Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 23:45 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
CastAway skrev:

Är det fortfarande så? Jag menar, vilken arbetare betalar "modepriser" för ett par arbetsskor? Gissar att det var så "från början" men att märket gått samma väg som Dr. Martens, som ju började som arbetarskor och sedan blev en modeaccessoar. Visserligen forfarande otroligt sköna skor att gå iofs. Men finns det fortfarande byggjobbare som går i Dr. Martens? På jobbet alltså...


http://www.redwingshoes.com/

Heritige är det mer fashionabla. Klicka på work boots....
Om du fortsätter och läser mer av det du citerat än bara det du fetmarkerat har du lite mer förklaring.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: lör 22 nov 2014, 12:14 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Ok, point taken! :up:

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: lör 22 nov 2014, 13:31 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 okt 2014, 07:32
Inlägg: 216
/ Friskytten


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: mån 15 dec 2014, 20:00 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
Jag tror det handlar om en sådan enkel sak som "de händer inte mig"-syndromet!

Som ung fick jag med mig hemifrån, att klä mig rätt till rätt väder och då är jag till stora delar uppvuxen i olika Stockholmsförorter. Jag var den enda i kompisgänget under högstadiet som hade mössa på mig - jag frös sällan som ung och gör inte det idag heller.

I fredags var jag på bio, och innan jag gick hemifrån så hade jag som vanligt spanat in lite på väderprognosen, så jag var lite extra förbered på vädret som väntade när vi skulle åka hem efter filmen - för det snöade något riktigt ordentligt, det blåste och var ett par grader kallare än ett par timmar tidigare. Vid utgången stod en liten grupp ungdomar och såg förvånande, nästan chockade ut över det faktum att "men det snöade ju inte före bion"... samtliga hade lågskor, öppna jackor, tjejerna hade låg hals och ingen hade, vad jag såg, vare sig mössor, halsdukar eller handskar med sig. Mitt i stan i snöstorm är det minst lika farligt som ute i naturen. I stan stannade bussarna för det blev halt och snön låg överallt i drivor, så hur ska du då ta dig hem.

För många år sedan i storstaden så var jag med om att pendeltåget jag satt på blev ståendes mitt mellan två stationer och vi fick gå i 15 minusgrader i februari till nästa station, där bussar skulle vänta för vidare färd. En man som satt i närheten på pendeln var klädd i kostym, lågskor och en överrock bättre anpassad för vår och höst, ingen halsduk, ingen mössa eller luva och inga handskar. Kanske 1,5 km på spåret genom stundtals djup snö och den mannen var helt nedfrusen när han kom fram till stationen, blå läppar osv. Han tänkte säkert "jag ska bara"!!!

Jag tänker - "tänk om" - och är hellre förbered än att frysa och bli blöt :)

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: ons 17 dec 2014, 13:19 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Gnovald skrev:

Jag tänker - "tänk om" - och är hellre förbered än att frysa och bli blöt :)


:up:

Har lättare förstå att folk inte är förberedda på dåligt väder men svårare förstå att folk inte kan klä sig när de vet de ska vara ute i ex snö. :bandit:

För nåt år sen var vi ett gäng som hade picknick a la korvgrillning på vintern m mycket snö. En i gänget blev snabbt blöt och nedkyld pga kom i converse o tunna byxor men okej jacka. För att inte äventyra personens hälsa fick bryta upp tidigare och ta oss inomhus.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: ons 17 dec 2014, 20:32 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:00
Inlägg: 470
Alla har inte sådan jobb där man kan knalla runt i väderanpassade kläder, tyvärr.. :(

Och jag vill ju inte heller byta jobb bara för att jag skulle kunna klä mig mer passande på jobbet.

_________________
Green eyes and black rifles

Si vis pacem, para bellum


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: ons 17 dec 2014, 20:45 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Sahaq skrev:
Alla har inte sådan jobb där man kan knalla runt i väderanpassade kläder, tyvärr.. :(

Och jag vill ju inte heller byta jobb bara för att jag skulle kunna klä mig mer passande på jobbet.


Jodå, alla kan ha bra kläder för dåligt väder! Man behöver inte ha dom på i jobbet, bara ha dom med sig. Allt annat är ren lathet, finns inga ursäkter om man tänker efter.

Det tar inte mycket plats i en väska att ha en tunn fleece, tunna vindbyxor, en skaljacka med huva samt handskar och mössa, fyller inte ens en ica-påse till hälften, om man komprimerar det så tar det ännu mindre plats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: ons 17 dec 2014, 21:18 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Sahaq skrev:
Alla har inte sådan jobb där man kan knalla runt i väderanpassade kläder, tyvärr.. :(

Och jag vill ju inte heller byta jobb bara för att jag skulle kunna klä mig mer passande på jobbet.


En av mina skönare vinterplagg är en långrock från Hugo Boss. En rejäl halsduk, mössa och handskar och man klarar -20 utan problem.
Har lågskor som utseendemässigt passar i ett styrelserum men sulan är en sk Vibramsula..

Äger man sen ett par sådana här, http://www.xxl.se/skor/skotillbehor/dam ... le#details så är det bara att greppa och ta med om väderprognosen säger att man borde. I vilket fall som helst något alla borde ha i bilen.

Allt som händer i en normal stad är sen inga som helst problem enligt ovan.

Självklart med undantag för regn och samtidig sidvind, då är det regnställ som gäller.

Men inte finns det någon som helst ursäkt för att behöva frysa.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: tor 18 dec 2014, 11:12 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Derzu Uzala skrev:

Äger man sen ett par sådana här, http://www.xxl.se/skor/skotillbehor/dam ... le#details så är det bara att greppa och ta med om väderprognosen säger att man borde. I vilket fall som helst något alla borde ha i bilen.


Tack för bra tips! Ska kolla på såna :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: tor 18 dec 2014, 11:26 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Sahaq skrev:
Alla har inte sådan jobb där man kan knalla runt i väderanpassade kläder, tyvärr.. :(

Och jag vill ju inte heller byta jobb bara för att jag skulle kunna klä mig mer passande på jobbet.


När tjänsten så kräver att jag klär mig i kostym, blanka skor, skjorta och slips, brukar jag göra som så att jag packar ner dessa attiraljer i en bag som jag tar med till jobbet. Sen byter jag om där. Föredrar att klä mig mer fältmässigt under själva förflyttningen. Finkläder anser jag främst vara för inomhusbruk, åtminstone större delen av året i landet Sverige!

Klädkoden på mitt arbete är i vanliga fall mycket "vidsynt" om man så säger, men ibland förväntas det att man klär sig "representativt".

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför väljer vuxna människor fel kläder?
InläggPostat: tor 18 dec 2014, 12:09 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Dessa överdragsplagg väger just ingenting och komprimeras rätt så bra. Och kostar heller inte skjortan.
Så om arbetskläderna är kostym så ser jag inget hinder varför man inte kan ha dessa med sej i en väska.

British Army reversable softie trousers
Bild

British Army Thermal & Reversible (Softie) Jacket
Bild

Dessa som exempel, finns ju en mängd andra motsvarande.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet