska exakt position. Även om man skulle anta att sändaren flyttas någon kilometer
i olika riktningar mellan dagarna så borde man få en ganska bra uppfattning om ifall sändaren är nära eller långt borta, för är den långt borta
så blir det i princip oförändrad rikning, medan om den är nära så blir det ett stort utslag på riktningsförändringen.

Om den är nära kan man sedan systematiskt dag för dag mäta upp signalen och snart nog så har man ett ganska bra hum om var man skall
leta. En titt på kartorna så ser man om det verkar vara i närheten av tät bebyggelse (stad, samhälle, by) eller någon mera avlägsen gård. I det senare fallet
blir det särskilt lätt. I fallet med stad,samhälle eller by så får man antagligen leta efter andra spår, så som t ex ljus eller rök/röklukt för att mera exakt bestämma läget,
när man kommer närmare.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet