Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Övning i mars
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 19:42 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 feb 2011, 22:33
Inlägg: 12
Ort: Sverige
Jag och ett par vänner har ägnat senaste åren åt temat överlevnad. Till att börja med konstaterade vi för ca 10 år sen att allt inte är som det ska här i världen (det sk mentala uppvaknandet), sedan har det knappast blivit bättre och nu senast med Japan så är det inget snack längre, skiten har träffat fläkten så det sprutar hejvilt och vi närmar oss med bestämda steg teotwawki.

Hursomhelst- vi är ett blandat gäng i olika åldrar, män och kvinnor och ungdomar, och har haft flera workshops på temat överlevnad, både praktiskt och teoretiskt senaste åren. Den senaste praktiska vi genomförde gick till såhär:

Vi träffades på vår BOL en dag i mars, temperaturen var ett par plusgrader, snö runt en halvmeter och dagsmeja. Dag och årstid var medvetet valt för at vara lite extra jobbigt, slaskigt och kletigt helt enkelt. Gruppen vid detta tillfälle bestod av 6 personer med varierande erfarenhet av vildmarksliv, den äldsta 75, den yngsta 18. Det finns en mening i att ha en mixad grupp i mina ögon, i en skarp situation är det osannolikt att du kommer ha en elitstyrka med vältränade preppers redo att dra iväg, snarare kommer du stå med det faktum att du har nära och kära med varierande erfarenhet att leda vidare till din BOL, vilket gör att du måste tänka även lite åt dom. Men det är ämne för en separat tråd.

Upplägget för vår övning var att vi skulle transportera oss till en samlingspunkt och därefter bygga läger, laga mat och övernatta. Vi skulle även träffa en äldre jägare som skulle ha en kort jakt och fiske-workshop. Inget annat inplanerat utan mer ”öva och se hur vi funkar i grupp”.

VI åkte från BOL:en i två bilar (våra BOV i övningen), för att träffas på samlingspunkten vid lunchtid efter lite teoretisk genomgång. Samlingspunkten låg långt inne i skogen, och med snöläget och dagsmejan resulterade detta i att ena BOVen, en Volvo S60, körde fast duktigt i snön på en liten skogsväg nära samlingspunkten. Gruppen fick där in första uppgift att lösa. Trots att vi skottade och knuffade satt bilen som gjutet. Det löste sig till slut genom att jägaren som skulle ha workshop med oss kom körandes i sin Land Rover. Inga problem för honom att dra loss Volvon med en vajer. Detta kostade oss dock ca 2 h i tid och mycket energi.

Därefter vandrade vi till samlingspunkten, ca 2 km och byggde läger. Pga bilhistorien var vi nu lite ur fas så vi började bygga läger direkt eftersom det mulande och mörknade. Ett par i gruppen samlade torr ved. Vi gjorde upp eld med flintstål och skägglav, härlig känsla att göra eld utan tändstickor/tändare tycker jag, och alltid bra för moralen att ha en värmande eld.

Vi det här laget var alla såklart trötta efter slitet med att få volvon ur snön, en del som inte hade tillräckligt bra kläder eller skor var också blöta och kalla. Så middag prioriterades så snart lägret var klart, vi åt röding som rensades och lagades i foliepaket. Rödingen var fångad sen dan innan, till den hade vi morötter som lagades med rödingen i foliepaketet. Som efterrätt russin.

Natten kom, temperaturen föll. De två äldre gruppen fick fysiska problem (gamla kroppar och tilltagande kyla funkade ej) och för att inte äventyra deras hälsa alltför mycket bestämde vi oss runt midnatt för att bryta och återvända till vår BOL, ett äldre hus från mitten på 1800-talet där det finns kamin och gott om sovutrymme. Morgonen efter gick vi igenom det som hänt och vilka erfarenheter det gav oss.

Således blev det inte riktigt som vi tänkt oss, men det blir de ju aldrig ☺


Erfarenheter från detta:
-bra att pröva skarpt läge med blandad grupp
-vad hade vi gjort om vi inte haft vår BOL att återvända till?
-endast BOB med på nästa övning, rödingen får ses som en lyx i sammanhanget
-volvon är icke lämplig som BOV (det var dock ingen nyhet…)


Tilläggas ska att jag själv, som gjort lumpen, varit med om lite värre lägen än ovan. Men det var som sagt mycket värdefullt att se hur en blandad grupp fungerar i skarpt läge. Lite annan situation än i lumpen där de flesta är i bra form och utrustningen är hyfsat lika för alla.


Senast redigerad av kerouac sön 23 okt 2011, 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp övning i mars
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 20:07 
Härligt med såna övningar och tack för att du delar den med oss!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp övning i mars
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 21:28 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Berätta gärna mer om utrustningen, och lägret som bygdes. Vad gjorde att de tvingades bryta? Var det brister i lägerbyggnaden, utrustningen eller viljestyrkan?

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarp övning i mars
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 22:24 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 feb 2011, 22:33
Inlägg: 12
Ort: Sverige
Jag delar gärna erfarenheter på detta forum, bra och dåliga :-g

Utrustningen var blandad, med alla hade någon form av BOB med varierande innehåll, baserat på denna utrustningslista:
-Vattentåliga skor eller stövlar
-Sovsäck
-Underställ
-Ombyte
-Ficklampa
-(fäll) kniv
-elddon
-Vattenflaska
-Liggunderlag
-kåsa, bestick
-mat för ett dygn

Lägret byggde vi av material som fanns på platsen, runt ett naturligt vindskydd i ett berg. Vi fick ej ihop ett tillräckligt bra skydd, så det blev dragigt, viktig erfarenhet.

Moralisk diskussion uppstod när de äldre i gruppen blev skraja att bli sjuka, skulle dom få åka till BOL själva eller skulle vi se till att dom kom hem säkert? Den ena av dom var den som kört fast volvon i snön tidigare, så det kändes inte safe att låta dom åka själva. Vi röstade i gruppen och utfallet blev att återvända till BOL allihopa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övning i mars
InläggPostat: tis 09 dec 2014, 00:02 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 feb 2011, 22:33
Inlägg: 12
Ort: Sverige
kerouac skrev:
Erfarenheter från detta:
-bra att pröva skarpt läge med blandad grupp
-vad hade vi gjort om vi inte haft vår BOL att återvända till?
-endast BOB med på nästa övning, rödingen får ses som en lyx i sammanhanget
-volvon är icke lämplig som BOV (det var dock ingen nyhet…)


Uppdatering på denna gällande BOV - Volvon är numera utbytt till en 4-hjulsdriven pickis.
Snart är det dags att öva igen :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övning i mars
InläggPostat: tis 09 dec 2014, 09:12 
Önskar jag hade ett gäng som ditt att samarbeta med. :)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övning i mars
InläggPostat: tis 09 dec 2014, 23:37 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 feb 2011, 22:33
Inlägg: 12
Ort: Sverige
MulenDag skrev:
Önskar jag hade ett gäng som ditt att samarbeta med. :)

/MD


:) det som är bra är att vi är så spridda i åldrarna, blir många olika erfarenheter då, särskilt från de äldre varav den ene är lite av mac Gyver-typ.. försöker lära mig så mycket som möjligt av honom så länge han orkar ta sig ut i skogen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övning i mars
InläggPostat: tor 11 dec 2014, 10:09 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
kerouac skrev:
:) det som är bra är att vi är så spridda i åldrarna


Jag fick mig en tankeställare igår! Var med ungarna när de spelade fotboll. 5 grader och snålblåst i Skåne och stå still i en timme, värre blir det knappt köldmässigt. Jag fick hämta förstärkningsplagg i bilen... En tjock högkvalitetsflis... Jag frös som attan hela matchen trots bra kängor dubbla fliströjor och regntät vinterrock över ylletröjan!
I övernattningsryggan har jag ungefär samma utrustning som när jag var 20 och det får nog revideras! Dom enda gångerna jag övernattar i skogen på vintern är det i skärmskydd med stor eld framför. Jag har inte provat vintercamping "på riktigt" sen 80-talet!
I bilen har jag förutom fliströjan en rejäl yllefilt, men jag får lägga till ett ylleunderställ!

Så länge man håller igång fysiskt håller man sig varm, men man måste ha utrustning med så att man kan vara både varm och stillasittande! Inte kul att både känna sig gammal och frysa!

/Lars


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet